Haal jij het maximale uit jouw tekstadvertenties? – deel 2

26 juli 2017

In mijn vorige blogpost heb ik een aantal nuttige tips gegeven om goede advertentieteksten te schrijven. Het advies was om een A/B test op te stellen en de teksten aan te passen voor desktop-, mobiel- en tabletgebruikers. In deze blogpost ga ik in op de mogelijkheden om aangepaste tekstadvertenties op te zetten binnen AdWords.

Aangepaste advertenties op basis van keyword insertion

Dankzij keyword insertion kan de advertentietekst aangepast worden aan zoekopdracht van de gebruikers. Hierdoor wordt de advertentie relevanter. Verkoop je chocolade? Voeg dan in de titel {KeyWord:Chocolade} toe. Wanneer de zoekopdracht van de gebruiker te lang is, komt er nu ‘chocolade’ in de titel van de advertentietekst te staan. Je kan er eventueel ook voor kiezen om in de titel ‘Koop {KeyWord:Chocolade}’ te zetten. Het woord ‘Koop’ komt in dat geval altijd terug in de titel. Erachter komt dan de zoekopdracht:

keyword insertion

In het laatste geval – die van ‘luxe chocoladetruffels’ – is de regel te lang. Daarom komt er ‘Koop chocolade’ te staan. Het woord ‘chocolade’ kan uiteraard vervangen worden door ieder ander woord.

Aangepast advertenties op basis van aangeleverde data

Bij het schrijven van teksten wil je graag zo veel mogelijk data verzamelen en de opgebouwde kwaliteit behouden. Wanneer je advertentieteksten gaat aanpassen, worden de oude verwijderd en de nieuwe advertentieteksten aangemaakt. Je begint nu opnieuw met het opbouwen van data en kwaliteit.

Om je data te behouden en om verschillende variabelen zoals prijs, datum, producten, etc. snel te kunnen verwerken in de adtekst, is het raadzaam om te werken met spreadsheets. Stel dat je voor verschillende producten/diensten de prijs wilt verwerken in de advertentietekst en deze prijzen variëren (of er komen nieuwe bij), dan kun je zo de huidige data en kwaliteit behouden.

Ad customizers (ook wel: advertentieaanpassers) kun je overal in de advertentietekst verwerken en worden alleen weergegeven in het zoeknetwerk. Het zijn parameters die je tussen accolades { } plaatst in de advertentietekst. Deze parameters worden vervangen door dynamische tekst wanneer de advertentie wordt getriggerd.

Zo ga je er mee aan de slag

Gebruik, wanneer je met aangeleverde data werkt, de volgende indeling: {=DatasetNaam.KenmerkNaam}. Om te beginnen maak je een spreadsheet aan via Excel en voeg je data toe die je wilt gebruiken in de tekstadvertenties. Via Excel kan je data (bijvoorbeeld prijs) koppelen een product/merk/dienst:

Excel prijzen

Bovenstaand een voorbeeld van vluchten met vanaf-prijzen. Alles ingevuld? Let dan op bij het opslaan: je dient de naam die je meegeeft aan het bestand terug te laten komen in de advertentietekst. We slaan het bestand op als ‘Adcustomizers’.

bestandsnaam

Hoe verwerk je dit in de advertentietekst? Via de gedeelde bibliotheek in de AdWords interface navigeer je naar ‘bedrijfsgegevens’. Hier kun je het bestand met gegevens uploaden door te klikken op de rode knop en vervolgens ‘ad customer data’ te selecteren:

ad customer data

Je bestand met data uploaden is zo gedaan. Stap 2 is het schrijven van een advertentietekst waarin een aanpasser is verwerkt. Met het gegeven voorbeeld vul je de parameters in. Deze verwerk je in de advertentietekst: {Adcustomizers.Berlijn}, {Adcustomizers.Parijs}, {Adcustomizers.Brussel}, etc.

Let wel op! wanneer je met advertentieaanpassers wilt werken, moet je – naast de advertentietekst mét aanpasser – ook 1 ‘normale’ tekstadvertentie zonder aanpasser draaien. Werk dus, zoals eerder aanbevolen, met drie varianten van tekstadvertenties.

Wanneer je met ad customizers werkt moet je bovendien de de juiste benaming aan de parameters geven. Dat doe je tussen de accolades in de advertentietekst:

benaming parameters

De advertentietekst komt er voor de gebruiker dan zo uit te zien:

voorbeeld advertentietekst

Houd er rekening mee dat je ad customizer niet te lang is, zodat de maximale tekenlimiet niet wordt overschreden (headline 1 en 2: 30 tekens en description: max. 80 tekens).

Countdown in advertentietekst verwerken

Wist je dat het zelfs mogelijk is om een countdown te verwerken in tekstadvertenties? Handig voor bijvoorbeeld acties met een bepaalde looptijd: zo creëer je urgentie! Voor het instellen van een countdown is geen business data nodig. Ook in dit geval werk je met accolades { } in de advertentietekst. Vul eerst ‘{‘ in en selecteer vervolgens ‘countdown’:

countdown selecteren

Selecteer countdown. Je kunt nu verschillende variabelen invullen, zoals het aantal dagen dat je de countdown wilt laten lopen en de einddatum.

data opslaan countdown

De countdown wordt weergegeven in dagen, uren of minuten. Dit is afhankelijk van de tijd tot de einddatum.

weergave countdown

Advertentieteksten controleren op prestaties

Zorg dat je jouw advertentieteksten labelt zodat je verschillen in prestaties kan monitoren. Je kunt dan eenvoudig een advertentietekst aanpassen of uitschakelen wanneer deze niet goed presteert. Controleer via ‘dimensies’ en ga naar ‘weergave> labels’:

dimensies - weergave - label

Op deze manier krijg je een duidelijk overzicht van de prestaties per advertentievariant.

prestaties per advertentie

Meer weten?

Ook aan de slag met tekstadvertenties en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem contact op met Happy Idiots!

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon