Facebook: ready for take-off..!

19 maart 2015

Dat Facebook een alsmaar grotere marketingmachine aan het worden is, komt bij veel mensen niet bepaald als een verrassing. Ik merk echter op dat de machine nu steeds harder gaat lopen en ontwikkelingen elkaar snel aan het opvolgen zijn. Tijd om dus even stil te staan bij de updates van de laatste maand:

Multi-product ads

Het hing al langer in de lucht maar nu zijn ze er daadwerkelijk, de multi-product ads. Dankzij dit nieuwe advertentieformaat kunnen er meerdere producten/afbeeldingen worden vertoond in één enkele advertentie. Dit maakt de advertentie een stuk interactiever en aantrekkelijker. Iets wat wij ook terugzien bij de eerste adverteerders die hiermee aan de slag zijn gegaan. De click-through-rates gaan namelijk door het dak ten opzichte van de andere formaten met eenzelfde targeting.

Multiproduct preview

Het is nu dus gemakkelijker dan ooit om meer van je bedrijf te laten zien en een verhaal te vertellen. Zeker voor webshops is het een geweldige aanvulling op het arsenaal, omdat direct een deel van het assortiment kan worden vertoond. Let wel op, als je aan de slag wil met multi-products ads dan dien je de advertenties via de Power Editor op te maken.

Facebook dynamic product ads

Aanvullend op de multi-product ads zijn er nu mogelijkheden om de advertenties dynamisch te laten invullen. Hierdoor kunnen specifieke producten vertoond worden die de gebruiker kortgeleden nog op een webshop heeft bekeken. In de onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe dit in zijn werk gaat:

Wat veel mensen naar mijn mening onderschatten is dat Facebook hierdoor gewoon van start gaat met het beruchte cross-device tracking. Facebook maakt het plots heel gemakkelijk om eenzelfde persoon zowel op zijn mobiel (onderweg), iPad (thuis op schoot) en desktop (op kantoor) te bereiken. Dit is iets waar nog maar weinig netwerken kaas van hebben gegeten. Facebook heeft op deze manier een prachtig medium in handen waarbij mensen met één inlog op meerdere devices te targeten zijn. Daar gaat Facebook nu optimaal gebruik van maken.

Facebook relevance score

Een iets minder rigoureuze update maar wel eentje waar veel adverteerders mee geholpen zijn: de relvantie score. Het is namelijk vaak lastig om te zeggen waarom bepaalde advertenties de voorkeur krijgen van Facebook en meer bereik/klikken pakken ten opzichte van andere advertentie-sets. Met een relevantie score laat Facebook hier voortaan een onderbouwing voor zien:

Relevance score_10

Met een cijfer van 1 tot 10 wordt bepaald hoe relevant jouw advertentie volgens Facebook is. Dit getal is gebaseerd op positieve en negatieve feedback vanuit jouw doelgroep op de advertentie. De score wordt real-time voorzien van een update zodat iedere interactie met jouw advertentie direct mee telt. Vanaf 500 impressies wordt de score bekend gemaakt. Zelf ben ik nog niet helemaal overtuigd van de waarde van het getal. Het is zeker handig om snel een overzicht te krijgen van welke advertenties er beter lopen. Aan de andere kant verwacht ik niet perse positieve interactie op advertenties waarin ik producten en/of diensten promoot. Liken, reageren en/of delen doe je logischerwijs eerder op een leuke, humoristische post in plaats van een informerende productadvertentie. Ik verwacht dan ook door dit gebrek aan interactie altijd een lagere relevance score op dergelijke advertenties.

Tot slot telt gelukkig interactie zoals een klik die richting de adverteerder zijn website gaat ook mee in de score. Het lijkt er dus op dat Facebook een ideale mix nastreeft en de perfecte score van een 10 alleen te bereiken is bij voldoende interactie op alle fronten. Slim maar niet perse praktisch.

Relevance score_voorbeeld
Facebook_tas

Facebook Topic Data

Helaas nog alleen voor de USA & UK, maar met dit nieuwe “product” gaat Facebook een schatkist aan informatie vrijgeven. Topic Data gaat marketeers inzicht geven in wat jouw publiek zegt op Facebook over events, merken, onderwerpen en activiteiten. In theorie zou dus een sportzaak kunnen zien wat voor kledingstuk vaak wordt genoemd, om hier vervolgens op in te gaan spelen door bijvoorbeeld hardloopschoenen extra te promoten.

Topic Data kan zeer diep gaan qua data zoals exacte locaties, aantallen en sentiment in de posts, om vervolgens daar op te adverteren. Specifieke adressen of namen zijn uiteraard volledig verborgen en data wordt alleen aangeboden vanaf een publiekvan 100 personen. Facebook en privacy blijft namelijk een gevoelige combi. Naast het extra aanprijzen van Facebook adverteren hoopt Facebook ook dat merken ontdekkingen doen over hun producten/diensten/branche die ze nog niet eerder hadden gedaan.

Met al deze ontwikkelingen kan ik niet anders zeggen dat Facebook de kraan verder aan het opendraaien is en we ongetwijfeld nog veel meer kunnen gaan verwachten. We keep you posted!

Happy Idiots online marketing zet Facebook Advertising voor meerdere bedrijven. Weten wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op met ons!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon