Google’s mobile-first index: technische checklist

12 juni 2018

We maken steeds meer gebruik van onze smartphone waardoor ons zoekgedrag de laatste jaren flink is veranderd. Om mee te gaan in deze trend heeft Google al een lange tijd geleden aangegeven dat zij bezig zijn met het uitrollen van een mobile-first index. Dit wil zeggen dat Google de zoekresultaten laat zien op basis van de inhoud van de mobiele versie van jouw website. Hierbij crawlt en indexeert de Googlebot met de smartphoneagent en vertoont ze de URL in de SERP die het meest geschikt is voor de gebruiker. Voorheen gebruikte Google de inhoud van de desktopversie om de meest relevante informatie aan een gebruiker te tonen.

Een mobiele website kan een responsive design hebben, een adaptive design óf een apart mobiel subdomein (bijvoorbeeld m.domein.com). Afhankelijk van wat voor soort mobiele versie je van een website hebt, is het belangrijk om met een aantal aspecten op het gebied van techniek rekening te houden. Benieuwd waarmee? Lees dan verder.

Is jouw website al over?

Iedere website wordt afzonderlijk door Google geanalyseerd om te kijken of zij al klaar zijn voor de mobile-first index op basis van best practices. Heb jij onderstaand bericht al ontvangen vanuit Google Search Console?

Mocht dit nog niet het geval zijn, lees dan onderstaande checklist door om ervoor te zorgen dat jij helemaal ready bent voor de overgang naar de mobile-first index.

On-page SEO

Controleer allereerst of de on-page SEO op jouw mobiele website op orde is. Voor websites met een responsive design is dit vaak geen probleem aangezien de mobiele pagina’s en de desktoppagina’s in principe hetzelfde zijn. Mocht je gebruik maken van een adaptive design of een aparte mobiele website, dan is het belangrijk om te checken of de content op zowel de mobiele versie als desktopversie hetzelfde is. Let hierbij dan ook meteen op het gebruik van title tags, meta descriptions en headings.

Deze eerste stap is cruciaal. Zodra jouw site is overgeschakeld naar indexering voor mobiel, gebruikt Google wat hij op de mobiele site ziet voor indexering en rangschikking. Als jouw mobiele site niet hetzelfde niveau heeft als die van de desktopversie, kan dit schade toebrengen.

Structured data

Vergeet structured data niet op je mobiele site! Het kan voorkomen dat op de deskopversie alles goed is geimplementeerd en er rich snippets worden vertoond in de SERP. Als deze structured data ontbreekt op je mobiele website zullen de rich snippets niet meer zichtbaar zijn en zal het CTR afnemen wat een negatief effect heeft op je SEO-campagne.

Zorg er dus voor dat alle structured data die aanwezig is op je desktopsite ook aanwezig is op de mobiele site. Gebruik de structured data testing tool van Google voor het testen van gestructureerde gegevens om je gestructureerde gegevens te testen.

Hreflang-tags

Mocht je gebruikmaken van hreflang-tags, is het goed om te checken of deze ook goed staan op de mobiele versie van jouw website. Google heeft aangegeven dat het de juiste hreflang-tags verwacht op zowel de desktop- als mobiele versie van websites. Dus wanneer je een aparte mobiele website hebt, moet je ervoor zorgen dat je hreflang-tags ook verwijzen naar de mobiele versie van jouw andere taal:

Paginering

Ken jij van die websites waar je oneindig kunt doorscrollen? De meningen verschillen nogal over wat op mobiel het prettigst werkt, feit is dat Google pagina’s die paginering gebruiken het beste kan indexeren.

Daarom is het belangrijk om – voordat jouw site wordt overgezet naar de mobile-first index – de paginering op de mobiele versie van je website op de juiste manier wordt gebruikt door middel van rel=prev en rel=next.

Interne linkstructuur

Denk goed na over de interne linkstructuur van je mobiele website. Een smartphone of tablet heeft natuurlijk een kleiner scherm waardoor de indeling van het menu een andere aanpak vereist zodat het niet ten koste gaat van de gebruikerservaring. Hierdoor verdwijnen er veel interne links naar categoriepagina’s. Een oplossing is om in de content meer links op te nemen zodat de linkwaarde wel verspreid wordt en gebruikers toch gemakkelijk door de website kunnen navigeren. Screaming Frog is een fijne tool om de interne linkstructuur inzichtelijk te maken.

Robots.txt

Het robots.txt-bestand bevat richtlijnen voor zoekmachines waaraan zij zich moeten houden wanneer zij jouw site crawlen. Als je een afzonderlijke mobiele site hebt op een ander subdomein, zoals m.website.com, heb je mogelijk een ander robots.txt-bestand voor jouw mobiele site of er misschien wel helemaal geen.

Zorg ervoor dat de inhoud van het robots.txt bestand voor de mobiele site gelijk is als die van de desktopversie. Dus wanneer je bepaalde elelementen een disallow geeft in de robots.txt van de desktopversie, moet je diezelfde elementen ook een disallow geven in de robots.txt voor je mobiele site.

Redirects

Vaak heeft een website veel redirects om gebruikers en zoekmachines naar de juiste pagina’s te sturen wanneer de inhoud wordt gewijzigd of vervangen. De redirects kunnen optimaal zijn ingesteld op de desktopversie, maar staan ze ook juist op jouw mobiele site? Een gebrek aan de juiste redirects op jouw mobiele site kan allerlei SEO-problemen veroorzaken, dus zorg ervoor dat de redirects ook voor mobiele gebruikers juist zijn ingesteld.

Crawlsnelheid

Er is een kans dat Google de crawlsnelheid verhoogt om ervoor te zorgen dat alle mobiele pagina’s worden gevonden. Dit moet natuurlijk gebeuren zonder dat de site vertraagd zal worden.

Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw hostingpartij voldoende capaciteit heeft om een verhoogde crawlsnelheid aan te kunnen.

Na alle speculaties, aankondigingen en lang wachten is Google nu eindelijk gestart met het uitrollen van de mobile-first index en het is belangrijk dat jouw website hier helemaal klaar voor is. Het is belangrijk om alles goed te controleren en niet alleen af te gaan op de mobile-friendly test van Google. Zorg ervoor dat ieder technisch SEO aspect van jouw site op orde is zodat de overgang naar de mobile-first index probleemloos zal zijn.

Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op!

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon