Google Data Studio bèta: getest & beoordeeld

20 oktober 2016

De meeste online marketingbureaus werken met rapportages die eens per x-periode naar de klant worden gestuurd. Ook zie je in veel organisaties dat er intern rapportages of dashboards worden gedeeld tussen de verschillende afdelingen. Vaak wordt het combineren van verschillende online databronnen, en dit gemakkelijk visueel maken, als moeilijk beschouwd. Het delen van deze data is van groot belang om goede beslissingen te kunnen maken. Om in te spelen op deze behoefte en tegelijkertijd een gebruiksvriendelijke oplossing te kunnen bieden, heeft Google een nieuwe tool ontwikkeld: Google Data Studio. Dit is onlangs als bèta in Nederland uitgerold. In deze blogpost worden de mogelijkheden van deze tool uitgelegd én de eerste ervaringen gedeeld.

Google Data Studio

Waarom Google Data Studio?

Het idee achter Google Data Studio is om data voor iedereen – binnen én buiten een organisatie – gemakkelijk toegankelijk te maken. Wanneer er meer toegang tot data is kunnen er logischerwijs betere beslissingen gemaakt worden, vooral wanneer deze data op één plek te vinden is. Het komt namelijk regelmatig voor dat meerdere databonnen zich in silo’s binnen een organisatie bevinden. Volgens een onderzoek van Forrester zegt zelfs 84% van de marketeers dat hun databronnen niet goed geïntegreerd zijn binnen de organisatie. Wanneer de gerapporteerde data niet juist is, worden er verkeerde beslissingen genomen, wat negatieve gevolgen in de resultaten van een organisatie kan hebben. Bij rapportages die wel goed geïnterpreteerd worden kan er daarentegen besloten worden om meer of juist minder budget aan een online kanaal of interne afdeling toe te kennen, bijvoorbeeld aan de hand van de gerapporteerde ROI.

Gebruik: databronnen koppelen

Nu gaan we dieper in het gebruik van Google Data Studio duiken. Voordat er überhaupt
rapportages gemaakt kunnen worden, moet er minstens één databron gekoppeld worden.
Hierin zijn de Google Data Studio databronnen koppelenmogelijkheden enorm en deze reiken verder dan alleen Google producten (Analytics, AdWords, YouTube etc.). Het is namelijk ook mogelijk om SQL-connecties te maken, waar veel databases gebruik van maken. Er kunnen ook meerdere bronnen worden gekoppeld, waardoor er in rapportages combinaties van data gemaakt kunnen worden. Het uiteindelijke doel is namelijk om van de gewenste bronnen een rapportage naar de klant te kunnen sturen over bijvoorbeeld de KPI’s van de online marketingkanalen die worden afgenomen. Denk hierbij aan omzet, kosten, ROAS of CPA.

Bij het maken van een verbinding moet je eerst authenticatie geven aan Google Data Studio en daarna krijg je een overzicht van de velden die worden ‘gemapt’ aan Data Studio, zodat Data Studio ze goed kan uitlezen. Dit gebeurt grotendeels automatisch, maar indien nodig zijn er ook handmatig nog aanpassingen door te voeren (voornamelijk
bij non-Google koppelingen).

Google Data Studio koppelen 2

Een handigheid hierbij is dat het mogelijk is om een berekend veld te maken. Dit wil zeggen dat er bijvoorbeeld waarden van meerdere velden opgeteld, afgetrokken, gedeeld, vermenigvuldigd of geaggeregreed kunnen worden (dit lijkt op de functie ‘berekende statistieken’ binnen Google Analytics, alleen meer uitgebreid). Zie hier de volledige lijst met mogelijkheden.

Rapportages: drag & drop, user friendly

Nadat er databronnen zijn geselecteerd waar je rapportages voor wilt maken, wordt het tijd om de rapportages daadwerkelijk te gaan bouwen. Hiervoor zijn meerdere templates beschikbaar zodat je niet alles van scratch hoeft op te bouwen. Het is wel mogelijk om dit vanaf begin te maken, volledig naar eigen wensen en huisstijl.

Google Data Studio rapportage

Wanneer er wordt gekozen om een nieuwe rapportage te maken is de opbouw zeer intuïtief. Je kiest namelijk een van de diagrammen of tabellen die beschikbaar zijn, met ‘drag & drop’ kan het geplaatst en van formaat veranderd worden, en ook de inhoud/stijl kan volledig aangepast worden.

De visualisaties verschillen van lijn-, cirkel- en staafdiagrammen tot geografische kaarten, spreidingsdiagrammen en scorekaarten. Ook kun je met tekst-, afbeelding- en vormvlakken de rapportages toelichten of verduidelijken.

Google Data Studio opbouwen

GDS 1

Binnen iedere grafiek of diagram zijn de eigenschappen van de gegevens aan te passen. Denk hierbij aan aanpassingen van de assen, lijnen, staven en je kunt trend- en cumulatieve gegevens toevoegen. Dit lijkt veel op de aanpassingen die je bijvoorbeeld ook binnen het Microsoft Office pakket kunt doen; de mogelijkheden zijn vrij uitgebreid.

GDS 2                                                         GDS3

Binnen één rapportage kunnen ook meerdere pagina’s worden aangemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld voor iedere online marketingdiscipline of interne afdeling een aparte pagina binnen de rapportage maken waar andere cijfers en KPI’s worden weergegeven.

Een groot voordeel van de rapportages in Data Studio is dat ze interactief zijn. De data binnen de rapportage kan naar wens gefilterd worden. Je kunt bijvoorbeeld het datumbereik veranderen waardoor de grafieken en tabellen zich direct aanpassen. Ook is het mogelijk om filters toe te passen met checkboxes of zoekvelden. Zie deze rapportage (gemaakt in Google Data Studio) voor meer mogelijkheden in rapportages.

Samenwerken en delen

Een voordeel van Google Data Studio is dat samenwerken in een rapportage heel gemakkelijk gaat. Dit werkt hetzelfde als bij andere Google bestanden zoals Documents, Spreadsheets etc. Je kunt tegelijkertijd met een andere gebruiker dezelfde rapportage bouwen en aanpassen. De wijzigingen worden real-time doorgevoerd en je ziet waar een andere gebruiker mee bezig is.

Nadat je een rapportage uiteindelijk hebt afgerond, kun je dit delen met  andere gebruikers en deze de gewenste rechten (zoals bewerken of enkel weergeven) geven. Hiervoor hoef je alleen een e-mailadres toe te voegen of een deelbare link door te sturen. Hierna kan de gebruiker de rapportage inzien en eventueel aanpassen (indien er voldoende rechten gegeven zijn).

Zeer goede eerste indruk

Na een tijdje met Google Data Studio gewerkt te hebben, komen wij tot de conclusie dat de tool een hele goede indruk heeft achtergelaten. Vooral de gebruiksvriendelijkheid, maar ook de uitgebreide mogelijkheden in grafieken, tabellen en vormgeving maken Google Data Studio interessant. Interessant voor zowel organisaties om naar klanten te kunnen rapporteren, maar ook om intern binnen een organisatie te gebruiken.

De vele mogelijkheden m.b.t. koppelingen met databronnen zorgen ervoor dat bijna alle data op één plek te vinden is, waardoor je verzekerd bent van volledigde rapportages.

Het feit dat de rapportage interactief is – en de klant of gebruiker dus door middel van filters de gewenste data kan inzien – is een heel groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een statisch PDF-bestand, dat zich beperkt  tot de gekozen data.

Hulp nodig?

Wanneer je nieuwsgierig bent naar de mogelijkheden, ervaringen wilt delen of hulp nodig hebt bij het gebruik van Google Data Studio, aarzel dan niet om een comment achter te laten of contact met Happy Idiots  op te nemen!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon