zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Gratis zichtbaarheid in Google Shopping vanaf oktober

Uitrol in Europa, Azië en Latijns-Amerika

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Gratis zichtbaarheid in Google Shopping vanaf oktober

Al op 21 april kondigde Google aan dat het mogelijk werd om gratis Shopping advertenties in te zetten voor webshopbezitters. Eind april zijn ze hiermee gestart in de Verenigde Staten en sinds medio oktober is dit in Europa, Azië en Latijns-Amerika uitgerold (mits Shopping beschikbaar is in die landen). Hiervoor dien je als webshop je productdatabase te uploaden naar Google Merchants Center. Hoe werkt dit nu precies en wat betekent dit voor jou? Lees snel verder!

Hoe werkt het?

Websites worden gratis opgenomen in het Google Shopping-tab. Dit zorgt ervoor dat retailers (met een webshop) beter kunnen connecten met hun klanten, ongeacht of ze al adverteren op Google. Google verwacht hiermee dat meer consumenten gebruik gaan maken van hun vergelijkingsfunctie, wat voordelen biedt in de strijd met marketplaces als Amazon. Op vergelijkbare wijze als de huidige Google Shopping-advertenties worden vermeldingen van deelnemende verkopers gratis weergegeven in de resultaten. Deze ‘organische’ Shopping-advertenties, zullen naast de betaalde Google Shopping-advertenties gebruikt worden. 

Op desktop ziet dat er als volgt uit:

De horizontale rij producten bovenaan de pagina bevat de betaalde Shopping-resultaten en in de verticale kolom zijn de gratis Shopping-resultaten te zien.

Wat betekent dit voor jou als webshop?

Dat hangt af van je situatie. Er zijn 2 scenario’s:

1 – Je adverteert al via Google Shopping

Als je producten al in het Merchants Center staan, is er geen actie vereist. Wel is het belangrijk dat je feed en microdata van je website zo goed mogelijk zijn ingericht voor optimale prestaties. Stonden nog niet alle producten op Google Shopping, omdat het bijvoorbeeld te duur is om via Google Shopping te verkopen, dan zou je ervoor kunnen kiezen om een aparte feed aan te maken voor deze producten, waarmee je gebruikmaakt van de gratis vermeldingen van Google Shopping. Belangrijk is wel dat je deze producten dan uitsluit binnen de Google Shopping campagnes, zodat je hier niet per ongeluk op gaat adverteren. 

2 – Je adverteert nog niet via Google Shopping

In dat geval is het advies om een Google Merchant Center account aan te maken en je productfeed te koppelen. Dat is geheel kosteloos.

Wat is het gevolg van de gratis Google Shopping-vermeldingen?

Je ziet nu veel meer producten van concurrenten in het Google Shopping tabblad voorbijkomen. Dit betekent dat je als Google Shopping adverteerder, naast de concurrenten die je al had, nu ook met de organische zoekresultaten concurreert.

Wat zijn de resultaten?

Een aantal van onze klanten heeft al mogen testen met Gratis Shopping-advertenties. Vanaf de lancering trad er direct een verschuiving op in het verkeer van betaalde Shopping-advertenties naar de gratis, organische Shopping-resultaten. Het totale aandeel verkeersaandeel van het betaalde kanaal bleef wel groter dan dat van het organische Shopping-verkeer.

Wil je meer weten over gratis Shopping zichtbaarheid?

Laat het ons hieronder weten!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Pinterest Shopping Ad campagnes

29 juni 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.