Effectieve Display!

2 januari 2015

Steeds meer consumenten doen aankopen online. Gelukkig voor ons bestaat er display advertising! Genoeg kansen om de consumenten te bereiken met een relevant aanbod door pretargeting en retargeting in te zetten. Het klinkt allemaal zo simpel, maar ook online is de concurrentie groot! De vraag is dan ook, wanneer zijn display advertenties effectief? En hoe val je op tussen al die andere banners? Lees het in deze blog!

Banners kun je laten zien door middel van CPM (kosten per duizend impressies). De kosten kunnen erg verschillen, maar je maakt ze zelf. Zorg er dan ook voor dat je altijd net boven het gemiddelde zit. Daarnaast is het slim om tijdens de ‘piek’ (denk hierbij aan Kerst of de vakantieperiode wanneer veel mensen inkopen doen voor bijvoorbeeld cadeaus) het CPM-bod te verhogen. Er ligt namelijk veel concurrentie op de loer! Met een hoger CPM-bod zal je meer impressies winnen en bezoekers naar je website sturen.

TIP: gebruik retargeting

Je kent het vast: je ziet een leuk boek op internet en daarna wordt het boek op een andere website weer zichtbaar in beeld gebracht. Hiervoor kunnen dynamische banners worden gebruikt. 98 procent van de bezoekers verlaat de webshop de eerste keer zonder conversie. Consumenten kijken steeds meer rond. Doorgaans hakken ze pas na een aantal bezoeken de knoop door waar de aankoop zal plaatsvinden. Door dynamische advertenties in te zetten, worden bezoekers herinnerd aan de producten die eerder zijn aangeklikt en zo komen ze dus eerder bij jou terug.

Naast de CPM kosten en de dynamische banners zijn er veel verschillende advertentiematen, -kleuren en –stijlen, zodat je in principe altijd kan blijven doortesten. Om dieper in te gaan op goede advertenties, heb ik hieronder een aantal voorbeelden voor je:

TIP: kies de juiste doelgroep

Allereerst is het verstandig om te targeten op de juiste doelgroep en daar je banner ook op in te richten. ‘Logisch’, zal je nu denken, maar toch is het lastiger dan je verwacht. De Albert Heijn geeft met deze banner het goede voorbeeld. Zo wordt deze banner weergegeven op oudersvannu.nl: een website waar veel (nieuwbakken) ouders op surfen. De banner luidt dan ook “Net bevallen? Dan bestel je, je boodschappen liever online.”

blog display marketing

TIP: gebruik Humordisplay marketing voor bedrijven

Naast de juiste doelgroep en een goede tekst is humor ook erg belangrijk. Zo speelt Fromms, een Duits condoommerk, leuk in op het onderwerp door het pijltje te gebruiken. een leuke advertentie kan er namelijk zorgen voor positieve (online) mond-tot-mondreclame, en gratis positieve awareness is nooit verkeerd toch?
blog marieke 3

TIP: gebruik Interactie

Wat is nou leuker dan je doelgroep interactief met je merk bezig te laten zijn? De consument wordt meer betrokken bij je merk en je merk zal bij deze consument dan ook meer ‘top of mind’ zijn. Een voorbeeld van een bedrijf dat op een effectieve manier interactie in de banners inzette is Volkswagen. Het bedrijf laat de consument zelf meedoen in het beeld, zie dit filmpje voor de uitwerking.

Volkswagen is goed bezig! Want naast het bovenstaande filmpje heeft Volkswagen ook nog een leuke en verrassende banner in de vorm van een spel. Ook op deze manier is de consument bewust bezig met het product.

Naast onze tips doet ook Google ook nog een aantal suggesties voor effectieve advertenties. Deze tips zijn wat makkelijker te realiseren, maar minstens zo belangrijk:

– Zorg dat je een duidelijke call-to-action hebt
– Vermeld prijzen, promoties en exclusieve aanbiedingen
– Zorg voor een relevante bestemmingspagina
– Probeer verschillende advertentieformaten uit

TIP: vergeet het mobieltje niet!

De computer staat nog steeds op nummer één als men zich online gaat oriënteren. Op dit moment worden 16,6 procent van alle online aankopen in Nederland op een mobiel apparaat (smartphone of tablet) gedaan. Vorig jaar lag dat percentage nog iets boven de 12 procent. Dat meldt Adobe in een jaarlijkse analyse (pdf). Google geeft echter aan dat mobiele apparaten volgend jaar zelfs 50% of meer gaan overnemen. Dus wat je zeker niet meer mag vergeten: adverteren op mobiel!

De consument verwacht snel resultaat als ze op hun mobiel kijken. Ze willen het liefst in één klik vinden waar ze naar zoeken: de naam van een bedrijf, het bedrag van een bepaald product of in één blik zien waar de advertentie om draait. Kortom, mobiele advertenties moeten dus duidelijk en vooral bruikbaar zijn. Vergeet daarbij niet om de landingspagina responsive te maken, je wilt namelijk niet dat de consument daar meteen op afhaakt.

Conclusies graag!

Hou het niet bij één advertentie. Experimenteer er lekker op los en spring eruit! Met de beste kleuren, tekst en beeld behaal je de beste resultaten! Vergeet daarbij ook de mobiele advertenties niet. Daarmee sluit ik af met de tip van Scyfer (specialist in zelflerende algoritmes, die gegevens analyseert en daar voorspellende waarde uit haalt):

“Veel experimenteren, veel proberen en veel je neus stoten. Wees niet te bang om stappen te zetten, het uiteindelijke resultaat is moeilijk te voorspellen en merk je pas als je de stap hebt gezet.”

Nieuwsgierig of display marketing interessant is voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met Happy Idiots voor een adviesgesprek!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon