zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Google voegt review snippets toe aan Search Console-rapporten

Terug naar alle blogberichten
Verzenden
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Google voegt review snippets toe aan Search Console-rapporten

Dat Google bezig is met het beter beoordelen van contentelementen is niets nieuws. Dat Google in haar tools deze elementen gaat volgen is wel nieuw. Binnen Google Search Console is het mogelijk om specifieke vormen van structured data te volgen en te analyseren. Sinds kort ook voor review snippets. Hoe werkt het?

Wat is structured data?

Structured data, ofwel gestructureerde gegevens, zijn uitgelichte contentelementen op de webpagina door middel van schema.org markup. Google gebruikt deze markup om extra informatie direct in haar zoekresultaten te tonen. Dit doet Google om zo veel mogelijk relevante informatie te tonen aan bezoekers zonder dat zij naar de website hoeven te klikken.

Wil je meer weten over structured data? Lees dan dit blog.

Wat doet Google Search Console met deze informatie?

Als website wil je dat bepaalde vormen van content al getoond worden in de zoekresultaten van Google. Een aantal redenen hiervoor zijn:

  • Je wilt bezoekers vooraf informeren over de status van een product (prijs, voorraad, reviews)
  • Je wilt meer bezoekers naar je website trekken
  • Je wilt bezoekers op voorhand filteren voor een betere kwaliteit verkeer

Om dit te doen kun je gebruikmaken van structured data. Google herkent de schema.org opmaak en volgt deze voor alle geïndexeerde URL’s. In Google Search Console is het mogelijk om enkele vormen van structured data te volgen en te analyseren op vertoningen en klikken. Dit doet Google in het prestatierapport van Search Console.

In dit rapport analyseer je hoe vaak een resultaat van je website wordt getoond met je structured data markup. In het bovenstaande geval zien we dat het aantal vertoningen van een pagina met ‘veelgestelde vragen’ markup ontzettend veel vertoond wordt. Dit kan invloed hebben op de CTR naar je website en de kwaliteit van het verkeer dat je aantrekt.

Wordt alles direct opgenomen door Google?

In het menu van Google Search Console kan je het onderdeel ‘Optimalisaties’ vinden. In dit onderdeel worden de gevonden structured data-elementen die Google Search Console accepteert toegevoegd als specifiek onderdeel. Binnen dit onderdeel kun je onderzoeken of je structured data over fouten beschikt en of Google deze accepteert.

Naast het onderzoeken van de fouten in de markup is het ook mogelijk om het aantal vertoningen naast de meldingen te houden. Zo kan je eenvoudig zien of eventuele aanpassingen in de markup hebben geholpen bij het vertonen van de structured data-elementen in de zoekresultaten van Google.

Google heeft ook review snippets toegevoegd aan Search Console

Sinds 10 februari 2020 volgt Google Search Console nu ook review snippets in haar rapporten. Zo kunnen we zien voor welke resultaten Google de welbekende gele sterren in haar overzicht toont. Ook in het onderdeel voor reviewfragmenten kun je eenvoudig de fouten en waarschuwingen herkennen om de structured data voor reviews te verbeteren.

Google wil graag haar zoekresultaten verrijken met informatie die relevant is voor de bezoeker. Maak dan ook gebruik van structured data en het optimalisatierapport van Google Search Console om je eigen content en markup te verbeteren.

Om te zien of jouw structured data acceptabel is voor de uitgebreide zoekresultaten van Google kan je deze Rich Result Test uitvoeren.

Profiteer van onze kennis

Meer weten over SEO?

Neem contact met ons op

Of download de SEO-whitepaper

Whitepaper over SEO

Benieuwd naar waarom SEO zo belangrijk is bij het ontwikkelen van een nieuwe website?

Download whitepaper

Blog

Relevant blog posts

Wat is structured data?

13 december 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.