Duplicate content voorkomen met canonical-tags en rel=”prev/next”

16 oktober 2017

Duplicate content (dubbele content) is een van de meest voorkomende problemen op websites. Duplicate content is namelijk schadelijk voor de vindbaarheid in de zoekmachine. Deze weet namelijk niet welke pagina beloond moet worden voor de geplaatste content. Sterker nog, duplicate content kan ervoor zorgen dat je door de zoekmachine wordt gestraft: je zakt dan in de zoekresultaten. Dat kost je bezoekers, leads en uiteindelijk omzet. Dat wil je voorkomen. Maar hoe weet je of je website duplicate content bevat? In deze blogpost leg ik je er meer over uit.

Oorzaken

Laten we beginnen met de mogelijke oorzaken van duplicate content:

  • Filters binnen een pagina waarbij de content hetzelfde blijft, maar de URL verandert.
  • Paginering binnen een pagina waarbij de content hetzelfde blijft, maar de URL verandert.
  • Meerdere homepagevarianten die allen bereikbaar zijn terwijl de content hetzelfde blijft.
  • Geen specifieke keuze voor URL’s met of zonder afsluitende ‘/’ (slash). Beide URL’s zijn bereikbaar maar de content is hetzelfde.
  • Hoofdlettergevoeligheid binnen een URL. Het gebruik van hoofdletters in een URL opent toch de pagina, waarbij de content hetzelfde blijft.
  • Product in meerdere categorieën met verschillende URL’s, maar waarbij de content hetzelfde is.
  • Session ID in een URL. Er wordt een parameter toegevoegd aan de URL, maar de content blijft hetzelfde. Bijvoorbeeld: domein.nl/?sessionid=123456.

Canonical-tag gebruiken om duplicate content te voorkomen

De canonical-tag is een veelvoorkomende term in de wereld van online marketing (en specifiek op SEO-gebied). Een canonical-tag geeft simpelweg aan welke URL origineel is.

Binnen een website komen regelmatig varianten voor van eenzelfde pagina met een iets andere URL. Neem bijvoorbeeld een filter binnen een productoverzichtpagina. De URL krijgt een verlengstuk, maar de content op de pagina blijft hetzelfde. Dit zorgt voor duplicate content: de zoekmachine ervaart de filter-URL als uniek, waardoor er ineens twee URL’s zijn met dezelfde content bestaan. Door middel van een canonical-tag kan je een zoekmachine informeren over de ‘originele pagina’. De content zal dan toegewezen worden aan deze gecanonicaliseerde URL. Dit is dan ook meteen de URL die vertoond zal worden in de SERP (zoekresultaten).

Bijvoorbeeld:

Ik ben online op zoek naar een rode fiets en bekijk daartoe de productoverzichtpagina www.voorbeeld.nl/fietsen/. Binnen deze pagina kan ik filteren op kleur en dus kies ik voor de kleur ‘rood’. De URL verandert nu in www.voorbeeld.nl/fietsen/?color=rood. Deze nieuwe URL wordt door de zoekmachine als uniek beschouwd. Echter, de content op de pagina is dezelfde als de content op www.voorbeeld.nl/fietsen/. Een typisch gevalletje dupicate content. Met een canonical-tag kun je nu aangeven dat de content op www.voorbeeld.nl/fietsen/?color=rood afkomstig is van  www.voorbeeld.nl/fietsen/.

Op https://www.voorbeeld.nl/fietsen/?color=rood staat de volgende canonical-tag:

<link rel=”canonical” href=”https://www.voorbeeld.nl/fietsen/” />

Let op: de vermelding van de gehele URL, inclusief http of https, is hier noodzakelijk.

Paginering: canonical-tags in combinatie met rel=”prev/next”

Binnen een productoverzichtpagina komt het regelmatig voor dat er wordt gewerkt met behulp van paginering. Een pagina laat bijvoorbeeld 30 producten op een pagina zien terwijl het hele aanbod uit 300 producten bestaat. Dat wil zeggen dat de productoverzichtpagina maar liefst 10 pagina’s binnen hetzelfde overzicht kent.

Bij iedere volgende pagina met producten krijgt de URL ook weer een toevoeging. Het gevolg is wederom een unieke URL, terwijl de content hetzelfde blijft. Ook hier is dus weer een canonical-tag nodig om aan te geven van welke originele pagina de content afkomstig is. Een voorbeeld: ik wil binnen www.voorbeeld.nl/fietsen/ verder zoeken op de tweede pagina binnen dezelfde categorie. De URL komt er nu als volgt uit te zien www.voorbeeld.nl/fietsen/?p=2 (‘?p=2’ staat voor pagina 2.) Wil ik verder zoeken in pagina drie, dan verandert de URL naar www.voorbeeld.nl/fietsen/?p=3, enzovoorts.

rel=”prev/next”

Op iedere pagina staan producten met een producttitel. Deze producttitels worden in de meeste gevallen als header ingeladen. Gunstig, want je wilt deze producten natuurlijk promoten in de zoekmachine. Echter, door de canonical-tag zal alleen pagina één worden vertoond in de zoekresultaten. Hoe los je dat nu op? Hoe zorg je ervoor dat je pagina’s niet als duplicate content worden aangemerkt, maar dat wel al je productpagina’s in de zoekresultaten worden vertoond? Er is een oplossing! Met de combinatie tussen de canonical-tag en rel=”prev/next” geef je de relatie tussen afzonderlijke pagina’s aan. Je vertelt Google daarmee dat je deze pagina’s als een logische reeks wilt behandelen.

De rel=”prev/next” code is dus een manier om aan te geven hoe een productoverzichtpagina (of een ander soort pagina met paginering) er qua structuur uitziet. Door de rel=”prev/next” te gebruiken geef je een seintje aan de zoekmachine. Je vertelt daarmee welke URL je als eerste binnen de SERP wil vertonen, terwijl unieke content op paginering pagina’s toch geïndexeerd kan worden. Het enige wat bij het gebruik van een rel=”prev/next” code nodig is, is een andere vorm van de canonical-tag.

Om de contentwaarde op alle paginering-pagina’s uniek te indexeren dient de canonical-tag niet meer te verwijzen naar de ‘schone’ URL – zoals www.voorbeeld.nl/fietsen/ – maar mag deze verwijzen naar de paginering-URL. Dankzij de rel=”prev/next”-code zal een zoekmachine altijd de eerste pagina, de ‘schone’ URL, als eerste vertonen in de SERP.

Een voorbeeld van de combinatie tussen de canonical-tag en rel=”prev/next”. Deze zal er als volgt uit komen te zien wanneer een bezoeker zich op pagina 2 binnen een productoverzichtpagina bevindt:

<link rel=”canonical” href=”https://www.voorbeeld.nl/fietsen/?p=2″ />

<link rel=”next” href=”https://www.voorbeeld.nl/fietsen/?p=3″ />

<link rel=”prev” href=”https://www.voorbeeld.nl/fietsen/” />

Hierbij verwijst rel=”prev” terug naar pagina 1 (de ‘schone’ URL). Rel=”next” verwijst in deze naar de volgende pagina, dus pagina 3.

Wanneer een bezoeker zich op pagina 3 bevindt zal de combinatie er als volgt uitzien:

<link rel=”canonical” href=”https://www.voorbeeld.nl/fietsen/?p=3″ />

<link rel=”next” href=”https://www.voorbeeld.nl/fietsen/?p=4″ />

<link rel=”prev” href=”https://www.voorbeeld.nl/fietsen/?p=2″ />

Hierbij verwijst rel=”prev” terug naar pagina 2. Rel=”next” verwijst in deze naar de volgende pagina, in dit geval pagina 4.

De voordelen van de canonical-tag en rel=”prev/next”.

  • Geen duplicate content.
  • Alle contentwaarde wordt geïndexeerd.
  • De ‘schone’ URL wordt altijd als eerste in de SERP vertoond.

Heb je binnen je website te maken met paginering? Dan is de combinatie tussen de canonical-tag en rel=”prev/next” zeer aan te raden. Hierbij kan unieke content – zoals een producttitel – een meerwaarde zijn voor de vindbaarheid, terwijl de overige content op de pagina niet als ‘duplicate’ wordt aangemerkt. Daarnaast zal deze combinatie ervoor zorgen dat de ‘schone’ URL als eerste getoond wordt in de zoekmachine.

We kunnen ons voorstellen: best een lastig verhaal. Kijk daarom voor meer informatie op de supportpagina van Google. Hulp nodig bij het implementeren van je canonical tags? Neem dan contact op met Happy Idiots!

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon