Google Analytics voor beginners: hoe begin ik?

28 mei 2018

Wanneer je niet vaak werkt met Google Analytics en voor de eerste keer inlogt, kan het overweldigend ogen. Al die cijfers, grafieken en rapportagekeuzes. Waar moet je beginnen? In dit artikel helpen we je om je eerste eigen analyses te doen en de gegevens op de juiste manier te interpreteren en presenteren binnen je organisatie.

Waarom?

Een aantal eerste vragen die je jezelf kunt stellen zijn: waarom hebben we eigenlijk een website? Wat zijn de doelen van onze website? Is je doel bijvoorbeeld verkopen, of mijn doelgroep informeren, overtuigen of beïnvloeden of toch iets anders?

En hoe hebben we de website vervolgens georganiseerd om dat doel te kunnen behalen? Welke campagnes hebben we ingericht? Wanneer is het doel bereikt?

Analyticsproces a.d.h.v. Kaizen

Kaizen staat voor het proces van voortdurende verbetering; vrij vertaald naar een digital analyticsproces zou dit er als volgt uit kunnen zien:

Voorbeeld

Stel dat je op jouw website o.a. bezoekers helpt informatie in te winnen over een specifieke dienst of product via een brochure.

Definiëren (doel bepalen): doelgroep verbinden met brochure.

Verzamelen (meten): offline via het aantal meegenomen brochures en/of gesprekken met doelgroep, online via Google Analytics.

Rapporteren: Op je bezoekadres of in je winkel is de brochure populair en wordt vaak ingezien en/of meegenomen. Bezoekers die de brochure hebben gelezen, waarderen de informatie. Online wordt het weinig gedownload.

Interpreteren (analyseren): Hoe kan het dat het document offline zo populair is, terwijl het online zo weinig wordt gedownload? Welke informatie wordt er aan de bezoeker gevraagd op het downloadformulier? Vragen we niet teveel informatie? Op welke plaatsen wordt het document online aangeboden? Is het wel makkelijk te vinden op de site?

Prioriteren (beslissen): We kunnen online gaan adverteren met als link de downloadpagina, we kunnen een interne promotie plaatsen op de site, we kunnen de hoeveelheid gevraagde informatie op het downloadformulier aanpassen.

Veranderen (toepassen/implementeren): Voer 1 verandering door en test wat het effect is. In dit voorbeeld zou er bijv. een A/B test kunnen worden doorgevoerd met een korter formulier.

Evalueren: check in Google Analytics of er nu meer downloads zijn? Nee? Dan andere aanpassingen doorvoeren en testen/evalueren! Ja? Deel dan je succes binnen jouw organisatie!

Dus

Dus: open niet zomaar Google Analytics om een beetje naar een cijferbrij te gaan staren, maar bedenk elke keer weer: wat is het doel en hoe check ik of dit doel wordt bereikt. Mocht je meer willen weten waar je gewenste data kunt vinden? Boek dan een workshop Google Analytics bij Happy Idiots, we helpen je graag!

Hoe presenteer ik Analytics resultaten?

In een latere blogpost komen we terug op het presenteren van je analyses/bevindingen. Hier gaan we het hebben over (digital) KPI’s; wat zijn het wel en wat juist niet, welke kies je, voor wie, etc. En nadat je de KPI’s hebt gedefinieerd; hoe presenteer je deze?

Maar nu eerst aan de slag met Kaizen!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon