Gmail Sponsored Promotions

12 mei 2016

Iedere Gmail-gebruiker heeft het weleens gezien: ongeopende e-mails die erg interessant zijn, maar eigenlijk helemaal geen e-mails blijken te zijn. Deze reclame-uitingen worden ingezet via AdWords en noemen we ook wel Gmail Sponsored Promotions. Onze nieuwste SEA specialist Ties van Strien vertelt je graag wat meer over deze manier van adverteren!

Wat is het precies?

Gmail Sponsored Promotions – ook wel afgekort als GSP – is een relatief nieuwe vorm van adverteren via Google AdWords. De naam verklapt het al wel een beetje: er worden advertenties getoond aan Gmail-gebruikers. Er zijn twee mogelijkheden voor het vertonen van deze advertenties. Zowel bovenin de Gmail interface, als aan de rechterzijde van het scherm. Zodra een Gmail-gebruiker op de Gmail Sponsored Promotions advertentie klikt wordt deze ‘uitgeklapt’ en wordt de ‘expandable banner’ of ‘expanded ad’ weergegeven. Zodra men op de advertentie heeft geklikt en deze expandable banner zich heeft geopend moet er afgerekend worden. Let goed op: je betaalt dus niet voor een klik naar de website/webshop, maar voor het openen van de expandable banner. Vanuit hier kan er worden doorgelinkt naar de juiste landingspagina van de website/webshop.

 

voorbeeld GSP ad in inbox

Voorbeeld van een Gmail Sponsored Promotions advertentie in de Gmail inbox

 

Adverteren via Gmail is niet geheel nieuw. Het is namelijk al langer mogelijk om Gmail als plaatsing toe te voegen in een campagne. Gmail Sponsored Promotions vergt echter een andere visie en denkwijze van ons als online marketeers. Opties zijn een stuk geavanceerder geworden, maar daarom ook een stuk gerichter en interessanter.

 

voorbeeld expandable banner

Voorbeeld van een expandable banner

Waarom zou je GSP moeten gebruiken?

Gmail Sponsored Promotions kan voor diverse doelen worden ingezet. Het kan leiden tot directe verkopen of het wordt ingezet als branding middel. Uit onze ervaring is gebleken dat het meer een branding product is dan dat het zorgt voor een gezonde CPA. Wanneer we kijken naar het STDC-model raden wij Gmail Sponsored Promotions dus ook voornamelijk aan voor de fases ‘See’ en ‘Think’ en niet direct als saleskanaal in de fases ‘Do’ en ‘Care’.

STDC-model

Daarnaast is het mogelijk om de gebruikers cross-device te targeten. Met Gmail Sponsored Promotions wordt namelijk getarget op het Gmail-account van de gebruiker, ongeacht het device dat wordt gebruikt.

Ook is de CPC (het aanklikken van de expandable banner) op dit moment nog erg interessant. Nog maar weinig adverteerders maken namelijk gebruik van de nieuwe functie Gmail Sponsored Promotions. Dit zorgt voor een aantrekkelijk lage CPC.

Hoe zet je een campagne op?

Een Gmail Sponsored Promotions campagne opzetten doe je door middel van het aanmaken van een nieuwe campagne in de AdWords interface. Selecteer het type campagne ‘Alleen Display Netwerk’. Vul zelf de targetingmethode in, zoals locatietargeting, taaltargeting, biedstrategie, budget, planningen et cetera.

Na de eerste stap, campagne-instellingen, maak je een advertentiegroep aan. Persoonlijk zou ik adviseren om per targetingmethode een aparte advertentiegroep aan te maken. Wat ook een optie is, is om aparte campagnes op te zetten per targetingmethode. Op deze manier heb je meer controle over je budgetverdeling: je kan dan namelijk meer budget toekennen aan campagnes die goed lopen en eventueel wat minder budget toekennen aan de minder presterende campagnes.

Targetingmethodes

Naast de campagne-instellingen die je kunt wijzigen (locatietargeting, taalinstelling, apparaat) zijn er ook targetingmethodes zoals bij een ‘normale’ display campagne. Onderstaand de targetingmethodes die wij aanbevelen:

  • zoekwoorden;
  • interesses (Affiniteitsdoelgroepen en In-Market doelgroepen);
  • demografie (geslacht, leeftijd, ouderlijke status);
  • e-mailadressen;
  • domeinen.

Na het inrichten van de advertentiegroep(en) ga je de banners maken met behulp van de advertentiegalerij. Hier kun je aangeven dat je Gmail-advertenties wilt aanmaken. Onderstaand de bannervarianten die beschikbaar zijn. Uiteraard kies je de variant die het beste past bij de te promoten actie/producten.

Gmail advertenties

Hoe optimaliseer je GSP?

Dit is een vraag die bij veel specialisten leeft. Uiteraard is de optimalisatie afhankelijk van het doel van de klant (sales/branding). Maar er zijn wel statistieken waar je naar kunt kijken om te analyseren of de targetingmethode sterk/strak genoeg staat. In onderstaande afbeelding worden statistieken getoond waar je op kunt sturen. Graag licht ik 3 kolommen toe. Deze kolommen zijn namelijk alleen zichtbaar bij een GSP-campagne:

  1. Opslaghandelingen in Gmail: het aantal keer dat de getargete personen jouw Gmail-advertentie hebben opgeslagen in het Postvak IN.
  2. Doorstuurhandelingen in Gmail: het aantal keer dat het bericht is doorgestuurd naar iemand anders.
  3. Gmail-klikken naar websites: het aantal klikken naar de bestemmingspagina vanuit de GPS.

gsp optimaliseren

Must do’s

Aan de slag? Voordat je begint met het opzetten van jouw GSP-campagne, let goed op de volgende punten:

  • Denk goed na over de boodschap en het doel van je campagne. Benader je personen die jou al kennen of boor je een nieuwe doelgroep aan? Aan de hand hiervan zet je een targetingmethode in en kies je een geschikte advertentie-indeling.
  • Test verschillende boodschappen/aanbiedingen. Zo meet je eenvoudig welke boodschap het beste aanslaat bij de doelgroep. Uiteindelijk kies je de boodschap met het beste resultaat.
  • Zet per targetingmethode een aparte advertentiegroep of campagne op. Op deze manier kun je gericht je budgetten inzetten richting je doel of die van de klant: sales of branding.
  • Zorg voor een duidelijke call-to-action in de advertenties.
  • Zorg dat je een remarketinglijst aanmaakt voor de specifieke landingspagina, zodat je de bezoekers in een later stadium eenvoudig opnieuw kunt benaderen.
  • Voeg uitsluitingswoorden/opties voor sitecategorieën uit. Gebruik deze tool om te kijken welke zoekwoorden je wilt opnemen en welke varianten je wilt uitsluiten.
  • Indien je kiest voor de targeting op basis van zoekwoorden kun je denken aan een aparte advertentiegroep/campagne voor concurrenten. Zo verschijnen jouw GSP-advertenties in de inbox van Gmail-gebruikers die mails krijgen van de concurrent.

Vragen? Neem contact op!

Zou je graag hulp willen krijgen bij het inzetten van een goede Gmail Sponsored Promotions campagne? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon