Facebook Instant Articles

9 juli 2015

Je kent het wel, je ziet op je mobiel een artikel voorbij komen op Facebook, je klikt hier op maar het duurt (te) lang voordat je het artikel in beeld krijgt. Ga je terug naar Facebook? Of wacht je geduldig af? Facebook heeft hier onlangs een oplossing voor onthuld, genaamd Instant Articles. Zelfs geen geduld om heel deze blogpost te lezen? Met deze video ben je binnen 3 minuten aardig up-to-date!

Dat kan sneller

Met de nieuwe technologie van Facebook kunnen artikelen van publishers direct op Facebook gelezen worden, zonder eerst de desbetreffende website in te laden. De laadtijd zou hiermee tot 10 keer sneller zijn en dit voorkomt dus de hierboven genoemde ergernis. Slim bedacht van Facebook, want zo blijven bezoekers langer op het sociale netwerk, wat adverteren (nog) waardevoller kan maken.

Interactive instant articles

Uiteraard laat Facebook het hier niet bij en trekken ze alles uit de kast. Ze brengen “Instant Articles” tot leven met onder andere automatisch afspelende video’s, ingesproken berichten en geanimeerde kaarten waar je op kunt inzoomen om foto’s te bekijken, inclusief panorama afbeeldingen die je kan bewegen door je mobiele telefoon te kantelen. De interactieve benadering maakt de content specialer en als het dan ook nog eens veel sneller is: why not?

Happy Idiots

Advertenties

Het klinkt allemaal schitterend maar misschien had je het zelf al zien aankomen. Wanneer Facebook de artikelen op de eigen omgeving in gaat laden, hoe komt een uitgever dan aan zijn websiteverkeer en sterker nog, hoe komt hij dan zijn advertentie-inkomsten? Vergeet ook de abonnees niet die zelfs betalen voor content op jouw website. Hoe krijgt Facebook publishers zo gek om hiermee in te stemmen?

Het antwoord is natuurlijk advertenties. Facebook gaat de advertentieruimte van artikelen laten verkopen voor 100% van de omzet. De winst is dus volledig voor de publisher. Facebook zal vervolgens zelf de onverkochte ruimte opvullen met advertenties uit het eigen Facebook netwerk en vangt – volgens de Wall Street Journal -30 % over deze inkomsten.

Als kers op de taart zorgt Facebook er ook voor dat – met behulp van de datatool comScore – data gedeeld wordt die je “mist” op je eigen website. Ook zijn de artikelen volledig met Google Analytics door te meten. Klinkt allemaal niet verkeerd toch?

2-Photo

Kritische noot

Toch is er altijd een kritische noot te vinden. Voor Facebook zijn Instant Articles natuurlijk een geweldige manier om extra inkomsten te generen met content van anderen. Gevaarlijk aan de Instant Articles is dat Facebook dit soort artikelen ook voorrang zou kunnen geven boven artikelen die op de normale manier doorverwijzen naar een website. Op termijn heb je dus als publisher misschien helemaal geen keus en moet je wel meedoen aan Instant Articles om überhaupt in beeld te blijven op Facebook.

Extra waarde

Het werkt natuurlijk ook de andere kant op. Publishers die meedoen ontvangen mogelijk extra advertentie-inkomsten. Facebook is namelijk nog steeds heer en meester in het geld verdienen met advertenties op mobiel – en laat dat nou net iets zijn waar talloze publishers nog steeds enorm mee stoeien! Telegraaf Media Groep gaf onlangs in een seminar nog aan dat mobiele advertenties te weinig opleveren.

Zelfs voor de kleine publisher kunnen Instant Articles interessant zijn, het Facebook Advertentie Netwerk maakt het immers mogelijk om op ieder stuk content te adverteren.

Uiteraard wil Facebook niet teveel overkomen als een geldmachine en daarom leggen ze ook restricties op het adverteren binnen een artikel. Zo komt er geen advertentie “above the fold” bij het lezen van het eerste stuk content. Verder mogen er maximaal 4 advertenties worden geplaatst en bovendien mag er geen automatisch afspelende video advertentie in zitten: een stukje gebruiksgemak.

Sharing is caring

Naast inkomsten is ook bereik waardevol. Er wordt niet voor niets vol ingezet op netwerken zoals Instagram en Snapchat, waarbij je niet eens een link naar een artikel kunt plaatsen. Ook is de kracht van Facebook wat betreft het “sharen” van interessante artikelen veel groter. Shares zijn immers socialer dan het simpelweg plaatsen van een post op je pagina voor je eigen likers. Bijvoorbeeld: het bereik, afkomstig van de gedeelde berichten van de Telegraaf, is drie keer hoger dan het bereik van de eigen Facebookpagina. De kans is dus groot dat een Instant Article op Facebook voor nog meer bereik kan zorgen, en dus ook voor hogere advertentie-inkomsten.

Facebook future

Persoonlijk denk ik dat Facebook opnieuw goud in handen heeft. Wanneer voldoende publishers overstag gaan is Instant Articles niet te stoppen. Mensen kunnen dan nog sneller informatie consumeren. Aan alle ontwikkelingen om ons heen zie je dat het allemaal sneller en gemakkelijker moet en dat is ook hier de sleutel tot succes. Helemaal wanneer er ook nog eens geld mee kan worden verdiend!

Op dit moment is Facebook met een kleine groep publishers (waaronder de New York Times, National Geographic, Buzzfeed, BBC news en Bild) Instant Articles aan het testen. Naar verwachting wordt dit aantal snel uitgebreid en kan Facebook volop content gaan verzamelen op het eigen sociale netwerk. Wat was ook alweer die ontzettend cliché en afgezaagde uitspraak? Content is king?

Instant Articles kun je alleen te zien krijgen wanneer je de nieuwe iPhone Facebook app gebruikt. Voldoe je aan deze eis? Bekijk dan nu de verschillende Instant Articles via https://www.facebook.com/instantArticles

1-Article

Bronnen:

http://instantarticles.fb.com/

http://www.wsj.com/article_email/facebook-offers-to-let-publishers-keep-revenue-from-certain-ads-1430515600-lMyQjAxMTA1MDA5MTQwNzE3Wj

http://techcrunch.com/2015/05/12/facebook-instant-articles/#.7jqifu:uxed

http://marketingland.com/facebook-instant-articles-whats-advertisers-129456

http://www.denieuwereporter.nl/2015/05/het-instant-articles-programma-gaat-het-facebook-wel-echt-om-een-betere-gebruikerservaring/

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon