Google Shopping optimaliseren (advanced)

26 januari 2017

Loopt je Google Shoppingcampagne aardig en denk je dat het bijna niet meer beter kan? Onze SEA-specialist Ties van Strien geeft je insight: dingen waar je misschien nog niet eerder aan had gedacht. Doe er je voordeel mee en zorg dat je ROAS (Return On Advertising Spend) nog hoger wordt!

Optimaliseer titels en omschrijvingen

Het is ontzettend belangrijk om de titels en omschrijvingen van de producten in het Merchant Center te optimaliseren. De producten worden namelijk gematcht met de zoekwoorden die je in de titel en omschrijvingen hebt opgenomen. Zorg er dus voor dat er een gedegen zoekwoordenonderzoek aan vooraf is gegaan voordat je de titels en omschrijvingen invoert. Daarnaast is de opbouw van de titel en omschrijving ontzettend belangrijk.

Wij adviseren om de volgende structuur bij het optimaliseren aan te houden:

Type marktTitel structuur
BasisMerk + product + attributen (kleur, maat, stijl, gewicht, materiaal)
KledingMerk + geslacht + producttype + Attributen (kleur, maat, stijl, gewicht, materiaal)
VerbruiksgoederenMerk + producttype + attributen (smaak, hoeveelheid, gewicht)
GoederenMerk (fabrikant) + producttype + attributen (formaat, gewicht) + Model
ElektronicaMerk (fabrikant) + product + attributen (formaat, gewicht) + Model
SeizoensproductenGelegenheid + producttype + attributen (kleur, maat, gewicht)

Tip: bekijk de producten vanuit het perspectief van de klant. Onderstaand een voorbeeld:

Google Shopping

Bij een aantal producten is duidelijk te zien dat de hockeyschoenen voor een junior bedoeld zijn (deze hebben wij rood omcirkeld). Wij zouden ook adviseren om, wanneer een product expliciet voor vrouwen of mannen is, dit ook mee te nemen in de titel. Het liefst zo ver mogelijk vooraan. Zo voorkom je irrelevante klikken en worden je websitebezoekers kwalitatiever.

Nog een tip: vermijd keyword stuffing als tactiek voor de omschrijvingen. Korte, keyword-rijke omschrijvingen zijn effectiever dan lange omschrijvingen volgepropt met irrelevante content.

Online price spiders

Prijs is niet altijd doorslaggevend, maar bij Google Shopping wel erg belangrijk voor een hoog CTR en gezonde kosten per conversie. Hoe fijn zou het zijn als je prijzen concurrerend zijn! Echter, wanneer je veel producten én concurrenten hebt, is het lastig om die prijzen van je concurrenten dagelijks te checken. Gelukkig zijn hier mooie tools voor ontwikkeld: de zogenaamde ‘online price spiders’. Op deze manier worden de concurrenten gecheckt op prijs en kan je hierop anticiperen zonder dat het je ontzettend veel tijd kost. Ten slotte: zorg ervoor dat je scherpe USP’s hebt. Het liefste natuurlijk scherpere USP’s dan je concurrent.

Shopping campagnestructuur

Bij Google Shopping is het moeilijk om invloed uit te oefenen op generieke en longtail termen. Wij delen daarom deze best practice. Zo kun je ervoor zorgen dat je wél invloed kan uitoefenen op generieke en longtail termen én je biedingen hierop kan aanpassen.

Zie onderstaand een voorbeeld van een optimale Google Shoppingstructuur (let op: dit hoeft niet voor elke Google Shoppingcampagne de beste structuur te zijn):

Google Shoppingcampagne

Over het algemeen converteren longtail termen voor Google Shopping beter. Bezoekers weten dan wat ze willen en de kans op conversie is daarom een stuk hoger. Bij generieke termen ligt de CPA vaak een stuk hoger. Bij algemene zoekopdrachten bevindt de klant zich namelijk vaak nog in de ‘Think’ fase en nog niet in de ‘Do’ fase. Het is voor ons als SEA-specialisten daarom erg interessant om onze biedingen af te kunnen stemmen op generiek en longtail. Dan kunnen we meer sturen richting de CPA-doelstellingen en kunnen we er uiteindelijk voor zorgen dat de ROAS gezonder wordt.

Stel je Merchant Center goed in

Zorg er daarnaast voor dat je shipping instellingen in het Merchant Center per land goed zijn ingesteld.

Google merchant center

Google shipping cost

Als een en ander goed is ingesteld kan er onder de producten een additionele tekst komen met ‘Gratis verzending’. Zie onderstaande voorbeeld:

Google Shopping resultaten

Dit zal ook zichtbaar zijn wanneer je dieper in Google Shopping zit en verschillende aanbieders met elkaar vergelijkt. Zie onderstaande voorbeeld:

Google Shopping aanbieders

Tot slot kunnen er ook verschillende regels worden aangemaakt in het Merchant Center zelf, om zo zelf je productfeed op te schonen. Voorheen was dit meestal alleen mogelijk via feedmanagement software. Tegenwoordig echter kunnen veel regels gelukkig ook worden ingesteld in het Merchant Center. Mochten er verschillende foutmeldingen zijn in de feed, dan kan je aan de hand van regels deze fouten aanpakken. Meer informatie over verschillende regels vind je hier.

Wil jij meer uit Google Shopping halen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon