Google Analytics checklist: de 3 meest gemaakte fouten

21 juli 2016

Eén van de dingen waar ik mee bezig ben bij Happy Idiots is het verhogen van de kwaliteit van onze dienstverlening. Denk daarbij aan het verfijnen van processen en werkwijzen meer standaardiseren. Zodoende was het tijd om met een aantal specialisten onze Google Analytics checklist te herzien. Uiteindelijk concludeerden we dat wij bij nieuwe klanten vaak dezelfde onvolkomenheden in de configuratie aantreffen. Daarom in deze blogpost: de drie meest gemaakte fouten in Google Analytics. Doe er je voordeel mee!

De checklist

Eerst even een stapje terug: onze checklist. Deze checklist wordt altijd ter hand genomen zodra we een nieuwe klant verwelkomen. Daarnaast wordt elke Analytics-implementatie periodiek gecontroleerd. In onze checklist staan basale zaken, zoals:

  • Controle of de tracking-ID bij alle pagina’s op de juiste plaats op staat, bij voorkeur via Google Tag Manager.
  • Het koppelen van AdWords.
  • Onder ‘property instellingen’ inschakelen van rapporten over demografische en interessecategorieën en het koppelen van Search Console.
  • Onder ‘tracking info’ het inschakelen van remarketing, inschakelen van rapportagefuncties voor advertenties en het bijwerken van de lijst met verwijzingsuitsluitingen.
  • Onder ‘weergave instellingen’ controleren van tijdzone, valuta, alle hits van bekende bots en spiders uitsluiten, site search configureren.
  • Bij een webshop activeren en configureren van (enhanced) e-commerce tracking.

Maar nu: de drie meest voorkomende onvolkomenheden!

1.    Schone data: weergaven en filters

Onze specialisten gebruiken Google Analytics dagelijks om de resultaten van hun werkzaamheden te bekijken en de campagnes op basis van de vergaarde data te optimaliseren. Maar… dan moet die data wel kloppen. Klanten met diverse winkels waarin ook online orders worden ingevoerd in de webshop, krijgen dan al snel veel sessies en conversies op direct verkeer. Of juist andersom; een B2B-klant met veel (eigen) verkeer dat niet converteert. Weergaven en filters zijn hiervoor de oplossing.

Behoud altijd één weergave zonder filters. Een toegepaste filter is namelijk onomkeerbaar; de data die door een filter wordt uitgesloten is niet meer in de weergave beschikbaar. Door een weergave te houden zonder filters, heb je altijd een weergave met alle data. Noem deze bijvoorbeeld www.website.nl (ongefilterd). Maak vervolgens een nieuwe weergave aan, bijvoorbeeld www.website.nl (IP-filter). Op laatstgenoemde weergave ga je vervolgens filters toepassen. Dit is ook de weergave die je gebruikt voor het analyseren van je data. Een goede gewoonte is om ook een testweergave aan te maken, bijvoorbeeld www.website.nl (test). Met deze testweergave kun je nieuwe filters uitproberen. Belangrijk, want zoals gezegd: een toegepaste filter is definitief.

De filters kun je het beste op accountniveau aanmaken. Dit doe je door naar Beheer > Account > Filters te gaan. De filters die je hier aanmaakt kun je vervolgens op een weergave toepassen. Houd er rekening mee dat filters niet met terugwerkende kracht werken.

Denk bij het aanmaken van filters aan het uitsluiten van IP-adressen van kantoren, winkels, showrooms etc., zodat eigen verkeer de statistieken niet beïnvloedt. Denk ook aan een filter voor bijvoorbeeld je webdeveloper en het online marketingbureau.

Maak ook een filter voor het opnemen van de hostname van de website, zodat er geen ghost referral spam in de statistieken terecht komt. Er is een handige tool beschikbaar om geautomatiseerd diverse spamfilters aan één of meerdere weergaven toe te voegen. Al deze filters zorgen voor schone data.

Google Analytics dashboard - filternaam

Bij Happy Idiots passen we ook vaak filters toe om te zorgen voor consistente data. Denk daarbij aan het forceren van lowercase URL’s en UTM-tags. Het beste is natuurlijk om uniforme UTM-tags toe te passen, zodat dergelijke filters niet nodig zijn. Hieronder zie je een voorbeeld voor de campagnenaam. Een dergelijk filter kun je ook aanmaken voor andere UTM-tags zoals campagnebron, campagnemedium, campagneterm en campagne-inhoud.

Google Analytics dashboard - filtertype

2.    Aangepaste meldingen

Een functie waarvan we merken dat onze klanten die niet vaak gebruiken, is die van aangepaste meldingen. Hiermee kun je een melding (e-mail) krijgen zodra er opmerkelijke wijzigingen in verkeers- en gebruikspatronen zijn. Kortom: wanneer een variabele significant verandert. Zo kun je bijvoorbeeld een seintje krijgen zodra je conversiepercentage ineens beduidend lager wordt, zodat je snel kunt handelen. Aangepaste meldingen zijn in te stellen voor één of meer weergaven tegelijkertijd.

Ga naar ‘beheer,’ selecteer de gewenste weergave en klik onderaan op ‘Aangepaste meldingen’. Hier kun je aangeven welke periode van toepassing is (een dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse verandering), dat je een e-mail wilt ontvangen en ten slotte configureren wanneer je een waarschuwing wilt krijgen. De waarschuwingen zijn ook in het rapport ‘Informatiegebeurtenissen’ zichtbaar.

Vaak werken we met procentuele wijzigingen, bijvoorbeeld een 20% hoger bouncepercentage dan vorige week. Of het conversiepercentage is 20% kleiner dan dezelfde dag een week geleden. Deze percentages zijn per website of webshop anders. In de praktijk wil je een percentage invoeren dat een significante wijziging betekent, zodat als je een melding krijgt, je hier ook echt iets mee kunt of moet. Als je de percentages te klein maakt, krijg je te veel meldingen en gaat het effect verloren.

Google Analytics dashboard - meldingsvoorwaarden

Zo kun je denken aan meldingen zodra:

  • Het aantal sessies kleiner is dan 1 (geen verkeer).
  • Het bouncepercentage toeneemt met meer dan …%.
  • De e-commerce opbrengst afneemt met meer dan …%.
  • De conversieratio van e-commerce afneemt met meer dan …%.
  • De gemiddelde sessieduur afneemt met meer dan …%.
  • Het aantal behaalde doelen afneemt en toeneemt met meer dan …%.
  • Het aantal sessies afneemt en toeneemt met meer dan …%.

Nog een voorbeeld: wanneer je veel kwalitatief verkeer hebt dat bijvoorbeeld afkomstig is van Facebook, dan kun je instellen dat je ook een melding krijgt zodra dit verkeer afneemt:

Google Analytics dashboard - meldingsvoorwaarden

3. Doelen/conversies

Met doelen kun je conversies op je website of webshop meten. We onderscheiden daarbij macro-doelen en micro-doelen. Macro-doelen zijn de hoofddoelen van een website, bijvoorbeeld een aankoop doen voor een e-commercewebsite of het verzenden van een formulier voor een leadgeneratiewebsite. Micro-conversies zijn ondersteunend aan het hoofddoel, bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper, het aanmaken van een account of het inschrijven voor een nieuwsbrief.

Het instellen van de doelen moet goed gebeuren. Doelen maken het namelijk mogelijk om het resultaat van een website of webshop te meten. Ga hiervoor in Google Analytics naar ‘rapportage’, vervolgens vind je onder het kopje ‘conversies’ de doelen terug. Ook kun je zien welke marketingkanalen (bron/medium) in welke mate bijdragen aan de realisatie van de doelen.

Doelen maak je aan onder een weergave. Ga naar ‘beheer’, selecteer de gewenste weergave en klik op ‘doelen’. Wanneer je het versturen van een formulier voor het aanvragen van een offerte als doel wil gebruiken, dan is de bedankpagina het doel. Maak een nieuw doel aan en kies bij de eerste stap voor ‘aangepast’. Bij de tweede stap geef je het doel een naam en kies je voor het type bestemming. Bij de derde stap vul je de URL van de bedankpagina in.

Google Analytics dashboard - doelconfiguratie

Aan een doel kun je ook een doelwaarde toekennen. Als 20% van de offerteaanvragen leidt tot een overeenkomst met een gemiddelde waarde van € 250,-, dan is de waarde van één conversie (doel) dus € 50,-.

Naast het meten van een bedankpagina zoals in het voorbeeld hierboven, zal je vooral gebruikmaken van doelen op basis van gebeurtenissen. Een gebeurtenis moet je configureren in de website of via Google Tag Manager. Hieronder tref je een voorbeeld aan van een micro-conversie op basis van een gebeurtenis: het downloaden van een PDF-bestand met het assortiment van een bedrijf.

Google Analytics dashboard - doelconfiguratie

Uiteindelijk kun je met ‘gebeurtenissen’ alles wat op je website gebeurt registreren in Google Analytics en opvragen via het rapport gedrag > gebeurtenissen. Wanneer die gebeurtenissen bijdragen aan het doel van je website configureer je een gebeurtenis als doel.

Hulp nodig? Neem contact op!

Denk jij na het lezen van deze blogpost dat jouw Google Analytics-configuratie mogelijk ook wel toe is aan een goede check? Veel succes met bovenstaande uitleg! Als je hierbij hulp kunt gebruiken, neem dan vrijblijvend contact met de specialisten van Happy Idiots! We helpen graag.

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon