De grens over met jouw website: internationale SEO [TIPS]

24 december 2015

Denk je dat er met jouw bedrijf nog winst valt te behalen in het buitenland? Dan is internationale SEO iets voor jou. Dit kan namelijk helpen om je bedrijf te laten groeien, omdat het totale bereik hiermee wordt vergroot. Natuurlijk komt hier wel het een en ander bij kijken. Wanneer je in het buitenland online wil scoren met jouw bedrijf en/of jij je op meerdere talen wilt richten, dan is het van belang om duidelijk te bepalen voor wie de content bedoeld is. Hier komt internationale SEO om de hoek kijken. Maar wat is het nu eigenlijk precies en vooral: waar dien je rekening mee te houden? In deze blogpost geef ik je enkele tips voor het starten met internationale SEO.

Internationale SEO is het scoren in zoekmachines op verschillende zoektermen met jouw website in het buitenland. Door het toepassen van verschillende SEO technieken weet de zoekmachine welk land of welke taal je wilt bereiken. Dit vormt de basis van goede organische vindbaarheid.

Domeinstructureninternationale SEO

Het eerste belangrijke punt in het proces van internationale SEO is de keuze omtrent de domeinnaam. Er zijn twee verschillende soorten internetdomeinen: landspecifieke domeinen en generieke domeinen. In het Engels worden ze country code top-level domains (ccTLD) en generic top-level domains (gTLD) genoemd. Deze domeinen worden op het hoogste niveau vastgelegd.

Beslissen welke domeinstructuur je gaat aannemen is een lastige kwestie. Er zijn namelijk drie verschillende mogelijkheden om hier inrichting aan te geven. Indien Google weet op welk land een website wil targeten, gebruikt zij die informatie om de kwaliteit in de zoekresultaten te verbeteren. De drie verschillende domeinstructuren zijn:

Subfolders toevoegen

Generieke TLD’s behoren niet tot één bepaald land. Een voorbeeld van een gTLD is happyidiots.com. Google bepaalt de taal aan de hand van de content. Indien je al een generiek domein bezit, kun je ervoor kiezen om subfolders toe te voegen. Als voorbeeld neem ik happyidiots.com. Wanneer Happy Idiots zich gaat richten op de Franse, Engelse en Duitse markt, ziet de toevoeging van subfolders voor de desbetreffende landen er als volgt uit:

  • happyidiots.com/fr/
  • happyidiots.com/en/
  • happyidiots.com/de/
landencodes wereldwijd

Landencodes wereldwijd

Een voordeel van het toevoegen van subfolders aan een generiek domein is dat het opbouwen van waarde een positief effect heeft op alle varianten. Een nadeel hiervan is dat je de hosting niet kunt onderbrengen in het land waar je je op wilt richten.

Ieder land of elke taal een eigen subdomein

Optie twee is het maken van meervoudige subdomeinen gespecificeerd voor het land waarop men wil targeten. Het is redelijk gemakkelijk  te implementeren, maar ook hierbij kan het voor de bezoeker lastig zijn om onderscheid te zien. Ook wordt de autoriteit niet verdeeld tussen de verschillende subdomeinen. Voorbeelden van de URL’s van subdomeinen zijn:

  • fr.happyidiots.com
  • en.happyidiots.com
  • de.happyidiots.com

Ieder land een eigen domein (ccTLD)

Een ccTLD bestaat altijd uit twee letters, gedefinieerd volgens de landencodes. Je maakt dus voor ieder land een verschillende domeinnaam aan. Landspecifieke domeinnamen laten Google weten dat je actief bent in het betreffende land en aangezien Google werkt op basis van relevantie kun je op deze manier een belangrijk signaal afgeven. In het voorbeeld van Happy Idiots:

  • www.happyidiots.fr
  • www.happyidiots.uk
  • www.happyidiots.de

Een voordeel van deze structuur is dat het voor de zoekmachine duidelijk is welke website dient te ranken in welk land. Ook kan er lokaal worden gehost en ontstaat er meer vertrouwen onder de lokale gebruikers van de zoekmachine.

Een nadeel is dat de autoriteit voor iedere website apart moet worden opgebouwd omdat de waarde niet onderling wordt verdeeld. Daarnaast is het ook een complexe en kostbare methode omdat je voor ieder land een apart domein moet aanschaffen. Daarnaast kost het ook extra tijd en geld om ieder domein apart, in elk land te laten ranken in de zoekresultaten.

Keuze domeinstructuur

Er is geen eenduidige conclusie welke domeinstructuur het allerbeste is. Iedere structuur heeft zo zijn voor- en nadelen. Het is dan ook per case afhankelijk welke structuur het beste kan worden toegepast. Ook Google heeft geen specifieke voorkeur.

Spreek de taal

Het klinkt vanzelfsprekend, maar toch wordt vaak uitsluitend de Engelse taal gebruikt om in verschillende landen – waar een andere taal dan Engels wordt gesproken – te scoren. Dit is echter een no-go! Eén van de succesfactoren om te ranken in het buitenland is om je site geheel te vertalen in de taal van het desbetreffende land. Wil je scoren in Duitsland? Zorg dan voor een site geheel in de Duitse taal. Textbroker kan je helpen om unieke content te schrijven in meerdere talen. Vergeet ook niet om de on-page SEO elementen hierin mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan de meta descriptions, paginatitels en alt-attributen, zodat deze passen bij de lokale focus zoektermen.

HTML

De informatie op de website dient te zijn afgestemd op de doelgroep. Om te scoren in de zoekresultaten van het betreffende land moet de zoekmachine gemakkelijk kunnen achterhalen voor welke doelgroep de content op de website bestemd is. Google kan vaak wel een meertalige website herkennen, echter kan het geen kwaad om dit in de HTML-code nog eens uit te schrijven met behulp van de ‘lang-tag’.

Zoektermonderzoek in een vreemde taal

Nu de domeinstructuur bepaald is, is het belangrijk dat het zoektermonderzoek wordt toegespitst op de lokale markt waarop je je wilt richten. Verdiep je in de termen waar men in het buitenland op zoekt.
Een gemakkelijk tool die je hierbij kan helpen is de zoekwoordplanner van Google. Hierbij kun je je targeting geheel instellen op het land en de taal naar keuze. Wanneer ik met mijn bedrijf in Duitsland wil scoren op de zoekterm ‘zoekmachineoptimalisatie’ dan geeft de zoekwoordplanner relevante termen en volumes die hiermee matchen in de Duitse taal. Wanneer je dan ‘suchmaschinenoptimierung’ intypt, komen er voor de lokale targeting nog meer relevante termen bij. Op deze manier kun je je zoektermonderzoek opzetten en duidelijk in kaart brengen op welke relevante termen er in het buitenland wordt gezocht.

targeting zoektermonderzoekzoekwoordplanner Google
Mocht je hier dieper in willen duiken is ook Semrush een prettige tool om mee te werken. Met Semrush kun je achterhalen op welke zoekwoorden jouw concurrenten goed scoren. Dit kan weer leiden tot nieuwe ideeën en inzichten waar je als bedrijf op in kunt spelen.

Linkbuilding

Internationaal linkbuilden draagt enorm bij aan de internationale online vindbaarheid. In principe is het proces nagenoeg gelijk; het blijft echter wat lastiger om in de taal van de lokale markt te werk te gaan. Je dient je ook hierin te verdiepen omdat niet alles wat in Nederland geldt, ook in het buitenland zo is. Het is bij linkbuilding op internationaal vlak vooral erg belangrijk om veel kwalitatieve links te verkrijgen van lokale websites. Wil je ranken met de Duitse versie van je website, zorg dan dat je voornamelijk links verkrijgt van kwalitatieve .de domeinen. Dit zorgt namelijk voor extra lokaal verkeer en de waarde van het internationale domein zal hiermee stijgen. Het verkrijgen van links van .com domeinen – die geschreven zijn in de Duitse taal – is ook een optie. Daarnaast kun je bijvoorbeeld op zoek gaan naar (voor Duitsland) belangrijke en relevante (start)pagina’s, bedrijvengidsen en blogs. De juiste tools – zoals Buzzstream, Moz Open Site Explorer en Majestic SEO – kunnen je helpen het gehele proces te vergemakkelijken. Zorg er bij het linkbuilden tevens voor dat je kiest voor de juiste anchorteksten. Verdiep je hiervoor nog eens in jouw zoektermonderzoek.

Online scoren in het buitenland? Neem contact op!

Er komen verschillende factoren kijken bij internationale SEO. Allen dragen bij aan de vindbaarheid in zoekmachines in het buitenland. Wat is jouw ervaring met internationale SEO? Wil je hier meer over weten of ben je benieuwd hoe Happy Idiots jouw websites beter kan laten scoren in het buitenland? Neem dan vandaag nog contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon