zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Ontdek Google for Jobs

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Ontdek Google for Jobs

Heb je in 2020 een vacature geplaatst? Dan heb je vast van Google for Jobs gehoord. Hoe word je erin vertoond en nog belangrijker, hoe zorg je dat er zo veel mogelijk mensen doorklikken en op jouw vacature solliciteren? Wij leggen het je uit!

Allereerst: wat is Google for Jobs?

Begin 2020 werd Google for Jobs aangekondigd in Nederland, maar werd uiteindelijk pas in augustus volledig uitgeroldGoogle for Jobs is een platform van Google dat het vinden van vacatures direct vanuit de zoekresultaten mogelijk maakt. Google for Jobs is vooralsnog géén losstaande website of onderdeel van de zoekmachine (zoals afbeeldingen, Shopping of vluchten) maar alleen te benaderen via een widget die wordt vertoond in de zoekresultaten. De Google for Jobs widget wordt getriggerd en getoond bij zoektermen rondom vacatures. 

Bij het doorklikken in de Google for Jobs widget (‘nog .. vacatures’) kom je terecht in de Google for Jobs omgeving, waar het vacatureaanbod verder gefilterd kan worden op bijvoorbeeld locatie, type en werkgever.

Belangrijk om te weten: het direct plaatsen van vacatures in Google for Jobs is niet mogelijk. Google for Jobs verschilt daarin van andere vacatureplatforms. Google verzamelt de vacatures van verschillende bronnen (intermediairs, vacaturesites, direct bij werkgevers) en linkt door naar externe website waar de vacature op staat. Staat de vacature open op meerdere websites? Dan worden deze allemaal getoond (middels buttons). De ‘werken bij’-variant vanuit de werkgever wordt vaak als eerste button het meest links getoond.

Hoe worden mijn vacatures in Google for Jobs vertoond?

Google heeft richtlijnen gecommuniceerd om in Google for Jobs vertoond te kunnen worden. Dat zijn de volgende:

1. Structured data JobPosting toevoegen aan je vacatures

Structured data is een stukje HTML-code wat kan worden toegevoegd aan content, om de context hiervan voor zoekmachines te verduidelijken. Voor vacatures is de structured data JobPosting in het leven geroepen.

Zorg dat de structured data op de vacaturepagina zelf wordt toegevoegd en dat de informatie echt toegespitst is op de vacature. Het is dus niet de bedoeling dat deze op een overkoepelende pagina terecht komt of niet uniek is voor iedere vacature. Verder raden we aan in ieder geval de verplichte velden toe te voegen aan de structured data, maar probeer de aanbevolen velden ook zo veel mogelijk toe te voegen.

Verplichte velden

  • datePosted: plaatsingsdatum van vacature
  • description: de gehele vacaturetekst
  • hiringOrganization: informatie over de werkgever waar deze vacature openstaat 
  • jobLocation: informatie over de locatie waar deze vacature openstaat
  • title: functie 
  • validThrough (verplicht voor vacatures die kunnen verlopen): datum in YYYY-MM-DD

Aanbevolen velden

  • applicantLocationRequirements (specifiek voor thuiswerkfuncties): locaties waar sollicitanten vanuit mogen solliciteren
  • baseSalary: basissalaris 
  • employmentType: dienstverband
  • identifier: extra ID voor de werkgever om de vacature te onderscheiden
  • jobLocationType: beschrijving van de werkplek (bijvoorbeeld: TELECOMMUTE voor thuiswerkfuncties).

Je kunt de structured data testen in Rich Result test van Google en eventuele fouten en verbeterpunten verhelpen. 

2. Zorg dat je aanbod up-to-date is: op de website én in de sitemap

Het tonen van onjuiste of verouderde vacatures kan worden afgestraft door Google en leiden tot een penalty (ook wel ‘handmatige actie’). Het vacature-aanbod op je site dient daarom altijd actueel te zijn. Zorg ervoor dat je oude vacatures verwijdert (als dit niet mogelijk is: verwijder de ‘JobPosting’ structured data van die pagina) óf voeg een ‘validThrough’ veld toe aan je structured data waarin de einddatum van de vacature staat vermeld (bij een verlopen vacature is deze datum in het verleden). 

Daarnaast wil je natuurlijk dat nieuwe vacatures zo snel mogelijk worden opgepikt in Google for Jobs. Het is belangrijk dat je sitemap up-to-date is en als je een snel wisselend vacatureaanbod hebt kun je overwegen gebruik te maken van de indexing API.

3. Zorg dat je aanbod toegankelijk is: niet achter inloggegevens of zonder sollicitatieknop

Dit lijkt een open deur, maar gebruik geen structured data op pagina’s waar niet direct op gesolliciteerd kan worden. Hieronder vallen dus ook vacatures achter een login omgeving of pagina’s over evenementen om werknemers te werven. 

Je vacatures optimaliseren voor Google for Jobs

Net als voor de ‘reguliere’ zoekresultaten, is het mogelijk te optimaliseren voor Google for Jobs. Hoe zorg je dat jouw vacature eruit springt?  Een aantal tips:

  • Gebruik de zoekterm als functietitel. Maak ‘m zo specifiek mogelijk, door bijvoorbeeld ervaringsniveau of locatie erin te benoemen. Vermijd speciale tekens en capslock.
  • Besef dat in de widget alleen de eerste regels van je vacature worden getoond, bij doorklikken naar het Google for Jobs-platform wordt dit tot 25 regels. Zorg er dus voor dat de kern van de vacature in deze regels aan bod komt en probeer in deze ruimte de potentiële sollicitant over te halen om door te klikken. 
  • Zorg dat de rest van je vacaturepagina SEO-proof is. Voeg alle relevante content toe. Denk hierbij bijvoorbeeld aan arbeidsvoorwaarden en de organisatiecultuur. Hou hierbij als richtlijn ongeveer 400 woorden aan als minimum. Gebruik subkoppen en voeg bulletpoints toe om de leesbaarheid te bevorderen. Vergeet daarnaast niet om een page title en meta description toe te voegen aan de pagina.

De voor- én nadelen van Google for Jobs

Het grote voordeel voor werkzoekenden is dat alle vacatures op één plek getoond worden en dat er direct wordt ontdubbeld. Voordeel voor werkgevers is dat zij op deze manier een toch best prominente plek kunnen innemen in het vacatureaanbod en hierdoor minder afhankelijk zijn van derde partijen. Het grote nadeel is dat hoewel Google for Jobs nu ‘gratis’ plaatsingen zijn, we niet zeker weten of hier in de toekomst gesponsorde of betaalde plaatsingen mogelijk worden. 

Meten is weten

Weten of je wordt vertoond in Google for Jobs en of je optimalisaties effect hebben? 

  • Er wordt aan de URL’s in Google for Jobs UTM tagging toegevoegd door Google. Hierdoor kun je bezoekers en sessies herleiden uit een Google for Jobs resultaat. Die zijn terug te vinden in het rapport Google Analytics: Acquisitie > Alle verkeer > Bron/Medium. De Google for Jobs resultaten vind je dan onder: google_jobs_apply / organic. Wil je dit verder uitsplitsen naar specifieke vacatures? Voeg dan een secundaire dimensie (Bestemmingspagina) toe.
  • Je kunt je prestatierapport in Google Search Console filteren op zoekopmaak: Vacature en Vacaturegegevens.
  • Daarnaast is er een speciaal rapport in Google Search Console dat je kan helpen om fouten in de schematische opmaak te verhelpen. Dit rapport kun je vinden onder Optimalisaties > Vacatures.

Hulp nodig bij Google for Jobs?

Kunnen we je helpen je zichtbaarheid in Google for Jobs te vergroten? Neem contact op met een van onze SEO specialisten!

Blog

Relevant blog posts

Google update: minder zoektermen zichtbaar in rapport

19 oktober 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.