zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu
  1. Home
  2. Blog
  3. E-mail Marketing als marketingtool
E-mail marketing is vandaag de dag zeer populair als marketingkanaal.  Echter wordt het nog te vaak onderschat of inefficiënt en ongestructureerd ingezet. Succes vraagt om een professionele aanpak.   Steeds vaker gebruiken bedrijven e-mail marketing om te communiceren met hun klanten en prospects. Dat is ook niet zo heel gek, want de relatief lage  kosten, de zeer lage responstijd en de mogelijkheid om de respons te meten maakt het communiceren met e-mail aantrekkelijk voor bedrijven.

Waarom e-mail marketing?

De praktijk leert dat het versturen van e-mail campagnes niet vanzelfsprekend is. Het begrip e-mail marketing mag overigens niet worden verward met Direct Mail. Ondanks dat voor beide kanalen bepaalde principes hetzelfde zijn zult u merken dat e-mail marketing een totaal ander medium is. E-Mail marketing is hét medium om verschillende doelstellingen te behalen. Zo kan het worden ingezet om bijvoorbeeld de relatie met een klant te onderhouden, om kennis en informatie te delen, maar ook om uw winstgevendheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Het genereren van leads
  • Directe verkoop
  • Enquêteren
  • Klantenbinding en up- en cross-selling
  • Retentie en loyaliteitcampagnes
  • Viral marketing
Vereist is wel, zoals eerder vermeldt, dat het medium correct wordt ingezet. Zeker in tijden waar de consument al talloze e-mails per dag ontvangt is de ‘spam’-knop al snel gevonden. Bovendien houdt ook de OPTA het mailgedrag van organisaties sterk in de gaten. Het is dus zaak om je e-mail campagnes zorgvuldig en dusdanig in te richten dat de ontvanger jou niet als spam ziet, of nog erger, dat je e-mail helemaal niet aankomt bij je ontvangers.  

‘Meten = weten’

Binnen de e-mail marketing is het analyseren van data van wezenlijk belang. E-mail marketing evolueert constant. Het verzenden van je e-mail campagne op een woensdagavond in plaats van op donderdagmiddag kan een wereld van verschil in de CTR (click-through-rate) of het openingspercentage opleveren. Reden genoeg om continu campagnes te blijven testen en analyseren. Want wat gisteren nog werkte, kan vandaag niet meer werken.   E-mail marketing is niet alleen het frequent en gestructureerd versturen van e-mail campagnes, maar juist een stap verder denken. Waarom lezen bepaalde bezoekers je wekelijkse nieuwsbrief niet? Hoe moet er worden gepersionaliseerd en welke opvolgacties kunnen er worden uitgevoerd om succesvol te zijn met je campagnes? Door middel van de juiste kennis, de juiste e-mail marketing software en het commercieel blijven testen van je campagnes kan het inzetten van e-mail marketing je veel meerwaarde opleveren.  

Blog

Relevant blog posts

10 e-mailmarketing tips voor de feestdagen

17 oktober 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.