Google Data Studio (BÈTA)

19 maart 2017

Happy Idiots is altijd bezig om haar klanten de beste service te kunnen leveren. Zo ook met betrekking tot het rapporteren van de resultaten per klant. Uiteraard heeft iedere klant zijn of haar eigen wensen omtrent rapporteren. Zo wil de ene klant enkel de cijfers van de afgelopen periode in een dashboard kunnen inzien en wil de ander juist een uitgebreid verslag met complete analyses en conclusies. Natuurlijk willen we iedereen zoveel mogelijk tegemoetkomen. Op dit moment combineren wij tal van bronnen in een Excel document, waarna we een volledig op maat gemaakt rapport aanleveren. Een zeer arbeidsintensief proces, zoals u zult begrijpen. En deze tijd willen wij natuurlijk liever besteden aan het optimaliseren van uw campagnes! Sinds een aantal weken zijn we daarom bezig met een verbeterslag omtrent de manier van rapporteren.

Google Data Studio logo

Van betaald naar volledig gratis!

GDS - table propertiesEen van onze eerste keuzemogelijkheden was Data Studio van Google, echter was dit tot voor kort geen tool die gratis aangeboden werd. Voor de meest uitgebreide versie – waarbij er oneindig gebruikers en rapporten aangemaakt kunnen worden – werd hier een maandelijkse fee van €2600,- voor berekend. Een flink bedrag, maar het grote voordeel van deze tool is dat op zeer eenvoudige wijze een volledig op maat gemaakte rapportage kan worden gemaakt. Hierbij kan de klant zelf aangeven wat hij of zij graag wil zien, o.a. door middel van filters of het aanpassen van datumbereik.

Maar: goed nieuws! In februari werd bekend gemaakt dat Google Data Studio voortaan volledig gratis zal zijn. Daarmee is deze tool in één klap een stuk interessanter geworden voor een heleboel agencies. In deze blogpost daarom de voordelen, maar ook de nadelen van Google Data Studio op een rijtje!

Visualisatie

Het creëren van rapporten is dankzij de gebruiksvriendelijke interface een fluitje van een cent geworden. Google Data Studio werkt volgens het ‘drag & drop’ principe en natuurlijk zijn de meest voor de hand liggende visualisaties beschikbaar: timeseries, barchart, areagraph, tabellen, scorecards, etc. De interface is opgebouwd uit twee onderdelen, te weten ‘data’ en ‘style’. In het tabblad data kunnen alle koppelingen, dimensies, metrics en eventuele verdere instellingen omwille van het vertonen van data worden ingesteld. Het tabblad style heeft met name instellingen omtrent de lay-out van de visualisaties.

visualisatie Google Data Studio

Het is mogelijk om meerdere variabelen in één grafiek met verschillende grafiektypen te tonen (zoals dit ook met Excel mogelijk is door het toevoegen van een secundaire as). Voor Happy Idiots is dat zeer belangrijk, aangezien wij vaak meerdere variabelen (bijv. opbrengst, kosten en transacties) binnen één en dezelfde grafiek willen tonen door middel van verschillende soorten grafiektypen.

Een handig grafiektype dat nog mist is de ‘stacked barchart’, waarmee je bijvoorbeeld conversies/leads/omzet/verkeer in verschillende maanden tegen elkaar kunt afzetten. Uiteraard kan dit opgevangen worden met een pie-chart, echter ben je dan gebonden aan één visualisatie per tijdseenheid, waardoor je geen trends kunt laten zien.

De opmaak (gebruik van kleuren, gebruik van lijnen, gebruik van fonts) is zeer makkelijk in gebruik. Met dit programma kun je een rapportage volledig in de huisstijl van de klant of agency opmaken.

 

Daarnaast zijn er tal van mogelijkheden om je grafieken, scorecards en tabellen te verfraaien, waarbij je de belangrijke resultaten gemakkelijk nóg beter kunt uitlichten.

Er zijn een (beperkt) aantal templates die kunnen dienen als voorbeeld, in dat geval hoef je zelf enkel de databronnen nog maar te koppelen.

dashboard

Voorbeeld van een dashboard

Databronnen

Op het moment van schrijven heeft Google de service Search Console toegevoegd als databron. Daarnaast zijn er mogelijkheden met bronnen zoals AdWords, Attribution 360, Google Analytics, Google Sheets, YouTube Analytics en diverse SQL-varianten. Alle deze Googleproducten werken prima, zijn simpel te koppelen van de databron en kunnen elke gewenste metric visualiseren in een dashboard. Echter, het is wel van belang om je te realiseren dat alle manueel geïmporteerde data (uit bijvoorbeeld Google Analytics), aangepaste variabelen en ingestelde groeperingen – zoals kanaalgroeperingen en contentgroepen – niet worden meegenomen. Voor kanaalgroeperingen bestaat nog wel de mogelijkheid om deze toe te voegen aan, echter moet je hiervoor een aantal slimmigheidjes en trucjes toepassen (deze zal ik in mijn volgende blogpost bespreken).

Databronnen van derde partijen zijn op dit moment nog niet meegenomen. Er bestaan dus geen rechtstreekse API-koppelingen met bijvoorbeeld Facebook of RTB-partijen zoals Adform en Criteo. Wel bestaat er de mogelijkheid om CSV-bestanden via Google Sheets te uploaden. Helaas bestaan er nog een aantal bugs die het uploaden en mappen van variabelen tot een zeer ingewikkeld karwei kunnen maken.

Waarschijnlijk zal deze bèta-versie in de loop der tijd worden aangepast. Op dit moment is het echter lastig om externe bronnen toe te voegen, waardoor men geen compleet overzicht kan geven van alle marketingactiviteiten.

Missers

Wat opvalt is dat er een aantal prachtige templates beschikbaar zijn, maar het aantal is helaas nog vrij beperkt. Uiteindelijk voorzie ik dat bedrijven hun favoriete templates kunnen gaan uploaden, zodat anderen deze kunnen gebruiken en eventueel verbeteren.

Op het moment zijn er 7 templates beschikbaar in de bibliotheek van Google Data Studio bèta.

Op dit moment zijn er 7 templates beschikbaar in de bibliotheek van Google Data Studio bèta.

Op dit moment kun je slechts één enkele databron per visualisatie koppelen. Wellicht dat ook dit in de toekomst nog zal gaan veranderen (uit het forum van Data Studio komt naar voren dat men hier al mee bezig is). Voor nu houdt dit in ieder geval in dat ik enkel data uit Analytics kan tonen in grafiek of tabel.

Daarnaast valt op dat de kopieermogelijkheid zich enkel beperkt tot elk rapport afzonderlijk. Dit betekent dat je binnen je rapport alles kan kopiëren naar een nieuwe sheet, echter kun je die perfecte grafiek/tabel uit een ander rapport niet kopiëren naar jouw desbetreffende rapport. Hetzelfde geldt voor complete templates; óf je start met een template als uitgangspunt en je breidt ze uit met je andere visualisaties, óf je maakt het template na binnen je eigen rapport.

Tot slot vind ik het persoonlijk jammer dat je de label/titels niet kan aanpassen binnen het rapport. De labels zijn identiek aan de labels in je bron en dienen daarom op voorhand te worden gedefinieerd. Ook al is het maar een klein iets, het zou toch voor nét dat beetje extra flexibiliteit zorgen.

Conclusie

Alhoewel ik een enorme hoeveelheid potentie zie – met name in het zeer gebruiksvriendelijke karakter van Data Studio – bevat de bèta-versie toch de nodige bugs, waardoor essentiële onderdelen niet (of niet effectief) gebruikt of toegevoegd kunnen worden. Dit betekent dat Google Data Studio op dit moment nog niet de geschikte rapportagetool voor ons is. Wanneer deze bugs – hopelijk op korte termijn – worden opgelost en er wellicht extra toepassingen worden toegevoegd, dan heeft Google wederom goud in handen. Het zou me niet verbazen als Google dan de nieuwe standaard op het gebied van rapporteren weet te worden!

VoordelenNadelen
  • Gratis
  • Gebruiksvriendelijke interface
  • Uitgebreid aantal soorten visualisaties
  • Koppelen van verschillende soorten Bronnen
  • Deelbaar en online beschikbaar voor meerdere gebruikers
  • Op dit moment niet ‘bug-vrij’
  • Beperkt aantal templates
  • Het is niet mogelijk om templates/visualisaties te kopiëren naar andere rapporten
  • Mappen variabelen CSV-bestanden nog moeizaam
  • Aangepaste variabelen/groepen worden niet meegenomen

Ik raad iedereen aan om zeker te gaan testen met Data Studio, zeker wanneer je beperkt bent tot Analytics en AdWords is het een zeer handige tool.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon