zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Haal meer uit structured data

Structured data geeft Google meer context over de informatie op de website. Dit kan je zichtbaarheid en vindbaarheid in Google verbeteren.

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Haal meer uit structured data

Heb jij op een groot deel van de pagina’s op je website al enige vorm van schematische opmaak? Hoeven we jou niet meer te vertellen wat structured data is en wat voor mooie dingen je er mee kan? Goed, dan is deze blog perfect voor jou! We vertellen je graag hoe je de structured data die je nu hebt geïmplementeerd kunt verbeteren en wat je nog zou kunnen doen om er meer uit te halen. Nieuwsgierig? Lees dan verder.

Less is more!

Ben je er nog van overtuigd dat meer beter is als het gaat om opmaak in structured data? We dagen je uit dit beperken tot de kern. En keuzes te maken in wat je opmaakt met structured data. Wat we hiermee bedoelen? Dat vertellen we je graag.

Terug naar de focuszoekterm van de pagina – kies de primaire schematische opmaak

Je zult je misschien afvragen wat de focuszoekterm van een pagina te maken heeft met schematische opmaak. Als je in gedachten houdt wat de focuszoekterm is van een pagina, kun je beter beoordelen wat de intentie is van diegene die deze zoekterm gebruikt en wat het doel van jouw pagina zou moeten zijn. En of je structured data daar wel bij aansluit.

Bij een informatieve zoekintentie is het bijvoorbeeld logischer om FAQ structured data te gebruiken dan Product structured data. En bij een koopgerichte zoekintentie sluit Product beter aan dan FAQ

In de meeste gevallen is het daarom af te raden om FAQ structured data met Product structured data te combineren. Als iemand zoekt op ‘kersenboom kopen’ is de primaire zoekintentie koopgericht. Je wil dan ook liever met prijs en voorraadinformatie in de zoekresultaten verschijnen dan met een vragen-snippet. Iemand die zoekt op ‘kersenboom verzorgen’ is waarschijnlijk al voorzien van een kersenboom en dus alleen op zoek naar informatie. 

In enkele gevallen, bijvoorbeeld bij complexere producten die veel uitleg behoeven (denk aan bouwcontainers, machines etc), kan het interessant zijn om zowel Product als FAQ op te maken. Zorg dan wel dat het specifieke vragen zijn voor dat product of die pagina en dat het niet gaat om algemene vragen die terugkomen over de hele website. 

Zelfs als de zoekintentie informatief is, is het goed om na te denken of FAQ de meest passende vorm is van schematische opmaak. Heb jij een recept uitgeschreven met een paar vragen onderaan de pagina? Kies dan voor de recept-schematische opmaak en niet voor FAQ. 

Hang aanvullende schematische opmaak onder de primaire opmaak

Als je de geschikte primaire schematische opmaak hebt bepaald voor je pagina, gebruik aanvullende schematische opmaak ter ondersteuning. Als jij een video hebt toegevoegd bij je recept, zorg als je schematische opmaak voor video wil gebruiken, dat je deze dan onder de recept schematische opmaak hangt. Maak de video schematische opmaak niet los op.

Prioriteer wat je opmaakt, verander volgorde naar mate van belangrijkheid

Het kan lonen om te kijken naar de volgorde waarin de informatie staat die je opmaakt met structured data. Zo worden er in de vragen-snippet tegenwoordig maar 2 vragen getoond. Zorg dat de vragen die het best aansluiten bij de zoekterm, als eerst worden behandeld in de tekst en dat deze dus als eerst worden opgemaakt in de FAQ schematische opmaak. 

Wees specifiek

Zorg dat je structured data voor iedere pagina specifiek is. Dit geldt ook voor meer overkoepelende vormen als Organization en Local Business. Kies dan de meest relevante pagina om deze te plaatsen. Local Business hoort thuis op de contact of vestigingspagina. Organization kun je plaatsen op Home of Contact. Plaats deze algemenere vormen van schematische opmaak niet op iedere pagina. Protip: als er een specifiekere vorm van Local Business voor jouw type bedrijf bestaat, zoals bijvoorbeeld FurnitureStore, BookStore  of BeautySalon gebruik die dan.

Haal het onderste uit de kan

Heb je aan alle minimale vereisten volgens Google voldaan en krijg je geen fouten meer in je rich result test op je schematische opmaak? Dat is top! Wees alleen niet bang om de puntjes op de i te zetten. Google waardeert volledigheid. 

Vul ook eens de aanbevolen velden in, niet alleen de verplichte velden 

Wist je dat veel van deze ‘aanbevolen’ (en dus niet verplichte) velden wel extra kunnen bijdragen? Zo is de ‘availability’ in Product niet vereist, maar kan het invullen ervan er wel voor zorgen dat in de zoekresultaten voorraadinformatie wordt getoond. Daarnaast werken een aantal aanbevolen velden in de Product structured data ter ondersteuning van vertoning in Google Organic Shopping, zoals ‘ItemCondition’ en ‘brand’. Kijk dus eens wat je allemaal kunt invullen, in plaats van wat je moet invullen.

Loop optimalisaties op paginaniveau na in Search Console

Heb je Product structured data laten implementeren op al jouw productpagina’s? Goed gedaan! Toch kan het zo zijn dat er op paginaniveau beschrijvingen missen. Check in Search Console het tabje ‘optimalisaties’ om te kijken of er op paginaniveau nog problemen ontstaan die je kunt verhelpen of optimalisaties die je zou kunnen doorvoeren.

Structured data nog opgemaakt in een oude taal als Microdata? Zet om naar JSON-LD

Als je verbeteringen gaat doorvoeren aan je schematische opmaak is het de moeite waard om structured data die je nog in Microdata of RDFa hebt opgemaakt, om te (laten) zetten naar JSON-LD. Google heeft aangegeven voorkeur te hebben voor JSON-LD.. Als je hulp nodig hebt bij het opmaken van schematische opmaak in JSON-LD bestaan daar diverse structured data generators voor. 

Canonicalized pagina? Toch structured data toevoegen

Heb jij schematische opmaak op je categoriepagina toegevoegd en de gefilterde categoriepagina’s voorzien van canonical tag? Dan zul je misschien denken dat op deze gefilterde en gecanonicalizeerde pagina’s geen schematische opmaak hoeft, omdat deze toch niet geïndexeerd worden door Google. Niets is minder waar. Google adviseert zelfs structured data toe te voegen, gelijk aan de pagina waar je naartoe verwijst met je canonical tag.

Door de beperkingen van je CMS heen breken? Implementeer structured data via GTM

Natuurlijk kun je structured data laten implementeren door de developer, maar soms is dat geen optie. Bijvoorbeeld omdat de developer druk is met andere werkzaamheden, niet weet hoe het moet, er een te hoge investering tegenover zet of omdat het in het CMS wat je gebruikt niet mogelijk is. In dat geval kan Google Tag Manager uitkomst bieden.

Wanneer je een template gebruikt (een opzet die op meerdere pagina’s gebruikt kan worden – denk aan een template voor productpagina’s), dan moet alle benodigde informatie beschikbaar zijn in de broncode van de pagina. Voorbeelden hiervan zijn prijsinformatie of voorraadinformatie. Via variabelen kun je deze informatie vervolgens dynamisch inladen in de tag waarmee je de structured data plaatst. Heb je vaste waardes? Dan kun je die gewoon direct plakken (bijvoorbeeld een volledig ingevuld localBusiness, met adres en openingstijden, als je maar 1 vestiging hebt).

Met Google Tag Manager kun je alle code plaatsen die je wilt. Dus in principe ook alle vormen van structured data. Houd er wel rekening mee: hoe meer je dynamisch meeneemt, hoe complexer het wordt om al die data op te halen uit de code van de pagina. Wil je structured data toevoegen met Google Tag Manager? Doorloop dan de volgende stappen: 

  1.  Zorg ervoor dat je Google Tag Manager hebt opgezet en de container hebt geïnstalleerd op je website.
  2. Open Google Tag Manager en ga naar de juiste container die op de website staat. 
  3. Maak een HTML-tag aan.
  4. Schrijf de Structured data in JSON-LD. Als je dynamische variabelen wil gebruiken, zul je voor ieder gegeven, een aangepaste Javascript variabele moeten maken in Google Tag Manager. Zorg dat je variabelen aanmaakt die aansluiten bij de structured data én dat je een pagina element uit de broncode kan gebruiken die exact deze informatie bevat.
  5. Plak de structured data in de HTML-tag en geef de Tag een herkenbare naam.
  6. Koppel een Trigger waarmee de tag op de juiste pagina’s wordt afgevuurd. Voor structured data kies je over het algemeen de pageview trigger, en afhankelijk van wanneer de benodigde informatie/elementen worden ingeladen in de code voor type pageview of dom gereed/window loaded. Check dat je dat je tag op de juiste pagina’s afvuurt, bijvoorbeeld door een URL-pad te specificeren.
  7. Sla Tag en Trigger op.
  8. Test in debugmodus of de tag op juiste pagina’s wordt afgevuurd. Zorg dat je een aantal pagina’s checkt die de code zouden moeten bevatten, en een aantal die de code niet zouden moeten bevatten.
  9. Zet live door op ‘Publish’ te klikken.
  10. Check een pagina in de rich-result test van Google, of alle variabelen goed worden ingeladen, of er nog velden ontbreken en of de code nog fouten bevat.
  11.  Dien pagina’s opnieuw in voor indexatie in Google Search Console.

Voor LocalBusiness dien je per dag de openingstijden aan te geven. In bovenstaande variabele worden de openingstijden op woensdag uit de class ‘opening-hours__day- -wednesday’ in de broncode gehaald.

Je aangepaste Javascript variabelen kun je vervolgens gebruiken in de JSON-LD (uit het bovenstaande voorbeeld: JS – VES – tijdenOpeningWoensdag), zodat voor iedere winkel de juiste openingstijden worden ingeladen in de structured data.

Bekijk de organische concurrentie en probeer op te vallen

Heb je al gekeken naar de ‘organische etalage’ en val je daar voldoende op? Schematische opmaak kan er voor zorgen dat jij die opvallende featured snippets bemachtigd. Is er nog een bepaald type opmaak die je concurrenten niet gebruiken? Mooie kans om dat te gaan doen! Iets waar je misschien nog niet direct bij stil hebt gestaan: de inhoud van je schematische opmaak. Als meerdere concurrenten de product schematische opmaak te pakken hebben, is het natuurlijk belangrijk dat jij wel concurrerende prijzen hebt om daar te tonen. Misschien kun je bijvoorbeeld ook door in plaats van AggregateOffer in combinatie met lowPrice en highPrice, alleen de lowPrice gebruiken waardoor je ‘vanaf’ prijzen getoond krijgt. Voer experimenten uit met de inhoud en velden van je schematische opmaak en bekijk of ze het gewenste effect opleveren.

Monitor je optimalisaties

Weten of je optimalisaties je een featured snippet hebben opgeleverd en wat je resultaten daarvan zijn? Dat kan! In Google Search Console kun je een ‘zoekopmaak’ filter op je prestatiegegevens gebruiken.

Gegevens over featured snippets vallen onder ‘uitgebreide resultaten’. Helaas weet je dan niet of het een vragen-snippet is, een vacature of een recept snippet. Hier kun je wel achter komen door de zoektermen in te vullen in een incognito browser. Het filter ‘Productresultaten’ vertelt je of je met extra productinformatie wordt getoond (met dank aan je product schematische opmaak). Door deze filters te gebruiken op je organische vertoningen en klikken weet je hoeveel deze resultaten je opleveren en kun je door het verloop bij te houden weten of dat meer is geworden sinds je optimalisaties.

Happy nog vragen?

Hulp nodig bij het optimaliseren van je structured data of het implementeren ervan via Google Tag Manager? Neem contact op met een van onze SEO of Data ‘N Analytics specialisten!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Aan de slag met SEO voor DuckDuckGo

12 juli 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.