zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Google neemt title tags op de schop in hun nieuwste update

Google past sinds deze maand zelfstandig title tags aan met relevante informatie uit de website. SEO Specialist Robin vertelt je alles over deze kersverse update!

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Google neemt title tags op de schop

Het is in de SEO wereld al opgevallen dat Google sinds deze maand zelfstandig title tags vervangt. Ze worden aangepast met andere relevante informatie gevonden op de website, zoals een datum of de bedrijfsnaam. Het is belangrijk dat je website goede metadata bevat en dat er sterke titels worden gebruikt. Hiermee verhoog je de gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers van je website, maar ook is het voor Google duidelijker waar de website over gaat.

Een voorbeeld hiervan is het toevoegen van de bedrijfsnaam aan het einde van de titel. Dit is een kleine aanpassing die de titel tag relevanter maakt. Op zich is dit geen grote verandering. Google kan nu aan de andere kant een volledige title tag aanpassen naar iets anders dan je hebt ingesteld. In principe is alles wat Google doet in het kader van relevantie.  Maar wat nou als je zelf een relevante title tag hebt ingevoerd en Google past deze aan? We leggen je alles uit over deze Google Title Tags Update.

Op welke manier past Google de title tag aan?

Je zou denken dat wanneer Google de titel aanpast, er informatie van de desbetreffende pagina’s wordt gehaald. Dit hoeft echter niet het geval te zijn. Het kan soms zijn dat Google informatie haalt van andere pagina’s van de website.

Daarnaast valt het op dat de titels die Google zelf aanpast, korter zijn dan de originele ingegeven titel. Een reden hiervoor is dat de titel relevanter is aan de website en/of de leesbaarheid verbeterd wordt. Dit zou gebruiksvriendelijker moeten zijn. het komt ook voor dat Google de datum toevoegt aan de titel, dit lijkt echter in tegenstrijd met het gegeven dat Google de titels gebruiksvriendelijker wil maken. Het toevoegen van een datum kan zorgen voor een minder overzichtelijke title tag. Het is dus niet helemaal duidelijk wat nu precies de achterliggende reden voor Google is om deze aanpassingen te maken.

Wat betekent deze update voor SEO specialisten?

SEO specialisten optimaliseren de title tags al zo veel mogelijk. Denk hierbij aan een maximum aantal tekens, relevante zoektermen en een correcte omschrijving van de pagina. Wanneer je je hieraan houdt, zou de impact van de wijzigingen die Google maakt niet enorm groot of überhaupt merkbaar zijn.

De update vanuit Google zelf

Vorige week heeft Google zelf een update gegeven over deze verandering. Ze geven aan dat ze de beste titels willen genereren voor de resultaten die getoond worden. Zo wil het bedrijf zorgen dat de zoekresultaten nóg relevanter worden. 

Google geeft aan dat de titel voorheen aangepast kon worden op basis van de zoekopdracht die gegeven werd, dit is nu verleden tijd. De titels die nu worden opgeleverd door het bedrijf sluiten beter aan bij de content. Hierbij gebruikt Google voornamelijk de tekst die daadwerkelijk zichtbaar is op de website. Denk aan de paginatitel, headings en tekst waarvan het duidelijk is dat deze een prominente rol hebben op de pagina.

Onderaan de streep wil Google de zoekresultaten relevanter maken, zoals ze bij iedere Search update doen. Als online marketeer kun je zelf zeker een duit in het zakje doen. Wat dacht je van structured data toevoegen aan je website?

Happy nog vragen?

Wil je nu meer weten over deze Google Title Tags update en het schrijven van titels en metadata? Of heb je nog andere vragen? Neem dan contact op met een van onze SEO specialisten via onderstaand formulier.

Blog

Relevant blog posts

Haal meer uit structured data

10 augustus 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.