zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Geef jouw merk een stem met deze 4 handige stappen

Versterk jouw merk en creëer extra waarde voor je doelgroep.

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Geef jouw merk een stem met deze 4 handige stappen

Hoe zorg je ervoor dat je merk een authentieke stem heeft, wat zich doorvertaald in de interactie met klanten en je verhaal op een waarheidsgetrouwe manier naar buiten brengt? Dian vertelt het je.

Een stem creëren waar de stoelen voor draaien

De realiteit is dat het niet gaat om een dienst of product. Als merk zijnde is het jouw mening waarbij potentiële klanten aansluiting moeten vinden. Innovatieve denkprocessen en unieke waarden vinden mensen interessant. Ze willen echt iets leuks, iets dat ze aan het denken zet. Klanten zijn vooral op zoek naar merken die aansluiten bij hun eigen waarden en overtuigingen.

(Potentiële) klanten willen dat je merk voor iets groters staat. Iets wat product – of dienst overstijgend is. Iets wat beleving en gevoel aan jouw merk toevoegt. Ze willen niet horen dat jouw auto de beste en goedkoopste in zijn klasse is. Ze willen horen dat jouw auto ervoor zorgt dat de klant veilig van A naar B wordt gebracht tegen een daarbij passende prijs. Volvo doet dit. Zij verkopen geen auto. Zij verkopen een product dat jouw leven makkelijker maakt, naar eigen zegge. Uiteindelijk gaat het erom dat je als merk jouw doelgroep waardeert en aansluiting vindt bij hun waarden en overtuigingen. 

Je moet vraag naar je merk creëren. Laat je bedrijf groeien door verder te gaan dan de basisprincipes van communicatie. Ontwikkel een echte cultuur rondom je merk. Zoals opkomen voor een bepaald doel. Dit cultiveert een zorgzame persoonlijkheid waar mensen niet alleen toe aangetrokken worden, maar die ze ook willen ondersteunen door producten of diensten te kopen.

Een authentiek standpunt is dus key. Hoe kom je hier bij? Dit begint met jou als leider en duidelijke voorstander van een gedachte. Vervolgens ontwikkel je een basisconcept dat jouw standpunt kracht bij zet en dat ervoor zorgt dat je boodschap overal terugkomt. Hoe we dit doen? We vertellen het je aan de hand van de volgende vragen.

1. Waarom bestaat het bedrijf?

Simpel gezegd zou het antwoord zijn; “om geld te verdienen.” Maar zo simpel is het niet. Motivatie is het startpunt wat bestaansrecht geeft. We geven een voorbeeldje: Walt Disney zou zijn beroemde muis nooit hebben getekend als zijn motivatie niet betekenisvoller was dan geld verdienen. Anders had hij natuurlijk wel gekozen voor een aantrekkelijker dier!

2. Hoe wil je dat het bedrijf herinnert wordt?

Hoe wil je herinnerd worden? Dit antwoord zou meer moeten zijn dan; “als de goedkoopste” of, “met de beste service”. Waar heeft je bedrijf positieve invloed op? Ga uit van het groter doel. De missie en visie van jouw organisatie. De auto draait natuurlijk om meer dan alleen het stalen geval met 4 wielen!

3. Hoe, wat en op welke manier communiceert een bedrijf?

Hoe kan het bedrijf het beste spreken, schrijven en handelen? Wat is de doelgroep die je met deze communicatiestijl wil bereiken? Ben je op weg met het creëren van een authentieke cultuur die, bijvoorbeeld, een levenslange klant aantrekt? Geef je bedrijf DNA en kies het karakter wat erbij past. Het Archetype model van Carl Jung kan hierbij houvast bieden.

4. Stel ik mijn klanten voorop en weet ik wat ze echt nodig hebben?

Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Klanten hebben vaak een verlangen, maar kunnen niet altijd het antwoord vinden. Als ze wisten hoe ze dat probleem moesten oplossen, hadden ze het al lang gedaan. Klanten centraal stellen in je organisatie betekent echt begrijpen hoe je problemen kunt oplossen. Sterker nog, soms realiseren ze zich niet eens dat ze een probleem hebben. De truc hier is om echt te communiceren. Zet jouw klanten op de eerste plaats. Leer ze jouw bedrijf en de ‘waarom kant’ kennen. Het helpt echt om de eerste vier vragen te beantwoorden. Nu krijgt jouw bedrijf betekenis en dus een stem. Beslis hoe je de betekenis in wilt zetten. Dit legt de basis voor prachtige klantrelaties en waarderingen. Waarderingen die je terug gaat zien in jouw recensies. 

Jij de stem, wij de coach!

Bij Happy Idiots kunnen we jouw bedrijf verder helpen om samen een authentieke stem te creëren en dit vervolgens doorvertalen in een (online) marketing strategie.

Happy nog vragen? Of ben je om?

Heb je nog vragen over het versterken van jouw merk? Of ben je benieuwd hoe we bij Happy Idiots jouw merk naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

6 contentcreatie trends voor 2021

23 december 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.