zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Google update: minder zoektermen zichtbaar in rapport

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Google update: minder zoektermen zichtbaar in rapport

Begin september kondigde Google aan een update te hebben doorgevoerd in het zoektermenrapport: Google gaat alleen nog zoektermen in het zoektermenrapport tonen die significant worden gebruikt. Verschillende adverteerders hebben hun kritiek geuit op deze update, maar wat zijn nu daadwerkelijk de gevolgen? 

De motivatie van Google

De melding van Google in de Google Ads accounts:

“We are updating the search terms report to only include terms that were searched by a significant number of users. As a result you may see fewer terms in your report going forward,” the notice says.”

Met deze update wordt een zoekterm dus pas zichtbaar als er significant voldoende data is. Een update waar veel adverteerders het niet mee eens zijn, omdat er wel betaald wordt voor de niet-significante zoekterm wanneer men op de advertentie klikt. In een reactie op Search Engine Land gaf Google aan deze wijziging te hebben doorgevoerd om de privacynormen te handhaven en de gebruikersgegevens te beschermen (Bron: Search Engine Land). 

“In order to maintain our standards of privacy and strengthen our protections around user data, we have made changes to our Search Terms Report to only include terms that a significant number of users searched for. We’re continuing to invest in new and efficient ways to share insights that enable advertisers to make critical business decisions.” 

Waarom is er kritiek op deze update?

Meerdere adverteerders uitten kritiek op deze update van Google. De privacy waarborgen van gebruikers is natuurlijk belangrijk, maar adverteerders betalen wel wanneer een gebruiker klikt op een advertentie die geactiveerd wordt door een zoekopdracht van een gebruiker. Een deel van je klikken gaat nu dus naar onbekende zoektermen die niet significant worden gebruikt, maar wel kosten maken. Adverteerders kunnen daarnaast klikken ontvangen op zoektermen waar ze niet op gevonden willen worden. Normaliter zou je deze zoektermen kunnen uitsluiten, maar door deze update heb je daar nu geen inzicht meer in. 

Daarnaast kunnen er ook zoektermen zijn die juist voor conversies zorgen, maar waarvan je niet weet dat deze zoektermen een conversie hebben opgeleverd. Hier zou je bijvoorbeeld een aparte advertentie(groep) voor willen aanmaken met een aparte landingspagina. Voor de niet-significante zoektermen is dit dus niet meer inzichtelijk en daardoor niet mogelijk. Hiermee leveren adverteerders een stukje controle in.

Wat zien wij, Happy Idiots?

Met de komst van Slimme Shopping campagnes (Smart Shopping) hebben we al voor een deel afscheid genomen van onze geliefde zoektermen. In deze campagnes is het namelijk niet meer mogelijk om zoektermen uit te lezen en geven we wat meer controle over aan Google. Maar wat is nu het effect van deze update binnen de Search-campagnes van onze klanten? 

We onderzochten de impact van deze update binnen de accounts van onze klanten. Hierbij keken we naar hoe het percentage onbekende vertoningen, klikken, conversies en kosten zich de afgelopen 3 maanden heeft ontwikkeld. Binnen de vertoningen zagen we, zoals verwacht, geen verschillen optreden. Dit komt omdat we voor de update ook geen zoektermen zagen voor vertoningen zonder een klik. Enkel wanneer een vertoning een klik genereerde, dan werd de zoekterm getoond in het zoektermenrapport.

Klikken, Conversies en Kosten

In het percentage onbekende klikken, conversies en kosten zien we wel een aanzienlijke stijging terug. Vooral in de onbekende klikken en onbekende kosten, daar zagen we de hoogste procentuele stijging. In augustus bedroegen de onbekende kosten over alle accounts heen slechts 5% en in september steeg dit percentage naar 24%. Hierbij moeten we wel de nuance maken dat naarmate de maanden verstrijken het percentage kan afnemen omdat een zoekterm significant kan zijn geworden (in september is een zoekterm bijvoorbeeld nog niet significant maar in december is de zoekterm significant geworden). Over alle accounts van onze klanten heen zien we dus wel degelijk een stijging terug in het percentage onbekende klikken, conversies en kosten.

Hoe gaan wij hiermee om? 

De update is een feit, maar op welke zaken kunnen we extra letten? We hebben er een aantal voor je opgesomd:

  • Breng in kaart wat de impact is op je account. Zo ben je bewust van het percentage onbekende zoektermen. Bij accounts waarbij zoektermen veel zoekvolume hebben zullen de gevolgen kleiner zijn 
  • Stuur op de significante data (bijvoorbeeld een niveau hoger, op campagneniveau, of gebruik een langere periode om je zoektermen te analyseren)
  • Schakel over op automatische biedstrategieën, die houden rekening met de prestaties op zoektermen, ook als deze niet zichtbaar zijn in het zoektermenrapport

Wil je meer weten over deze update of ben je benieuwd wat voor impact dit heeft op jouw account? Neem dan contact met ons op of neem contact op met jouw SEA specialist. We helpen je graag verder!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Gratis zichtbaarheid in Google Shopping vanaf oktober

9 oktober 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.