Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Facebook komt met advertentieformaat wijzigingen in het mobiele nieuwsoverzicht

Terug naar alle blogberichten

Nieuwsbrief

Home Blog Facebook komt met advertentieformaat wijzigingen in het mobiele nieuwsoverzicht

Zet je alarm en plan het doorvoeren van je advertentiewijzigingen maar in, want Facebook heeft 19 augustus een belangrijke update gepland. Het betreft een aantal wijzigingen in het mobiele nieuwsoverzicht. Teksten boven de advertenties worden korter en de ratio’s van afbeeldingsformaten en video’s wijzigen ook. De belangrijkste veranderingen lichten we hieronder toe.

Minder regels tekst

Waar je nu nog gebruik kunt maken van maximaal 7 regels tekst op het nieuwsoverzicht, worden dit na de update standaard maximaal 3 regels. Met deze wijziging wil Facebook de focus op de tekst verminderen en meer aandacht voor afbeeldingen en video’s creëren. Zo wordt het gebruik van video’s en afbeeldingen om de boodschap te versterken nog belangrijker. Lezers kunnen wel op de ‘lees meer’-mogelijkheid klikken, om alsnog de rest van de tekst te bekijken.

Actiepunt: verwerk de belangrijkste boodschap in korte ad copy. Hoe korter, hoe beter. Heb je daar hulp bij nodig? Lees dan onze 10 tips over social copy schrijven.

Onderstaand een voorbeeld van de oude en nieuwe weergave in het mobiele nieuwsoverzicht.

De maximale hoogte voor afbeeldingen en video’s wordt kleiner

De huidige 2:3 ratio van afbeeldingen en video’s wijzigt naar 4:5 ratio. Wanneer je toch formaten gebruikt die langer zijn dan de 4:5 ratio kan het gebeuren dat belangrijke informatie niet wordt getoond. Let op! Bestaande advertenties die niet gewijzigd worden, zullen vanaf 19 september gemaskeerd worden door Facebook.

Onderstaand vind je alle passende advertentieformaten, waarbij de 2:3 vertical vanaf 19 augustus verdwijnt. De 9:16 Full Portrait/Vertical blijft wel beschikbaar voor de stories op Facebook en Instagram.

Facebook stuurt al langer op het gebruik van de 4:5 ratio-advertenties voor mobiel. De focus komt steeds meer te liggen op beeld in plaats van tekst. Advertenties met 80% beeld en 20% tekst scoren beter. Ook al blijven de formaten kleiner dan 4:5 ratio bestaan, het 4:5 ratio formaat is voor mobiel een ideaal advertentieformaat. Advertenties vallen beter op in het mobiele nieuwsoverzicht en worden door Facebook meer gepusht in het algoritme.

Actiepunt: Zorg ervoor dat je alle advertenties met media groter dan 4:5 ratio aanpast naar een kleiner formaat vóór 19 september. Voor optimale campagne resultaten is het aan te raden om je huidige advertenties om te zetten naar een 4:5 ratio.

Waarom deze update?

Facebook hoopt met deze wijzigingen adverteerders aan te sporen engagementrijke advertenties te creëren. De wijzigingen zorgen ervoor dat er meer consistentie ontstaat tussen advertentieformaten wat zorgt voor een optimale mobiele gebruikservaring. Wat voor adverteerders het voordeel oplevert dat advertentiesets zowel voor de Facebook- als Instagram-feed zijn te gebruiken.

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!