Google AdWords: Het verschil tussen kwaliteit en kwaliteit

19 februari 2014

Kwaliteitsscore in AdWords is al vaak benoemd, maar wat is nu kwaliteit in de ogen van Google? En hoe moeten we hier op inspringen qua AdWords optimalisaties? In dit blog gaat het vooral over de kwaliteit van de zoekwoorden en niet zozeer over de kwaliteit van het hele account. Hoewel de kwaliteit van het hele account tegenwoordig beïnvloed wordt door meer dan alleen maar kwaliteitsscores ben ik van mening dat het allemaal begint met de kwaliteit van je zoekwoorden.

Het doel van Google

Google is al een aantal jaar bezig om het werk van internet marketeers wat lastiger, maar ook stukken dynamischer te maken. Enerzijds geeft Google haar zoekmachine steeds betere updates, zodat ze de zoeker nog beter kan bedienen. De geavanceerdere functies echter houden ons als marketeers flink aan het werk. Met deze nieuwe functies probeert Google betaalde advertenties steeds beter te vertonen bij de zoekers. De kwaliteitsscore van de zoekwoorden, en daarmee ook het account, staan daar direct mee in verbinding. Maar wat is nu het verschil tussen kwaliteit en kwaliteit?

Googles kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore van de zoekwoorden wordt continu gemonitord. De voorspelling van een kwaliteitsscore wordt onder andere gemaakt aan de hand van je te verwachten CTR, de ervaring op je landingspagina, de advertentietekst en de zoekwoorden. Alhoewel deze functie niet direct wordt weergeven is het zeker niet een functie die je moet negeren. Want: hoe beter de kwaliteitsscore, hoe gemakkelijker een hogere ranking. Google geeft echter zelf aan dat de bieding van je CPC eigenlijk bepalender is voor de advertentie-ranking. Natuurlijk ben ik van mening dat je op een gegeven moment tevreden moet zijn met de scores, maar een zesjes-man zal ik nooit worden en wel om de volgende redenen:quality score

  1. Een zesjes mentaliteit zal betekenen dat je, in het geval van AdWords, altijd te veel zal betalen voor je CPC’s. Je krijgt namelijk voor een beter scorend zoekwoord een bepaalde hoeveelheid korting op je biedingen. Hoe beter je score voor een bepaald zoekwoord, hoe minder je voor je CPC betaalt. Zie de afbeelding hiernaast.
  2. Hoe beter je kwaliteitsscore, hoe beter AdWords er in vertrouwd dat je zoekwoorden, advertenties en landingspagina met elkaar in overeenstemming zijn.
    1. Google verwacht dan dat de gebruikerservaring van de website goed is.
    2. Die overeenstemming tussen advertenties, zoekwoorden en landingspagina maakt onderdeel uit van meerdere kwaliteitsscores.
  3. Bij een hoge kwaliteitsscore laat het AdWords systeem jouw advertenties ook zien bij andere zoekopdrachten die verwant zijn aan je getargete zoekwoorden.
  4. In het verlengde hiervan laat het AdWords systeem je advertenties dus niet zien bij een lage kwaliteitsscore, zelfs niet als je expliciet op bepaalde termen adverteert.
  5. De geschiedenis van zoekwoorden, advertentieteksten en bestemmingspagina’s blijft behouden wanneer je het account opnieuw inricht. Met andere woorden: je kan je score niet verbeteren door hetzelfde trucje opnieuw te proberen. Je zal dan dus moeten werken aan een verbetering van je zoekwoorden, advertenties en/of de landingspagina’s.

Wat te doen met betrekking tot de Adwords kwaliteitsscores?

Blijf je vooral focussen op het verbeteren van de kwaliteitsscores. Dat doe je door advertenties en zoekwoorden goed op elkaar af te stemmen. Ga daarnaast vooral met je content-schrijvers om tafel zitten. De landingspagina lijkt op dit moment namelijk een van sterkst bepalende factoren te zijn. Let er tot slot vooral op dat je je website voor mensen maakt, dit is ook een belangrijke ranking factor voor SEO.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon