Google Tag Manager: dé uitkomst voor online marketeers!

15 februari 2016

Maak kennis met Google Tag Manager: wat mij betreft een tool die uitermate geschikt is voor alle online marketeers die ons land rijk is. Velen zullen waarschijnlijk denken dat dit een speciale tool is die ontworpen is voor de ICT’ers onder ons, echter ben ik het daar niet helemaal mee eens. De brug die dankzij deze tool geslagen wordt tussen developers en marketeers neemt een hoop (mis)communicatie weg en versnelt de opstart, het beheer en de optimalisatie van een online marketingtraject. Ik ben er zelfs van overtuigd dat je middels Google Tag Manager veel betere resultaten kunt boeken omdat je de regie volledig zelf in handen hebt. In deze blogpost zal ik daarom enkele voorbeelden benoemen waarom je als marketeer Google Tag Manager zou moeten gebruiken!

google tag manager blog jaimy 2

Van triggers tot tags

Google Tag Manager is opgebouwd uit variabelen, triggers en tags. Een tag is een stukje code dat op een bepaalde pagina wordt uitgevoerd. Een trigger is een voorwaarde die op het moment van uitvoering wordt geëvalueerd als ‘true’ of ‘false’. De trigger doet dit aan de hand van de waarde in een variabele te vergelijken met de waarde die je hebt opgegeven. Variabelen definieer je om te bepalen waar de trigger uit bestaat. De trigger daarentegen geeft het startschot om de tag weer te versturen. Ehh, ik verwacht dat dit een voorbeeldje behoeft. Aan het einde van de pagina schets ik een praktijkvoorbeeld om je een handje op weg te helpen.

Google Tag Manager: de sky is the limit!google tag manager blog jaimy

De kracht van Google Tag Manager zit hem in de diversiteit aan mogelijkheden om tags te plaatsen op je website. Zo zijn er al diverse koppelingen met andere tools zoals Google Analytics, Google AdWords, Doubleclick, AdRoll, Marin, ComScore, LinkedIn en Turn. De meest geniale feature is dat je zelf een aangepaste HTML-tag toe kunt voegen. Door de vele mogelijkheden om triggers te koppelen aan standaardvariabelen, of door zelf variabelen aan te maken uit data layers, zijn er in 9 van de 10 gevallen aanknopingspunten om triggers te definiëren en de juiste tag op de juiste plek te versturen.

Vijf voordelen op een rijtje

Heb ik je al weten te overtuigen? Om de relevantie van Google Tag Manager voor online marketeers nog eens extra te benadrukken geef ik hieronder nog vijf belangrijke voordelen van de tool die interessant zijn om tot het beste eindresultaat van je campagnes te komen.

1. Marketeers en developers gaan niet altijd door 1 deur

Wanneer de tag container geplaatst is op alle pagina’s van de website (evenals de Google Analytics tag) kan de marketeer aan de slag. In marketingland willen we het liefst alles zo snel mogelijk geïmplementeerd hebben – denk aan bepaalde retargetingpixels voor het opbouwen van cookie pools  – dus worden we direct onrustig wanneer we te horen krijgen dat dit volgende week opgepakt wordt omdat het nu geen hoge prioriteit heeft. Balen! De eerste kans om potentiële klanten te bereiken is al vergaan. Door het gebruik van Google Tag Manager kan eenvoudig een tag op elke pagina van de website geplaatst worden, 5 minuten werk.

2. Het gemak van het inrichten van doelen en gebeurtenissen middels Google Tag Manager in Google Analytics

Om te kunnen achterhalen of je campagne goed op koers ligt en om te zien wat je uiteindelijke resultaten zijn, is het handig om op basis van last click – mits je geen ander attributiemodel toepast binnen Google Analytics – doelen door te meten van belangrijke (micro-)conversies op de website, afkomstig van het verkeer uit je campagnes. Aan de hand hiervan kun je beoordelen of het verkeer dat je stuurt kwalitatief genoeg is om direct of in een later stadium te laten converteren, afhankelijk van de vooraf gestelde KPI’s. Door in Google Tag Manager een nieuwe tag aan te maken op basis van een gebeurtenis, kun je aan de hand van je trigger een seintje sturen naar Google Analytics als zijnde ‘gebeurtenis’ op de webpagina (bijvoorbeeld ‘Inschrijven nieuwsbrief’). Deze gebeurtenis wijs je vervolgens toe aan een nieuw doel. Dit doe je aan de hand van de voorwaarden die je bepaalt in Google Tag Manager. Op deze manier kan inzichtelijk worden gemaakt dat een micro-conversie bijvoorbeeld afkomstig is van een Facebook campagne. Wanneer je de UTM-tagging genoeg info meegeeft (denk aan: bron, medium, campagne en content) zul je specifiek zien welke doelgroepen het beste converteren en daar meer budget naartoe kunnen verschuiven, in plaats van geld te verspillen aan campagnes die minder goed converteren.

3. ‘Voorbeeld weergeven en debuggen’

Wanneer je op het pijltje naast “publiceren” klikt krijg je de mogelijkheid tot ‘Voorbeeld weergeven en debuggen’. Deze feature geeft inzicht in de verstuurde tags, variabalen en de datalayer van de website. Een handige methode om de datalayer te inspecteren op niet-standaard variabelen die je kunt definiëren om triggers te activeren. Zo kun je gebruik maken van variabele waardes – zoals een product ID – om bijvoorbeeld dynamische retargeting campagnes mogelijk te maken. Hierover later meer. De ‘Voorbeeld weergeven en debuggen’ modus is uiterst handig wanneer je tags gaat plaatsen en je vervolgens wilt controleren of deze daadwerkelijk hun werk doen. Zo komt het regelmatig voor dat je niet de juiste variabele gebruikt, waardoor een trigger niet reageert en dus je tag niet verstuurd wordt. Deze modus zorgt ervoor dat je eerst deze problematiek kunt oplossen alvorens je de tag daadwerkelijk publiceert op de website. Pas op het moment dat je tag verstuurd wordt publiceer je de tag. Deze zal dan de data afvangen die je op dat moment wenst te gebruiken.

4. Google Tag Manager voor e-commerce webshops

Iedere online marketeer streeft naar warme cookie pools, waar de aankoop nog net even een zetje in de rug nodig heeft. Het is toch prettig om te zien dat de omzet dankzij jouw campagne stijgt. Met een beetje handigheid in Google Tag Manager kun je diverse cookie pools opbouwen. Bijvoorbeeld van bezoekers die producten bekijken, producten toevoegen aan hun wishlist, een product in de winkelwagen toevoegen of afhaken tijdens het betaalproces. Je zou al een heel eind kunnen komen op basis van de URL, echter de meest ideale manier om dit af te vangen is om elke pagina een ‘pagetype’ mee te geven. Een datalayer van een webshop zou er als volgt uit kunnen zien:

blog jaimy 5

5. Google Tag Manager and beyond…!

Nu kun je de variabele ‘pagetype’ definiëren en een tag versturen wanneer een bezoeker afhaakt in een bepaald winkelproces. Door vanaf de productpaginafase ook nog de ‘Product ID’s’ mee te geven, weten we welke producten interessant zijn voor de klant. Deze informatie is zeer waardevol omdat we het exacte product nogmaals kunnen vertonen aan de bezoeker wanneer hij of zij de webshop verlaat. Er gaat een wereld open aan cross- en upsell mogelijkheden! Met behulp van de juiste categorisering in je productfeed ben je in staat om verwante artikelen te tonen. Een kans om de aankoopwaarde van je winkelwagen te verhogen of juist artikelen te tonen waar veel marge op zit!

Als laatste geef ik je graag de tip mee om de volgende mogelijkheden van Google Tag Manager te onderzoeken:

  • Tracken van downloads (pdf of mp3).
  • Externe linktracking wanneer je website tijdelijk verlaten wordt (bijvoorbeeld een Facebook pop-up login).
  • Telefoonnummer tracking / leadgeneratie.
  • Dynamische product retargeting voor AdWords.
  • Het tracken van YouTube video’s.
  • Tracken van formulieren en afhakers van formulieren.
  • Scroll tracking voor one page pagina’s.

Het snelle karakter van de meeste marketeers maakt dat hij of zij vaak het liefst zelf de regie voert. We willen graag het roer in eigen handen houden. Google Tag Manager biedt enorm veel kleine- en grotere technische implementatieprocessen die je deze mogelijkheid geven. Vraagstuk blijft dan wel of een marketeer zich hier überhaupt mee bezig moet houden, echter is dat een hele andere discussie! Zelf ben ik van mening dat het niet verkeerd is om, in deze snelle markt, de basis van Google Tag Manager te beheersen. Het maakt jezelf een stuk flexibeler en minder afhankelijk van anderen!

Beloofde praktijkvoorbeeld!

Stel: ik zou graag willen weten wanneer iemand zich inschrijft voor mijn e-mail nieuwsbrief. Deze micro-conversie wil ik graag meten in Google Analytics. Om bovenstaande meetbaar te kunnen maken, dienen er eerst een aantal voorwaarden te worden gedefinieerd waar de tag uit moet bestaan. Voor een inschrijving van mijn e-mail nieuwsbrief kan dit er als volgt uitzien:

blog jaimy1

blog jaimy2

blog jaimy

In Google Tag Manager ziet dit er als volgt uit. Zorg ervoor dat de standaardvariabele ‘Page Path’ en ‘Click Text’ geselecteerd zijn.

Google Tag Manager

De trigger kan op basis van deze variabele als volgt aangemaakt worden:

google tag manager 2

En de tag kan daardoor op deze manier opgebouwd worden:

google tag manager 3

Feitelijk zorgt deze tag er nu voor dat wanneer een bezoeker zijn e-mailadres achterlaat en op ‘Aanmelden’ klikt, er een gebeurtenis aangemaakt wordt in Google Analytics die de categorie ‘Happy Idiots’ en actie ‘Inschrijven nieuwsbrief’ verstuurt. Nu is het enkel nog zaak om de gebeurtenis als doel aan te maken in Google Analytics.

blog jaimy4

google tag manager 4

Wanneer er op dit moment een bezoeker van de website zich inschrijft voor de nieuwsbrief, dan zal het doel ‘Inschrijving nieuwsbrief’ ingeschoten worden. Als voorbeeld hebben we het inschrijven van een nieuwsbrief genomen, echter kunnen op deze manier tal van micro-conversies doorgemeten worden om de betrokkenheid op een website te meten. Aan de hand van deze micro-conversies kun je ook stellen hoe kwalitatief het verkeer is dat afkomstig is van marketingcampagnes.

Hulp nodig of potje sparren? Neem contact op!

Het zal wellicht even duren voor je alle functies onder de knie hebt, maar eenmaal wegwijs kun je er als marketeer iedere dag van profiteren. Ook zijn er op internet genoeg handleidingen en tutorials beschikbaar die je verder kunnen helpen. Toch nog vragen? We beantwoorden ze graag. Laat een reactie achter of neem contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon