Facebook Explore Feed: het einde van branded organic content?

1 november 2017

Als marketeer heb je het afgelopen week ongetwijfeld meegekregen: het nieuws over de Facebook Explore Feed. Facebook zou in zes landen (Sri Lanka, Bolivia, Slowakije, Servië, Guatemala en Cambodja) aan het testen zijn met een tweede tijdlijn. Daarbij zouden berichten van bedrijfspagina’s en andere content (zoals berichten van vrienden en familie) gescheiden worden weergegeven, in een afzonderlijke tijdlijn. Het nieuws zorgde voor veel onrust bij marketeers. Grote adverteerders uit deze zes landen zouden al een flinke daling in hun organische resultaten melden. Kan dit dan het einde zijn van branded organic content op Facebook?

Middels deze blogpost ga ik dieper in op de Facebook Explore Feed en de gevolgen die het voor jou als bedrijf, merk of marketeer kan hebben.

Hoe werkt de Facebook tijdlijn?

Voordat we dieper ingaan op de ‘Explore Feed’, leg ik je graag eerst uit hoe het algoritme van de tijdlijn werkt. Facebook is continu bezig om de tijdlijn te optimaliseren naar de wensen en behoeften van de gebruikers. Het doel is om jou de berichten te laten zien waarin jij het meest geïnteresseerd bent. In onderstaande video legt Head of Newsfeed Adam Mosseri uit hoe het algoritme werkt:

Samenvattend houdt dit in dat van alle berichten (de inventory), alle mogelijke informatie (signals) wordt verzameld om te kijken of het aansluit bij de interesses van de gebruiker. Hierna wordt gekeken of een betreffende gebruiker een bepaald onderwerp vaak liket of hierop doorklikt (preditions). Als de post aansluit bij jouw interesses en gedrag op Facebook, worden de berichten vervolgens geordend weergegeven (ranking).

Dit wordt door het algoritme voor ieder account afzonderlijk gedaan, wat betekent dat geen enkele tijdlijn er hetzelfde uitziet. Alle berichten worden persoonlijk afgestemd op de gebruiker.

De lancering van de Facebook Explore Feed

Begin oktober lanceerde Facebook de nu al beruchte ‘Explore Feed’ in zes landen. In het begin was deze test enkel zichtbaar op de smartphone, maar al snel werd ook desktop meegenomen.

De primaire tijdlijn, zoals wij deze gewend zijn, bevatte hierbij enkel nog berichten van familie, vrienden en gesponsorde advertenties. In de secundaire tijdlijn, oftewel de ‘Explore Feed’, waren de berichten van bedrijfspagina’s en andere content te zien. Een poging van Facebook om gebruikers te helpen om content te vinden die interessant voor ze kan zijn én die ze anders niet tegen zouden komen.

Saillant detail: mocht deze test verder uitgerold worden en wil je als bedrijf zichtbaar blijven op de ‘normale’ tijdlijn, dan word je dus verplicht om betaald te gaan adverteren.

En dat besef zorgde natuurlijk voor de nodige ophef. Het duurde dan ook niet lang voordat Facebook met een verklaring kwam. Adam Mosseri zei hierover het volgende:

There have been a number of reports about a test were running in Sri Lanka, Bolivia, Slovakia, Serbia, Guatemala and Combodia. Some have interpreted this test as future product we plan to deliver globally. We currently have no plans to roll this test out further.

Het belangrijkste wat we hieruit kunnen opmaken is dat Explore Feed een test is en dat Facebook geen plannen heeft om het verder uit te rollen. Het doel van de test is om te onderzoeken of gebruikers een voorkeur hebben voor persoonlijke en publieke berichten in hun nieuwsoverzicht. De resultaten van het onderzoek worden, voor nu tenminste, enkel verzameld zonder dat er verdere actie wordt ondernomen. Het valt natuurlijk zeker niet uit te sluiten dat we in de toekomst nog vaker met bepaalde tests te maken gaan krijgen.

Conclusie: geen paniek!

We hoeven ons voorlopig nog niet bedreigd te voelen door de Explore Feed, maar deze test is er wel eentje om rekening mee te houden. Feit blijft dat Facebook de gebruikerservaring voorop blijft stellen. Vergeet daarbij ook niet: buiten de bedreigingen die zich nu voordoen, biedt deze test juist ook weer kansen. Denk je maar eens in. Het plaatsen van relevante posts voor een relevante doelgroep – ook al is deze groep niet erg groot – zou altijd centraal moeten staan tijdens je campagnestrategie. Met de Explore Feed dwingt Facebook mensen nu om bewust naar content te zoeken. Daarmee worden uiterst relevante doelgroepen gecreëerd!

 

Mocht je meer informatie over dit onderwerp willen, opmerkingen hebben of kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van een campagnestrategie: laat het onze specialisten dan gerust weten!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon