Google updates 2016: waar staan we?

2 juni 2016

Als SEO specialist houd ik me dagelijks bezig met eventuele wijzigingen aan, of updates van, relevante zoekmachines. De focus ligt hierbij voornamelijk op Google, aangezien dit nog steeds de grootste en meest gebruikte zoekmachine is in Nederland. Voor buitenstaanders is het soms moeilijk te volgen wat nu wel en niet mag op SEO-gebied en wat voor invloed nieuwe updates hebben. Om dit wat eenvoudiger te maken heb ik een overzicht gemaakt van de belangrijkste wijzigingen en updates die door Google zijn doorgevoerd in 2016. Met als kanttekening dat de meeste updates zelfs ongemerkt aan iedereen voorbijgaan….

Google 1

Januari: Panda en Penguin

Veel SEO specialisten en webmasters verwachtten in januari de Penguin update. Deze kwam niet, althans niet officieel. Wel was er veel rumoer in januari omdat er grote veranderingen zichtbaar waren in de zoekresultaten. Er werd gespeculeerd dat dit dan toch de Penguin update moest zijn, maar door Google werd dit niet bevestigd. Met als enige mededeling dat het een grote update aan het ‘core’ algoritme was… We wachten nog steeds op de Penguin update.

Wel werd Panda in januari officieel onderdeel van het algoritme. Veel websites met slechte content zijn hierdoor geraakt en hebben verkeer en/of posities verloren. Wat deze Panda update inhoudt, lees je in deze blogpost!

panda en penguin

Februari: advertenties van rechts naar links

Naast de kleine onbekende updates aan het algoritme was dit misschien wel de grootste en meest ingrijpende update, voornamelijk voor SEA. Google heeft in februari besloten om de betaalde advertenties aan de rechterkant weg te halen en aan de bovenkant 4 i.p.v. 3 betaalde advertenties te laten zien.

Schokkend nieuws voor SEO specialisten, omdat dit zou betekenen dat in veel gevallen het eerste organische resultaat onder de vouw zou vallen. De grootste vrees was dat er ernstige dalingen in het organische verkeer zouden plaatsvinden en een stijging in betaald verkeer. Weken later bleek dit gelukkig erg mee te vallen en was er weinig tot geen verlies van organisch verkeer. De advertenties aan de rechterkant waren bij lange na niet zo populair als de eerste 3 bovenaan, en door het verwijderen van de rechterkant is er geen afleiding meer voor de bezoekers. Kortom, niets aan de hand!

Maart: rankings en rankingfactoren..

De maand maart heeft voor veel SEO specialisten en webmasters in het teken gestaan van het monitoren van de mogelijke effecten van de updates in januari en februari. Veel webmasters en SEO specialisten vermeldden grote stijgingen en dalingen in zowel verkeer als rankings, hoewel er deze maand geen grote updates uitgerold werden die officieel zijn bevestigd door Google. Het gerucht ging dat Google de Penguin update aan het testen was, maar ook dit is nooit officieel bevestigd. Er werd aangenomen dat door het verbeteren van het ‘core’ algoritme en het invoeren van Panda – en mogelijk Penguin – updates nu frequenter en sneller uitgerold worden. Waar het voorheen weken tot maanden kon duren voordat de effecten zichtbaar waren zijn de verwachtingen dat deze periodes steeds korter gaan worden. Voor degenen die zich richten op kwaliteit is dit goed nieuws.

Ander nieuws in maart was dat Google bekend maakte wat de top drie rankingfactoren van dit moment zijn, te weten: RankBrain, links én content.

April: PageRank, Penguin en mobile

Weinig updates, maar veel aankondigingen in april.

Allereerst: voor SEO specialisten is PageRank nu officieel dood. Hoewel velen er al geen gebruik meer van maakten, werkt de toolbar PageRank sinds 15 april ook niet meer. Google PageRank is nog wel een onderdeel van het algoritme maar wordt vanaf deze datum alleen nog maar intern door Google gebruikt.

De tweede aankondiging ging wederom over Penguin. Google heeft aangekondigd dat de nog te volgen Penguin update waarschijnlijk ook de laatste zal zijn. Dit zal net zoals bij Panda betekenen dat we nog wel updates zullen krijgen, maar dat dit kleine updates zullen zijn en dat Penguin net zoals Panda meer real-time zal worden.

Reeds aangekondigd in maart maar nogmaals bevestigd in april: de nieuwe ‘mobile-friendly’ update. Bijna een jaar na de eerste kennismaking met mobile-friendly komt er in mei een nieuwe update, die een extra rankingboost moet gaan geven aan mobielvriendelijke websites. Door velen ook wel Mobilegeddon 2.0 genoemd. Dit bleek later mee te vallen.

Mei: mobile-friendlyResponsive_Web_Design

En zoals beloofd: de grootste wijziging in mei is de mobile-friendly update. Deze update zorgt ervoor dat websites die mobielvriendelijk zijn een extra boost krijgen t.o.v. websites die dat nog niet zijn. Doordat dit op paginaniveau gebeurt duurt het enige tijd voordat de effecten van deze update helemaal zichtbaar zijn. Tevens is het een extra reminder aan iedereen die nog geen website heeft die mobielvriendelijk is.

To be continued….

Zoals dit overzicht al weergeeft zijn zoekmachines continu in ontwikkeling. Niet elke update of wijziging is altijd voor iedereen van toepassing, maar het geeft wel aan dat up-to-date blijven een must is voor iedere SEO specialist!

Mochten er naar aanleiding van bovenstaand verhaal nog vragen zijn dan kun je altijd contact opnemen met een van onze specialisten. Eind 2016 zullen we een samenvatting plaatsen met alle wijzigingen die hebben plaatsgevonden in 2016 en werpen we een blik op 2017.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon