zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Friends of Search 2022: Onze recap

We nemen je mee door de meest leerzame en gave SEO ontwikkelingen die besproken zijn op Friends of Search 2022. Lees je mee?

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Friends of Search 2022

Op dinsdag 14 juni zijn onze SEO Specialisten Robin en Evi aanwezig geweest bij een van de grootste SEO events: Friends of Search. Gedurende de dag vonden verschillende presentaties van sprekers vanuit heel de wereld plaats. Zij vertelden over de nieuwste updates en laatste veranderingen in het SEO-landschap. In dit blog wordt deze inspirerende dag samengevat en de belangrijkste bevindingen gedeeld! Lees je mee?

SEO reporting for Success – Rethinking your SEO reports to better communicate & influence change

  • Door Aleyda Solis

SEO resultaten rapporteren is een belangrijke taak, maar tegelijkertijd een lastige opdracht. Vaak wordt de data uit dashboards gebruikt in rapportages, maar alleen deze informatie aanleveren waarbij personalisatie van de data ontbreekt, kan een negatieve uitkomst hebben. Om de SEO rapportage succesvol en effectief op te stellen, zijn een aantal onderdelen belangrijk om mee te nemen tijdens het rapporteren:

  • Communiceer de resultaten duidelijk
  • Leg uit wat de oorzaak is van bepaalde resultaten wanneer deze bijvoorbeeld positiever of negatiever uit zijn gepakt dan voorspeld
  • Stel actiepunten op om de gestelde doelen te behalen

Maar hoe kun je die resultaten het beste communiceren? Er zijn verschillende punten waar je op moet letten. Aleyda heeft hiervoor een stappenplan opgesteld om zo een heldere SEO rapportage neer te zetten:

  • Stel duidelijke KPI’s op samen met de klant: let op dat de KPI’s daadwerkelijk resultaten communiceren wanneer je deze opstelt. Op deze manier wordt bij het schrijven van de rapportage, aan de hand van de KPI’s, alleen informatie gedeeld die de klant wil weten.
  • Een heldere datapresentatie: wanneer de KPI’s zijn opgesteld, is het belangrijk dat de data op een begrijpelijke manier wordt gecommuniceerd. Hierbij is het van belang om mee te nemen wat de oorzaak kan zijn van bepaalde resultaten. Data wordt dus gepresenteerd, maar krijgt wel een heldere toelichting van oorzaak en gevolg.
  • Storytelling: als laatst willen we actiepunten opmaken aan de hand van data en resultaten. Doe dit aan de hand van storytelling. Beschrijf wat er is gebeurd, waarom iets minder goed gaat of juist een positieve uitkomst heeft. Geef hierbij aan wat er is gebeurd, waarom dit zo is gelopen, en hoe dit verder opgepakt kan worden. Storytelling zal bijdragen aan het beter begrijpen van de resultaten.

Case bol.com: going multilingual within e-commerce SEO

  • Door: Annelies Schreuder-Hoogveld

Annelies Schreuder-Hoogveld werkt in het SEO-team van Bol.com en is afgelopen tijd druk bezig geweest met een grote migratie. Dit was een internationale migratie waarbij de website uitgerold moest worden in het Franstalige deel van België. Ook stond het team van Bol.com voor een andere uitdaging, namelijk het verhelpen van duplicate content op de website. Om dit proces in goede banen te leiden is er een 4-stappenplan uitgewerkt door bol.com:

  • TRC systeem aanpassen

Bol.com werkt met het ‘Traffic Service’ (TRC) systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de metadata voor 16 verschillende pagina typen wordt gegenereerd. Hierbij kan je denken aan meta titels, meta descriptions, H-koppen, Canonicals en robots (index/no-index). Het probleem waar ze echter tegenaan liepen is dat het TRC-systeem geen meerdere talen spreekt.

  • Heropbouwen TRC-systeem

Om ervoor te zorgen dat de website toch kan communiceren met het TRC-systeem moest deze opnieuw opgebouwd worden. Ook hier kwamen verschillende uitdagingen bij kijken. Zowel op technisch als functioneel vlak. Zo moesten er nieuwe richtlijnen worden opgesteld hoe het TRC-systeem met de webshop kan communiceren en daarnaast is de Franse grammatica weer anders dan de Nederlandse. 

  • Migratie van de URL’s

Nadat het TRC-systeem opnieuw was opgebouwd, werd er een start gemaakt met het migreren van de URL’s. Dit heeft het team van Bol.com alsvolgt aangepakt:

  1. Stakeholders informeren
  2. Tijdsplan bepalen samen met stakeholders
  3. Redirect plan opstellen
  4. Flip switch plan
  5. Testen
  6. Migreren
  7. Audit (hierin wordt gekeken of de KPI’s worden behaald)
  • Live gaan met de Franstalige website

Wanneer de hele migratie was voltooid kon de website live. Er is toen een crawl peak geweest van 3 weken.

Annelies van Bol.com gaf aan het einde van haar presentatie nog een aantal takeaways:

  • Zorg ervoor dat je als SEO Specialist vanaf het begin bij de migratie betrokken bent
  • Blijf altijd testen
  • Verwacht niet dat de andere personen die betrokken zijn bij de migratie SEO begrijpen
  • Zorg ervoor dat je het gedrag van de Google-bot analyseert en hier inzichten in hebt
  • Als je een migratie goed voorbereidt, hoeft het je website niet te kwetsen

The state of E-A-T in 2022

  • Door: Lily Ray

E-A-T. Deze afkorting heb je wellicht al vaker voorbij zien komen. Een belangrijke richtlijn wanneer het aankomt op de eisen van Google E-A-T  (ook wel expertise, authoritativeness en trustworthiness). Dit is geen rankingfactor, maar heeft wel een grote invloed op de indexering van je website. Het geeft aan hoe betrouwbaar een website is en wat originele content is. 

Je website E-A-T-proof maken is echter geen makkelijk proces. Simpelweg een auteur toevoegen aan een stuk tekst zal niet toereikend genoeg zijn om te voldoen aan de richtlijnen. Het is belangrijk om de content ook daadwerkelijk aan te passen en op te bouwen zodat het duidelijk is wie de auteur is en welke uitspraken er zijn gedaan. 

Daarnaast zijn reviews een goede toevoeging aan je website. Deze laten zien dat gebruikers ook daadwerkelijk gebruik maken van je product of dienst, wat een beeld van de realiteit toont. Reviews zijn echt en wanneer ze enthousiast zijn hebben ze een positieve invloed op je producten en/of diensten. 

Lily gaf een aantal voorbeelden van succesvolle websites, die een groei hebben meegemaakt in organische zichtbaarheid sinds E-A-T richtlijnen zijn toegepast op de website:

En wat hebben deze websites nu gemeen?

  • de gehele website focust op een bepaalde niche
  • een robuuste “over mij” pagina
  • First-hand expertise: de content is geschreven in de eerste persoon (ik-vorm)
  • Transparantie over de schrijver van de content
  • Bewijs van de expertise door middel van anekdotes en ervaringen
  • Het aanbieden van producten en/of diensten, vermijden van dwingende content
  • Externe websites linken naar de website als primaire bron

Het is dus belangrijk om te laten zien dat jij de leider bent in jouw vakgebied en dit te onderbouwen met bewijs en ervaring. Op deze manier zal Google jouw website zien als betrouwbare website, wat een positief effect zal hebben op de organische vindbaarheid en zichtbaarheid.

(Almost) everything you need to know about Crawling, Indexing and especially Rendering in Google.

  • Door: Barry Adams

Barry Adams heeft zijn volledige focus binnen SEO gelegd op de pijler techniek. Daarom vertelde hij in zijn half uur durende presentatie hoe Google te werk gaat met crawlen, indexeren en renderen. Hierbij gaf hij verschillende adviezen.

Crawling

Adams vertelde dat Google crawlt aan de hand van queue management (wachtrij management systeem), prioritisation en scheduling. Hierbij hanteert Google ‘crawl politeness’. Dit betekent dat Google probeert om een website zo snel mogelijk te crawlen, maar ze gaan nooit sneller dan een website aankan. Hierdoor kan een website dus niet crashen wanneer Google een website crawlt. 

Als SEO Specialist wil je dat een website zo snel mogelijk wordt gecrawld en ook de meeste crawl verzoeken worden voldaan. Om dit te realiseren is het belangrijk om de server reactietijd te optimaliseren. Hiervoor kan je gebruik maken van Google Search Console. Bij het rapport crawlstatistieken wordt van een website bijgehouden wat de reactietijd is en dit wordt vergeleken met het aantal crawl verzoeken. Hierbij liet Barry Adams zien dat het aantal crawl verzoeken met de helft daalde toen de reactietijd van de server twee keer zo hoog werd. Het advies is daarom om de reactietijd van de server altijd goed te optimaliseren.

Daarnaast gaf Adams nog twee adviezen over crawling:
– Als een website ook een Google Ads campagne heeft lopen, gaat hier een deel van het crawl budget naar toe. Dit heeft te maken met de AdsBot. Vooral dynamische advertenties vragen veel crawl budget. Houdt hier dus rekening mee.
– Ook adviseert Adams om het aantal HTTP verzoeken te beperken per pagina. De reden die hij hiervoor geeft is dat niet alleen HTTP, maar ook Javascript crawl budget gebruikt. Het gaat dus om alle bronnen van de website.

Indexing en rendering

Om websites weer te kunnen geven in de Google index bekijkt Google alles wat op een pagina wordt getoond. Afbeeldingen, teksten, video’s en ga zo maar door. Hierbij rendert Google ook de HTML van alle pagina’s op de website waardoor de zoekmachine de layout volledig doorziet. Echter wordt dit proces regelmatig onderbroken omdat de techniek van de website niet goed staat. Om dit te voorkomen geeft Barry Adams de volgende tips:

  • Verminder de grootte van de pagina’s op je website. Hoe kleiner een pagina is, des te kleiner de kans op een probleem tijdens het renderen.
  • Hanteer als SEO Specialist Server Side Rendering (SSR), want je kan Google niet vertrouwen. Gebruik om dit te doen een content delivery network (CDN) voor caching om het renderen te optimaliseren.
  • Als laatste tip geeft Adams aan om Edge SEO in te zetten. Aan de hand hiervan kan een SEO Specialist zelf bepalen welke informatie verschillende bots te zien krijgen. Dit werkt aan de hand van Cloudflare en service workers. Hierdoor hoef je niet te wachten op webdevelopers om jouw aanbevelingen door te voeren.

Case RAC: Hypercompetitive keywords; how we stick to the top of SERPs

Door: Jordan Francis

We dromen er allemaal van: ranken op zoektermen met een enorm hoog zoekvolume. Maar dat brengt dus ook een enorm hoge concurrentie met zich mee. Herken ze voor je ermee aan de slag gaat:

  • Zoals eerder gezegd: een enorm hoog zoekvolume per maand
  • Enorm gericht op de do-fase van de online marketing funnel
  • De SERP vertoont verschillende vormen van vertoning
  • De concurrentie is moordend. De SERP staat dan ook vol met websites van hoge kwaliteit met een hoge autoriteit

Maar hoe pak je dit dan aan zodat jij ook op deze zoektermen hoog gaat ranken? Jordan nam ons mee in de strategie die hij hiervoor hanteert:

  • Stap 1: maak een analyse van je website. Wat ontbreekt er nog op de website en waar doen concurrenten het beter? Analyseer hierbij de techniek, techniek in combinatie met content, de content en het linkbuilding proces/de backlinks.
  • Stap 2: wordt de expert van het onderwerp. Focus daarom niet alleen op de zoekterm waar jij hoog op wil ranken, maar onderzoek wat relevante zoektermen zijn. Welke zijwegen er in kunnen worden geslagen die meegenomen kunnen worden in bijvoorbeeld het schrijven van de content.
  • Stap 3: ga voor kwaliteit. Met kwaliteit kom je het verst. Review de content van je website dan ook regelmatig, en pas het aan indien nodig. Zorg er daarnaast voor dat alle pagina’s op je website een doel hebben en van hoge kwaliteit zijn. Zo is de website een groot geheel. 

Geïnspireerd door deze blog?

Dan denken we graag met je mee over jouw toekomstige strategie. Neem nu contact met ons op voor meer informatie of een passend advies. 

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

TikTok Advertising: hoe jouw merk een ster kan worden

29 juni 2022

BrightonSEO 2022: Onze recap

26 april 2022

SEO als Black Friday Marketing tool

13 oktober 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.