zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

DMEXCO 2019

Terug naar alle blogberichten
Inschrijven
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. DMEXCO 2019: alle ins en outs

Onze collega’s Rob en Ties zijn naar DMEXCO geweest, een marketingbeurs in Keulen. Een ontmoetingsplaats waar sleutelfiguren in de digitale business, marketing en innovatie samenkomen. In deze unieke omgeving wordt kennis met elkaar gedeeld en is er de mogelijkheid om bestaande en potentiële partners te ontmoeten. Rob en Ties vertellen je graag over hun bezoek aan deze beurs en welke trends we in de gaten moeten houden.

Microsoft

De eerste meeting op het programma was met Matthijs, onze Microsoft Advertising (voorheen Bing advertising) accountmanager. We hebben Matthijs gesproken over onze huidige samenwerking en de mooie stappen die we de afgelopen periode hebben gemaakt als Select Partner van Microsoft Advertising. Daarnaast hebben we het gehad over ontwikkelingen van Microsoft Advertising in de toekomst. En we kunnen jullie beloven, er komen mooie dingen aan!

Google

Dan Taylor, managing director Global Display Ads bij Google, nam ons mee in zijn verhaal over de reis, de customer journey, van de consument die natuurlijk al lang niet meer lineair is. De vraag die hij ons stelde: hoe kunnen wij (als bedrijf/adverteerder) meer worden dan één enkel touchpoint in de reis van de consument? 

Mensen spenderen bijna 10 uur per dag aan het consumeren van content. We kunnen deze mensen online bereiken via verschillende touchpoints, maar ook via de radio of televisie. We kunnen digitale aspecten gebruiken om mensen te bereiken op deze, traditioneel gezien, lineaire kanalen. Dit kan via een ‘connected TV’ bijvoorbeeld via YouTube. Maar ook op premium zenders via addressable TV.

Daarnaast is Google bezig met een tool waarmee het mogelijk wordt om op grote schaal audioadvertenties in te kopen. Het was al mogelijk om online audioadvertentieruimte in te kopen, zoals podcasts, online radio en streaming. Google is nu bezig met een tool waarmee je de audiocreatie kan opschalen. Met deze tool kun je je audioadvertentie eenvoudig aanpassen voor bijvoorbeeld je lokale campagnes. Dit doe je onder andere op basis van de kenmerken geslacht, tone of voice en accent. 

Conversational display ads

Daarnaast zijn er een aantal nieuwe ad formats binnen Google search, display en YouTube.

De conversational display ad speelt in op de vraag van consumenten om direct in contact te komen met het merk achter de advertentie, waardoor zij realtime informatie krijgen. Via de tool Adlingo is het mogelijk om een conversational assistant te integreren in je display ad. Een aantal early adaptors in Nederland hebben hier al eens mee getest, zoals Thuisbezorgd.nl en Green Choice:

Discovery ads

Eerder tijdens Google Marketing Live, introduceerde Google de discovery ads. Dankzij deze discovery ads bereiken we consumenten op nieuwe manieren binnen producten van Google op momenten dat zij openstaan voor het ontdekken van nieuwe producten en diensten. Met behulp van carrousels kunnen consumenten door afbeeldingen swipen en additionele informatie lezen op de YouTube-startpagina, Gmail promotions tab en in de feed van Google Discover. De eerste testen van Google laten een resultaat zien van 50% meer klikken dan de normale videoadvertenties. Advertenties worden getoond op basis van doelgroepen. 

Augmented reality

Voorheen moest je een vraag typen als je een vraag wilde stellen aan een computer, vervolgens deed je dit via voice. De nieuwe trend is zicht. Google maakt hiervoor gebruik van de cameralens die is ingebouwd in iedere smartphone. Bijvoorbeeld door zicht toe te voegen aan Google Maps. Hierdoor hoef je geen rondjes meer te draaien om te zien in welke richting het blauwe puntje wijst, maar zie je meteen waar je naartoe moet. 

Ook in search wordt augmented reality toegevoegd. Zo kun je via search direct laten zien hoe een bepaald voorwerp in de woonkamer van de klant staat. Hier heb je 3D-middelen voor nodig. 

Ook in YouTube biedt dit mogelijkheden, waar talloze productreview video’s te vinden zijn. Maar hoe zou het zijn als de kijker de producten meteen, tijdens het kijken, kan proberen? Via de ‘try it on’-button kan de consument bijvoorbeeld de lippenstift die wordt getest in de video direct zelf proberen middels AM en de cameralens op de smartphone. Wanneer de consument een mooie lippenstift vindt, kan ze die direct kopen. 

3D-bannersets

In juni 2019 introduceerde Google de Swirl. Dit is een displayadvertentie met een 3D-object verwerkt in de ad. Mensen kunnen hierdoor elke hoek van het product verkennen, in alle richtingen draaien en in- en uitzoomen. Veel bedrijven investeren in de creatie van 3D-middelen om hun producten tot leven te brengen en consumenten in staat te stellen met het product te communiceren zoals ze het in het echte leven zouden doen. Het is een uitdaging om deze ervaringen op te schalen. Merken kunnen het bereik van deze 3D-middelen uitbreiden met deze swirl ad. Dit advertentieformaat is beschikbaar op Display & Video 360. Het format is zeker interessant voor merken die al 3D-middelen hebben.

Merken en agencies

Phil Wilson (SVP Digital Demand Generation bij American Express) en Arun Kumar (IPG’s Chief Data & Technology Officer) vertelden ons over het veranderende landschap voor merken en agencies, waarin de rol van een agency gaat veranderen. Volgens Wilson gaan we naar een cookieless-wereld en gaan we ons steeds meer focussen op ID’s. Hierdoor zal CRM weer belangrijker worden voor organisaties, net zoals 1st party data voor merken. Merken moeten deze 1st party data zo goed mogelijk bewaken en zo zuiver mogelijk maken, zodat deze data bruikbaar wordt voor zowel merken als voor agencies. Hier is datagedreven werken een belangrijke vervolgstap op. Door de combinatie van goede 1st party data en 3rd party data kan je krachtig omgaan met diverse marketingkanalen. Dit is iets wat wij bij Happy Idiots al veel doen voor onze klanten. Vorig jaar hebben we hiermee een Dutch Search Award gewonnen voor onze klant A-Z Barbecue & Gourmet Party Service. Lees hier onze case waar we de combinatie van databronnen op een slimme manier hebben toegepast. 

Amazon

De verwachting is dat Amazon de komende 5 jaar Facebook voorbij gaat als het gaat om advertising.

Amazon domineert e-commerce in Duitsland. 58% van de zoekopdrachten start op Amazon en 23% van de offline shoppers start hun customer journey op Amazon. In totaliteit draait Amazon 62% van het e-commercevolume in Duitsland. 

Het netwerk van Amazon gaat veel verder dan alleen het e-commerceplatform waar je allerlei producten kunt kopen. Naast een eigen muziekdienst, videodienst, gaming platform en cloudoplossing is er nog veel meer. Via al deze platformen bereik jij mensen om jouw producten te kopen op Amazon. 

Naast de enorme hoeveelheid data die Amazon bezit, de cross-device mogelijkheden (vanwege de inlog), de hoge kwaliteit van de inventory en het grote bereik is adverteren via Amazon ook veilig. Dit komt vooral doordat de advertenties worden opgemaakt in de look-and-feel van de Amazon-huisstijl. Net zoals de advertenties in het displaynetwerk van Amazon. 

Naast dat je consumenten kunt targeten op basis van standaard opties zoals geslacht en locatie, kun je ze ook targeten op basis van lifestyle, in-market (op basis van zoekgedrag, surfgedrag en shoppinggeschiedenis), keywords en lookalike. Kortom: er zijn superveel mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken. 

Het is zelfs mogelijk om een link out-campagne te draaien, waarbij je bijvoorbeeld op basis van een in-market segment consumenten naar je eigen webshop kunt navigeren. 

Naast de inspirerende conferenties en presentaties hebben we verschillende partners gezien en potentiële nieuwe partners ontmoet. Al met al een dag vol met nieuwe ideeën die we voor onze klanten kunnen gaan inzetten. Benieuwd naar wat wij voor jou zouden kunnen betekenen? Daag ons uit!

Blog

Relevant blog posts

Google’s linkattributen op de schop: wat verandert er?

11 september 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.