Friends of Search 2014

21 februari 2014

Friends of Search 2014 vond gisteren plaats in het Tobacco theater te Amsterdam. Een uitverkocht zoekmachine marketing congres met internationale sprekers en kennissessies in twee ruimtes. Onze SEO Specialist Ektor Tsolodimos was van de partij om zijn kennis te toetsen, uit te breiden en te netwerken.

Marcus Tandler & Kate Adams

Het congres begon met keynote speaker Marcus Tandler, een echte veteraan en visionair binnen zoekmachine marketing. Zijn 350+ (humorvolle) slides gaven binnen een half uur een goed beeld van de evolutie van SEO en hoe de markt zich zou gaan ontwikkelen. Hij sloot dan met het volgende af: “We moeten van Search Engine Optimization naar Search Experience Optimization.”. Na Tandler kwam Kate Adams, werkzaam bij Google Benelux. Zij besprak een aantal ontwikkelingen binnen AdWords, waarbij wij het meest uitkijken naar Call Metrics (Q3/Q4 2014 in Nederland).

Ex-Google members aan het woord

Na Adams volgde een korte break waarna er voor SEO Specialist zich een zeer unieke kans voordeed: in gesprek met Fili Wiese en Kaspar Szymanski, beiden ex-Google Search Quality Team leden. Zij gaven inzicht in wat er nodig is om handmatige penalty’s op te lossen middels de Disavow Tool en het indienen van een verzoek tot heroverweging. Deze sessie was opgedeeld in een stuk theoretisch gedeelte met concrete praktijkvoorbeelden en een gedeelte waarbij deelnemers al hun vragen konden stellen. En die waren er veel. Ze begonnen echter allemaal met: “Well.. yes.. I got this friend who has a friends who has a nephew who has a client, and he wants me to fix his backlink profile due to…”. De heren werden opgevolgd door  Barry Adams, een Google scepticus eerste klas. Of realist, net hoe je het bekijkt. Zijn presentatie heette dan “Gepersoneliseerd zoeken: relevantie of tunnelvisie?”. De zaal leek het aardig eens te zijn met zijn kritiek op Google(+), eveneens een aantal andere sprekers die daar later op terugkwamen.

Next up: Dixon Jones van Majestic SEO

Adams werd opgevolgd door Dixon Jones, Marketing Director bij Majestic SEO. Zijn presentatie ging in op factoren om hoog te ranken. Jones geloofde o.a. in “partial anchor match” en interne links. Bovendien haalde hij voorbeelden aan over waarom backlinks zo belangrijk zijn (en voorlopig blijven) en dat alle wegen naar Rome leiden, ook online. Volgens Jones zorgt Google er ook steeds meer voor dat gebruikers van de zoekmachine steeds minder doorklikken naar de eigenlijke website. Dit komt omdat, mede door Google’s Knowledge Graph gebruikers de informatie al in de SERP kunnen vinden, zonder daadwerkelijk externe websites te bezoeken. Denk hierbij aan adresgegevens van bedrijven (voorbeeld) en relevante informatie over bekende personen (voorbeeld).

WordPress SEO & veiligheid

Na Jones volgde een lunch. Dergelijke gelegenheden bleken erg geschikt om te netwerken. Visitekaartjes werden dan ook uitgewisseld. Ik kreeg ook een aantal complimenten van SEM collega’s over de naam van ons bedrijf, Happy Idiots. Dan was er ook nog één van de bekendste personen binnen de SEO industrie: Joost de Valk (beter bekend als Yoast van de WordPress SEO Plugin). Zijn plugins behoren tot de meest gebruikte en best beoordeelde ter wereld. Zijn presentatie ging in het begin voornamelijk over veelgemaakte SEO fouten (met name over rel=author Google+ koppeling en Schema.org toepassingen) maar liep in de tweede helft uit op een verkooppraatje. Dat vond de volgende speker, Bastian Grimm, ook. Zijn opmerking daarover door de zaal dan ook gewaardeerd. Grimm vertelde ons wat er zoal fout gaat bij WordPress websites op het gebied van veiligheid. Handige tips en plugins werden gedeeld.

Content & ask the SEO’s 

Last but not least was er ook nog Kevin Gibbons van Blue Glass, een professional op het gebied van content marketing. Zijn presentatie gaf concrete tips en voorbeelden om content te bedenken, creëren en verspreiden. Zo was Gibbons van mening dat je de verschillende discipline’s binnen online marketing (wat weer onderdeel is van een marketing strategie, wat weer onderdeel is van een business strategie) moet laten samenwerken om tot één gezamenlijk doel en synchrone planning te komen. Bij Happy Idiots geloven wij daar ook in. Gibbons kon blijven op het podium blijven, want hij werd tegen het eind vergezeld door Roy Huiskes, de Valk en Tandler voor Ask the SEO’s: ‘Future of Search’ discussie. De zaal had uiteraard wederom veel vragen. Een belangrijk onderwerp was daarbij de invloed van social. De experts waren het er over eens dat het aantal Facebook likes geen invloed hadden op de rankings. Google+ zou daar een uitzondering in zijn. Zelf kreeg ik ook de ruimte om een vraag te stellen: “What’s the ranking impact of reviews on websites like Trustpilot?”. Evenals over de impact van sociale signalen waren ze ook sceptisch over de meerwaarde en betrouwbaarheid van dit soort websites. Ik had dacht daar precies zo over. Zo zie je maar weer: SEO blijft ontastbaar (maar juist daarom interessant).

Na de discussie was er vanaf 17:00 nog ruimte voor hapjes en drankjes, inbegrepen bij de prijs.

Mijn visie op Friends of Search 2014

Wat mij betreft waren de sprekers goed uitgekozen met veel variatie en verschillende invalshoeken. De nadruk lag dit jaar vooral op SEO, maar dat was voor hem geen probleem. Naar eigen zeggen: “Bij SEA hebben ze al genoeg Google Engage bijeenkomsten, wij hadden tot voor kort niet veel in Nederland.”. Het evenement dacht ook aan de minder bedeelden op deze wereld. Het Rode Kruis ontving namelijk een donatie van €4.000,-. Het dank ging ook tevens uit naar de sponsoren van het congres.

Al met al beoordeelde ik het congres in het feedback formulier met een 8 uit 10. De prijs van € 295 voor niet-leden van DDMA of IAB  (€ 245 voor leden) was dan ook zeker in lijn met de kwaliteit, het niveau en de catering. Complimenten aan de organisatie en tot volgend jaar!

Marcus Tendler

Marcus Tendler

Bastian Grimm

Bastian Grimm

Dixon Jones tijdens friends of search

Dixon Jones

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon