Google Webmaster Tools*: wat kun je er precies mee?

28 mei 2015

Google Webmaster Tools is een tool die veel gebruikt wordt door de SEO specialist. Om meer organische bezoekers naar je website te krijgen ben je voor 99% van de tijd afhankelijk van Google (de meeste searches worden namelijk gedaan in Google). Is het dan niet enorm interessant om te weten hoe Google naar jouw website kijkt? En nog beter: hoe je zelf Google kunt helpen om jouw website beter te indexeren? Toevallig is dat nu precies wat Google Webmaster Tools jou laat weten!

GWMT1

De mogelijkheden van Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools is geen moeilijke, maar wel een diepgaande tool. Je kunt enorm veel met de informatie die Google Webmaster Tools laat zien. Voordat je deze informatie in kan zien, moet je de tool wel even koppelen aan je website. Bekijk dit filmpje voor eenvoudige instructies. Hieronder behandel ik alvast een aantal van de belangrijkste zaken:

1. Een sitemap versturen

  1. Het is belangrijk voor Google om te weten uit hoeveel pagina’s je website bestaat. Het kan namelijk zijn dat de Google crawler (een bot die de website doorzoekt) niet alle pagina’s vindt. Zolang deze niet gevonden worden, kunnen deze pagina’s ook niet tevoorschijn komen in de zoekresultaten. Met een sitemap verhelp je dit probleem.
  2. Een sitemap is redelijk makkelijk aan te maken. Ik gebruik meestal de automatische sitemap die gegenereerd wordt door de Yoast plugin. Deze sitemap is dan te vinden op domeinnaam.nl/sitemap.xml.
  3. Om een sitemap te verzenden naar Google, doe je het volgende:
    1. Log in op https://www.google.com/webmasters/tools/?hl=nl.
    2. Klik de desbetreffende website aan.
  • Klik rechts op het kopje sitemaps.
  1. Klik rechtsboven op sitemap toevoegen/testen (test wel eerst altijd even).

2. Backlinks die Google ziet naar jouw website

  1. Google Webmaster Tools laat je ook zien welke linkjes (van andere websites naar jouw website) zijn geïndexeerd. Het kan dus goed zijn dat je vorige week een aantal linkjes hebt bemachtigd, maar dat ze nog niet in Google Webmaster Tools staan. Dit betekent dat Google de linkjes nog niet heeft geïndexeerd. Het kan dus goed zijn dat wanneer de linkjes wél worden gevonden door Google, jouw website een flinke boost krijgt in de zoekmachines.
  2. Mocht je nou van je concurrenten een backlinkprofiel willen zien, dan ben je vaak afhankelijk van Open Site Explorer, Ahrefs of Majestic SEO. Deze tools zijn alleen nooit zo nauwkeurig als Google Webmaster Tools.
  3. Het kan wel eens voorkomen dat een linkje nooit wordt geïndexeerd in Google. Dit komt meestal voor bij websites die niet vaak worden gecrawld. Je kunt Google dan een soort van ‘seintje’ geven dat ze eens die website moeten crawlen via: http://pingomatic.com/
  4. Je kunt een lijst met linkjes in zien door het volgende te doen:
    1. Log in op https://www.google.com/webmasters/tools/?hl=nl.
    2. Klik links op ‘zoekverkeer’.
  • Klik links op ‘links naar uw site’.

3. Zoektermen waarop je scoort en de posities in de zoekresultaten

  1. Dit is een van de meest gebruikte opties in Google Webmaster Tools. Je kunt hier namelijk achterhalen op welke zoektermen je zichtbaar bent in Google. Het gaat zelfs zo ver dat je het aantal vertoningen, het aantal klikken, de CTR en de posities in de zoekresultaten weergegeven krijgt. Laatstgenoemde is helaas wel heel onnauwkeurig (ik gebruik liever rank tracking software zoals SEO powersuite). Ideaal dus om te achterhalen op welke zoektermen je website veel vertoningen krijgt en op welke (nog) niet. Je kunt hier dan ook je linkbuilding strategie aanpassen.
  2. Om deze gegevens in te zien, doe je het volgende:
    1. Log in op https://www.google.com/webmasters/tools/?hl=nl.
    2. Klik links op ‘zoekverkeer’.
  • Klik links op ‘zoekanalyse’.

4. Sitefouten weergeven

  1. Het is ook mogelijk om in te zien waar Google fouten ontdekt op je website. Deze fouten zijn onder te verdelen in serverfouten, soft 404 fouten en ‘niet gevonden pagina’ fouten. Google checkt dit voor zowel voor desktop als mobile.
  2. Een van de ranking factoren van Google is een foutloze website. Het is dus zeker aan te raden om eens in de twee weken te kijken of je nog wat technische aanpassingen kunt verrichten. Dit kan net dat verschil zijn met die positie 1 in Google.
  3. Om deze gegevens in te zien, doe je het volgende:
    1. Log in op https://www.google.com/webmasters/tools/?hl=nl.
    2. Klik links op ‘crawlen’.
  • Klik links op ‘crawlfouten’.

Dit zijn een aantal belangrijke zaken die je kunt regelen in Google Webmaster Tools. Echter zijn er nog veel meer aspecten waarvoor de tool gebruik wordt. Zo heb je ook nog:

  • De Disavow tool waarmee je ‘slechte’ backlinks kunt verwijderen.
  • Content zoekwoorden; hiermee kun je de relevante termen zien van je website (vanuit Google).
  • Interne links: welke interne pagina’s linken naar andere interne pagina’s?
  • En nog veel meer…..

Ben jij al overtuigd om Google Webmaster tools meer te gaan gebruiken?
Ik hoop dat ik je met deze uitleg wat meer duidelijkheid heb kunnen geven over Google Webmaster Tools. Het is vaak een ondergeschoven kindje, maar je kunt er stiekem heel veel mee!

Heb je nog vragen over Google Webmaster Tools? Plaats hieronder een reactie!

*Update: tegenwoordig heet Google Webmaster Tools ‘Google Search Console’.

Benieuwd of de SEO afdeling van Happy Idiots online marketing jou kan helpen om jouw website aan te melden bij Google Webmaster Tools? Neem dan gerust contact op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon