Een succesvol affiliate programma, hoe zet je dat op?

8 januari 2014

Wat is affiliate marketing nu eigenlijk? Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij de adverteerder (webshop) de affiliate (website) beloont voor elke bezoeker, lead of sale die er wordt gegenereerd via zijn website.

Hoe werkt dat precies?

  1. De internet gebruiker bezoekt een website (affiliate) en klikt op een advertentie (banner, tekstlink, product-feed)[1]
  2. De affiliate stuurt de bezoeker door naar de site van de adverteerder
  3. Deze klik wordt geregistreerd door het affiliate netwerk middels een cookie[2]
  4. De adverteerder ontvangt de bezoeker en verkoopt een product of levert een lead
  5. De adverteerder keert een vergoeding uit aan het affiliate netwerk voor het gerealiseerde resultaat (vergoeding voor klik / lead over verkoop)
  6. Het affiliate netwerk betaalt de partners (affiliates) uit
  7. Het gekochte product wordt door de adverteerder bij de gebruiker afgeleverd

Affiliate programma model

Affiliate marketing model

Affiliate marketing verhoogt niet alleen het aantal klanten en sales, maar tegelijkertijd werk je ook aan de branding van je merk. Mocht een bezoeker namelijk geen aankoop doen, dan is de bezoeker toch in aanraking gekomen met je website en dus met het merk.

Hoe zet je een succesvolle campagne op?

Een ieder die zich bezig houdt met online marketing kan beamen dat het geen vorm van marketing is die je even ‘aan-’ of ‘uitzet’. Affiliate marketing is een online kanaal dat veel aandacht vraagt, wil je er uiteindelijk een succesvol programma van maken. Maar doe pak je dit dan aan? Hier volgen een aantal stappen in de opstart naar een succesvolle campagne.

Opstarten van een affiliate programma

Bij de opstart van een campagne is het belangrijk dat je vooraf helder voor ogen hebt welke campagne instellingen je gaat doorvoeren. Ga je een vast percentage per transactie weggeven of ga je aan de slag met een staffel? Maak een duidelijke campagne omschrijving zodat het voor iedereen begrijpelijk is wat je aanbiedt.

Naast de algemene instellingen van je campagne is het ook erg belangrijk dat je promotie materiaal op orde is. Bij promotie materiaal denken we aan de banners, tekstlinks en de product-feed. Zorg er voor dat er verschillende formaten banners beschikbaar zijn en dat je een goed functionerende product-feed hebt die elke dag up – to – date is. In deze product-feed moet alle informatie staan die voor een potentiële klant belangrijk is. In plaats van een algemene product-feed kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een top-10 product-feed of dagaanbieding feed te leveren.

Affiliates

Vervolgens moet je goed nadenken over welke partijen jouw campagne mogen promoten. Binnen affiliate marketing heb je een aantal verschillende soorten promotors (affiliates), zoals content / blogs, cashbacksites, kortingcodessites, zoekmachine marketing partijen, e-mailpartijen, aanbieding sites etc. Vraagstukken die hierbij beantwoordt dienen te worden zijn o.a.;

  • Ga ik kortingscodes vrij geven voor kortingcodessites?
  • Ga ik mijn zoekmachine marketing uitbesteden via affiliate marketing?
  • Mogen partijen zelf content schrijven met een affiliate link?
  • Mogen e-mailpartijen promotie maken via de eigen database?
  • Wil ik vertoond worden op dagaanbieding sites?
  • Zijn cashbacksites toegestaan waar men parels en/of credits kan verdienen?

Tracking pixel

Wanneer alles goed is ingesteld moet er een tracking pixel[3] worden geplaatst. Deze plaatsing wordt meestal door de technische afdeling van een bedrijf gedaan. Zorg er dan ook voor dat, wanneer je deze kennis niet in huis hebt, dit wordt uitbesteed aan een partij die dit wel kan. Wanneer een pixel namelijk niet 100% functioneert, heeft dit nadelige gevolgen voor het slagen van een campagne.

Een pixel zorgt ervoor dat alles goed wordt geregistreerd in het dashboard van het netwerk, zodat men goed kan controleren of de transacties ook daadwerkelijk hebben plaats gevonden. Bijvoorbeeld een geannuleerde transactie kan dan terecht worden afgekeurd. In dat geval hoef je hier geen commissie over te betalen. Daarnaast bouw je ook geen goede relatie op met je affiliates als je pixel niet optimaal werkt.

Op het moment dat dit in orde lijkt is het belangrijk om alles nog een keer goed te controleren voordat de campagne live gaat. Zo voorkom je dat je in de beginfase van je campagne nog tegen dingen aanloopt die al voor de live gang voorkomen hadden kunnen worden.

Het beheren van een campagne

Helaas komt het nog veel voor dat partijen een campagne live zetten en er vervolgens weinig aandacht aan besteden. Hierdoor wordt dan vaak een onterechte conclusie getrokken: “affiliate marketing werkt niet voor ons”. Echter dient affiliate marketing wel degelijk de volle aandacht te krijgen, het is niet voor niets één van de meest arbeidsintensieve online kanalen. Veel partijen dienen namelijk gemanaged te worden: de affiliate netwerken, de publishers / affiliates en natuurlijk je eigen organisatie.

Tips campagne management

  • Zorg ervoor dat je een goede relatie opbouwt met je affiliates, deze zijn belangrijk voor het slagen van je programma. Pak daarom ook ideeën die vanuit de affiliates komen serieus op; zij weten immers wat wel en wat niet werkt.
  • Beloon je affiliates door te werken met een staffel. Hierdoor zijn zij meer gemotiveerd om je campagne te promoten, immers geldt: hoe meer sales, hoe hoger de commissie en hoe meer er wordt verdiend.
  • Ben snel met het keuren van transacties die binnen komen via affiliate marketing. Door snel te keuren krijgen de affiliates sneller hun geld, waardoor ze weer extra promotieactiviteiten in kunnen zetten.
  • Ga zelf actief op zoek naar potentiële affiliates, ook al zullen veel affiliates zich zelf al aanmelden voor de campagne. Door affiliates met de juiste doelgroep aan te sluiten maak je een grotere kans op conversies.
  • Promoot het programma op je eigen website, bijvoorbeeld door er een affiliate link neer te zetten. Deze link wordt meestal in de footer van de website geplaatst. Daarmee vang je spontane aanmeldingen op.
  • Werk met een duidelijke actie kalender en interessante acties/updates. Zo zorg je er voor dat je blijft opvallen tussen de vele campagnes. Het is aan te raden om minimaal twee acties/ updates per maand te communiceren om onder de aandacht te blijven. Denk bijvoorbeeld aan salesacties, nieuwe producten, korting codes, geen verzendkosten etc.
  • Pas acties aan op feestdagen. Het is goed voor je campagne om met algemene feestdagen voorbij te komen. Denk hierbij aan Vader-/ Moederdag, Sinterklaas, Koningsdag etc.
  • Weet welk promotiemateriaal het beste rendement oplevert en speel hier op in. De term ‘meten = weten’ is zeker aan de orde binnen affiliate marketing. De technieken gaan steeds verder waardoor je bijna alles kunt meten. Wanneer je weet wat een speciale actie oplevert is het mogelijk interessant om deze in de toekomst te herhalen.
  • Controleer of alle links achter je promotiemateriaal werken. Zorg ervoor dat de technische kant van je programma optimaal werkt. Is dit niet het geval, dan zullen affiliates voor een ander programma gaan kiezen. Het is daarna moeilijk om ze weer actief te krijgen. Het gevolg kan zijn dat affiliates de promotie stilleggen.
  • Houd altijd de key performance indicatoren (KPI’s) van je campagne nauwlettend in de gaten. Deze zijn cruciaal bij de beoordeling hoe succesvol of rendabel je programma is. Onder de KPI’s verstaan we:
    – Click-Through Rate (CTR), het aantal kliks delen door het aantal vertoningen;
    Conversie Ratio (CR), het aantal sales / conversies delen door het aantal kliks;
    – Gemiddelde orderwaarde (AOV), totale sales omzet delen door het aantal sales;
    – Opbrengsten per klik (EPC), Uitbetaalde commissie delen door het aantal kliks.

Conclusie

Affiliate marketing werkt op basis van performance based marketing. Je betaalt dus alleen voor transacties die daadwerkelijk plaatsvinden. Voor een webshop is affiliate marketing daarom een prima tool om extra omzet mee te genereren. Bovendien werk je tegelijkertijd aan de naamsbekendheid van je merk. Besteed er wel de nodige aandacht aan wil je er echt een succes van maken, een stille affiliate programma zal nooit een optimaal rendement behalen.


[1] Een productfeed  (datafeed of XML feed) is een exportbestand uit de productdatabase van een webshop.

[2] Een cookie is een hoeveelheid data die een server naar de browser stuurt met de bedoeling dat deze opgeslagen wordt en bij een volgend bezoek weer naar de server teruggestuurd wordt.

[3] Een tracking pixel is een pixel die gebruikt wordt om een tracking code op te roepen. Pixels staan veelal op bedank pagina’s van adverteerders. Op deze manier kan de transactie geregistreerd worden.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon