F8 Facebook developer conference 2016: de highlights op een rijtje!

4 mei 2016

Op woensdag 12 en donderdag 13 april 2016 vond de F8 Facebook developer conferentie plaats. Helaas is San Francisco niet naast de deur, dus dit tripje ging aan mij voorbij. Maar niet getreurd: ik heb de zes meest besproken highlights voor jullie verzameld en kort samengevat, omdat deze – voor ons als marketeers – stiekem best wel handig én vooral ook heel tof zijn!

f8 facebook developer conference 2016

1. Instant Articles is nu wereldwijd uitgerold

Instant Articles moedigt gebruikers aan om nieuwsberichten meteen vanuit de Facebook-app te lezen. Omdat de artikelen rechtstreeks van de Facebookserver komen, worden Instant Articles tien keer sneller geladen dan op reguliere mobiele websites.

Eind 2015 was deze functie al beschikbaar voor de grotere mediabedrijven, maar sinds 12 april 2016 is het voor iedere adverteerder – groot of klein – beschikbaar. Zelf alvast een poging wagen? Zo ga je van start:

  • Installeer de WordPress Plugin op je website;
  • Ga naar deze link om jezelf in te schrijven en aan de slag te kunnen met Instant Articles.

Hulp nodig? Happy Idiots assisteert uiteraard graag bij de stappen binnen dit proces!

2. Ein-de-lijk: de frequency cap is coming!

Hier zit ik – en waarschijnlijk veel Facebookadverteerders met mij – al zeer lange tijd op te wachten. Wanneer je kiest voor een brand awareness campagne is dit reeds mogelijk, maar voor veel voorkomende campagnedoelstellingen zoals ‘websiteklikken’ of ‘conversies’ is hier nog geen optie voor beschikbaar. Facebook geeft aan ervoor te gaan zorgen dat gebruikers minder vaak dezelfde advertentie te zien krijgen. Het aantal vertoningen van een en dezelfde advertentie loopt binnen Facebookcampagnes doorgaans vrij snel op en het zou dan ook een uitkomst zijn om hier een limiet aan te kunnen hangen. Binnen de grote DSP’s is deze optie eigenlijk al jaren gestandaardiseerd dus Facebook kan hier zeker niet in achterblijven.

3. Linkshares wegen zwaarder binnen het Facebook Algoritme

Een post met een linkshare genereert twee keer zoveel klikken dan een post met slechts een linkje in de tekst. Dit heeft volgens Facebook te maken met de uitgebreidere artikelbeschrijving in een linkshare. Daarbij is er ook simpelweg meer ruimte voor de gebruiker om op te klikken. Met name op mobiele apparaten is dit veel gebruiksvriendelijker. Wellicht geen major topic maar zeker iets om over na te denken bij het maken van je volgende Facebookpost!

linkshares facebook

4. Bye clickbait & hallo relevante content!

Ik beken. Ook ik maak me er schuldig aan: het doorklikken op advertenties met een nieuwsgierig makende titel (zoals in onderstaand voorbeeld). In 9 van de 10 gevallen kom ik bedrogen uit en is de inhoud van het artikel niet zo interessant als de titel deed voorkomen. Omdat je op deze link klikt interpreteert Facebook dit als zijnde ‘relevante’ content voor jou. Hierdoor komen soortgelijke posts van deze pagina’s steeds vaker voorbij op je tijdlijn. Om deze besmetting op je tijdlijn te verminderen zal hier in de toekomst extra kritisch naar worden gekeken door Facebook. Dit doen ze met name door het meten van je leestijd op de landingspagina van de desbetreffende post. Want wanneer je de inhoud eigenlijk helemaal niet zo interessant vindt ben je naar verwachting ook zo weer weg. Voor ons als marketeers is het dus erg belangrijk om te allen tijde de landingspagina te evalueren wanneer deze wordt afgegeven door de klant.

clickbate facebook

5. Quote sharing

Middels quote sharing kan de lezer een stuk tekst op de pagina selecteren en direct delen door middel van een Facebook pop-up button. Dit ziet er als volgt uit:

afbeelding quote sharing

Het lijkt een beetje op een feature die afgelopen jaar werd geïntroduceerd door Medium.

Wanneer je reeds Facebook SDK op je website hebt geïnstalleerd kan deze plugin erg gemakkelijk op de website worden geplaatst middels het onderstaande stukje code:

<div class=”fb-quote”></div>

Wanneer je nog geen Facebook SDK op je website hebt staan, dan wordt het hier stap voor stap uitgelegd hoe je dat doet.

Het is een vrij simpele tool, maar het zorgt wel voor een extra stukje gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker. Met één simpele druk op de knop kunnen artikelen of andere relevante content gedeeld worden. Oftewel: meer deelgedrag van je content en meer verkeer naar je website.

6. Daily budget pacing

Dit is een nieuwe feature die momenteel door 20% van de adverteerders getest wordt en naar verwachting in mei volledig zal worden uitgerold binnen Power Editor[1]. Wat is het en waarom is het zo interessant?

Momenteel tracht Facebook ernaar om exact het dagelijkse budget uit te geven dat je hebt ingesteld. Echter geeft Facebook nu ook aan dat het aantal kansen om advertenties aan de meest relevante doelgroep te laten zien per dag verschilt. Wanneer er iedere dag hetzelfde budget wordt ingezet dan geeft dit niet altijd het beste resultaat. Wanneer het budget per dag verschillend is lijkt het erop dat er lagere kosten per doel kunnen worden gerealiseerd dan wanneer constant hetzelfde dagbudget wordt ingezet.

Omdat Facebook de waarde van iedere advertentie wil maximaliseren zijn ze een test gestart met deze nieuwe benadering. De gebruiker geeft een gemiddeld dagbudget op wat hij of zij wil uitgeven. Stel dat dit € 10,- is, dan kan er op een goede dag € 12,50 worden uitgegeven. Wanneer de mogelijkheden de dag erna beperkt zijn dan kan dit slechts € 7,- zijn. Uiteraard kan Facebook niet zomaar iedere dag ruim boven je gemiddelde gaan zitten en zal er daarom per kalenderweek niet meer dan 7 keer je dagelijkse ‘gemiddelde’ budget worden uitgegeven.

Meer weten?

Bovenstaande highlights zijn slechts een greep uit alle uiteenlopende onderwerpen die zijn besproken tijdens de F8 conference. Zo werd er ook herhaaldelijk gesproken over bots, virtual reality en 3D-360-degrees video’s! Alles staat in het teken van beleving en het online ‘connecten van de toekomst’. Als marketeer kunnen we hier uiteraard niet omheen en ik kijk nu al uit naar alles wat nog komen gaat! Is Facebook slechts een social media platform? Nee, die tijd is allang voorbij! Bekijk de volledige livestream van de Facebook F8 conferentie hier. Tip: skip de eerste 2,5 minuut van de video i.v.m. audio-issues.

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact met ons op!

[1] https://syncsumo.com/blog

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon