zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Haal meer uit prijsvergelijkers

Terug naar alle blogberichten
Inschrijven
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Haal meer uit prijsvergelijkers

Haal meer uit prijsvergelijkers

Iedereen kent ze wel: de online prijsvergelijkers. Er zijn veel verschillende soorten vergelijkers. Dit artikel zal zich vooral richten op de populairste. Dit zijn op dit moment o.a.: Beslist.nl, kieskeurig.nl, vergelijk.nl en TweakersPricewatch. Daarnaast zijn er nog tal van ‘kleinere’ vergelijkers die bij het grote publiek bekend zijn en kunnen een prima (extra) bron van traffic zijn voor jouw webshop.

De werking 

Het gros van de vergelijkers werkt op vrijwel dezelfde wijze: de adverteerder levert een productfeed aan (csv of xml) en de prijsvergelijker zal deze gaan indexeren.

De vergelijker zal deze producten gaan matchen in de bij haar bestaande categorieën. Ook zullen elektrische apparaten (voorzien van SKU en EAN) code gematched worden aan reeds bestaande producten met dezelfde codes. Zo weten de vergelijkers dat ze dezelfde producten vergelijken.

Voorbeeld: Beslist

Laten we als voorbeeld de grootste vergelijkingssite van dit moment pakken: Beslist.  Bekend van de schaatsploeg en de tv-commercials is Beslist marktleider op vergelijkingsgebied met zo’n (na schatting) 30 miljoen pageviews per maand.

Beslist maakt onderscheidt tussen twee vormen van accounts: de gratis versie (basic) en de betaalde versie (pro). Iedereen met een webshop en een goede productfeed kan een gratis account aanmaken. De producten zullen dan verwerkt en getoond worden op de website. Deze zullen veelal te zien zijn op pagina’s welke ‘dieper’ liggen. Hier zit relatief minder bezoek op, en ook blijkt de conversieratio  van deze bezoekers uiteindelijk lager te liggen.

Er kan bij een basic account niet geboden worden via cpc, dus posities zullen automatisch door Beslist worden bepaald.

Het pro account.
Bij een pro account is de gebruiker wel in staat om een CPC bod te plaatsen, maar het is niet noodzakelijk. Het is ook mogelijk om categorieën en subcategorieën op ‘basic’ te laten staan. Hierbij betaal je dus geen klik kosten, maar zul je niet snel in de resultaten voorkomen.

CPC biedingen

Laten we even wat dieper in de CPC instellingen duiken. Als we mode als voorbeeld nemen kunnen de hoofdcategorieën waarin de producten staan opgedeeld zijn in bijvoorbeeld:

Kleding
Schoenen
Zwemkleding

Binnen deze categorieën, vallen ook (indien aanwezig) subcategorieën. Bijvoorbeeld zoals binnen kleding:

Broeken
Jurken
Polo’s
Rokken
Vesten

Bieden op subcategorie is het diepste niveau om biedingen uit te brengen. Hier zit ook meteen één van de grootste bottlenecks van prijsvergelijkers: het specifiek bieden van CPC op producten. Je kunt je voorstellen dat Broek A minder populair en/of minder marge heeft dan een Broek B. Je zal hierbij dus een gulden middenweg moeten vinden waarbij je de balans zoekt in kosten en opbrengsten. Wanneer je wil bieden op een aantal spijkerbroeken, zal je automatisch het minimum bod betalen op alle artikelen binnen die categorie. Houdt hier dus rekening mee.

Om het kanaal rendabel te maken is het aan te raden om na een langere tijd (zodat een goede nul meting kan worden gedaan) producten uit te gaan sluiten. Beslist heeft hier geen optie voor, we zullen dus zelf in de feed aan de slag moeten.

Meten = Weten

Probeer te achterhalen hoe artikelgroepen renderen binnen jouw website. Dit klinkt gemakkelijk, maar dit is het niet. Beslist geeft namelijk geen productgroep mee in de url, of informatie waaraan je dit kan herleiden. Je zal dus zelf hier mee aan de slag moeten gaan.
Om een indruk te krijgen van hoe goed productcategorieën presteren in de eigen webshop, kun je in Google Analytics gaan naar:

Conversies -> E-commerce -> Product Performance.

Wanneer je hier bij Secundaire dimensie als bron “Beslist.nl” in vult (of een eigen gekozen source in de utm codering) dan zul je per categorie het aantal sales zien. Helaas matchen de categorieën van de website vaak niet 1 op 1 met die van Beslist.

Om de traffic in Beslist categorieën om te zetten is het zelf taggen van de deeplinks in de feed een mogelijke oplossing. Gebruik hier voor bijvoorbeeld utm_content. Filteren op deze manier stelt je in staat om naast de sales, ook het bezoek vanuit deze categorieën te bekijken. Wanneer je deze twee datasets combineert kun je hier eigen berekeningen op los laten om de best renderende en presterende categorieën eruit te halen.

Aanpassingen aan productfeed maken

Het is wellicht niet altijd mogelijk om directe aanpassingen op de productfeed te maken. Een oplossing hier voor kunnen verschillende online tools zijn, welke de huidige feed in lezen, en hier bewerkingen (filtering) op kunnen maken.

Online tools zoals Shop2Market en DataFeedWatch bieden hiervoor een oplossing. Deze software stelt je in staat om producten uit je feed te filteren wanneer je niet direct de toegang of kennis hebt om dit zelf te doen. Wanneer je wel kennis en toegang hebt, is het verstandig om de goed converteren en populaire producten in de feed te behouden. Zo kun je bijvoorbeeld producten met een erg lage prijs uit de feed halen, omdat deze jouw omzet (en hiermee marge) vaak onderuit halen. Controleer hiervoor wel in Google Analytics of dit product vaak verkocht is.

Overige optimalisatie slagen:

  • Zorg voor goede beoordelingen van jouw webshop bij de prijsvergelijker. Stuur bijvoorbeeld klanten die een aankoop deden via een prijsvergelijker een mail met daarin een verzoek tot beoordeling van jouw webshop
  • Vul zo veel mogelijk informatie in over jouw webshop. Vermeld ook keurmerken en betalingswijzen.
  • Zorg voor een actueel aanbod en speel tijdig in op trends binnen jouw markt.
  • Verlaag voor een periode jouw verzendkosten, en voer dit ook door in de prijsvergelijkers. Veelal laat dit een verhoging van de clicks en conversies zien.

Shop2Market

Invest Online maakt voor onze klanten onder andere gebruik van Shop2Market software. Hiermee zijn wij in staat om feeds voor prijsvergelijkers te optimaliseren en monitoren. Voor meer informatie over Shop2Market kan je contact op nemen met ons.

Blog

Relevant blog posts

AdWords door affiliates? Let goed op!

26 september 2012

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.