Happy mindful op kantoor: idioot of toekomst?

16 juni 2016

Even iets anders. In eerste instantie vraag jij je af wat de link is tussen copywriting en mindfulness. Indirect heel veel. De dynamische wereld van online marketing verandert continu. Het vraagt een volledige focus om up-to-date te blijven. Daarnaast is het belangrijk dat we onze deadlines halen, doen we met regelmaat beroep op onze creativiteit, voeren we werkbesprekingen, worden we blootgesteld aan beeldschermen én streven we een verbluffend resultaat na. Dit doen we met alle liefde, omdat we er goed in zijn en omdat het ons energie geeft. Anno 2016 staan we echter voortdurend onder invloed van prikkels. We willen plezier hebben in ons werk én alle ballen hoog kunnen houden. Is dat soms te veel gevraagd?

Minfulness

Een brainstormsessie of het schrijven van een inspirerende tekst in een gestreste staat van zijn komt mijn creativiteit niet altijd ten goede. Begrijp me niet verkeerd: ik pleit niet voor een werkplek in het gras met een bloemenkrans op mijn hoofd, omringt door wierook. Integendeel zelfs, laten we die snel veranderende wereld van internetmarketing vooral zo snel houden. Maar hoe haal je dan alles uit een werkdag, met een volledige focus, zonder al te veel ruis in die grijze massa? Ik ging op zoek naar het antwoord, luisterde naar de argumenten van het voor- en tegenkamp, ging op zoek naar de voordelen ervan op de werkvloer én vond een gulden middenweg.

Hocus pocus.. focus?

Stel je bent ondernemer. Je bedrijf groeit en je verwacht dat je werknemers net zo hard meegroeien. Er vallen hier en daar wat steekjes, niet iedereen kan de groei bijbenen en de productiviteit daalt. Natuurlijk kan het ook iets minder extreem: je bent werknemer en ervaart dat je concentratie af en toe wel een duurzame boost kan gebruiken, en geen boost in de vorm van een 5e kop koffie. De tijd die je in gedachten alweer bij je volgende taak bent besteed je liever aan een nieuw inzicht voor je huidige taak. Kortom, hoe zorg je ervoor dat ‘focus’ weer top-of-mind wordt en je bezig kunt zijn met dat wat belangrijk is? Helaas bestaat hier geen tovertruc voor, maar het vraagt wel om een methode. Eén van die methodes is mindfulness.

Mindfull

Wat is mindfulness?

Geitenwollensokken, natuurwinkels, flowerpower en een zweverige hype. Nu we de vooroordelen in vogelvlucht gehad hebben, door naar de feiten. Want wat is mindfulness dan wel? ‘Mindful’ wil niets anders zeggen dan bewust bezig zijn met waar je mee bezig bent. Het hier-en-nu en niets anders dan dat. Toppunt van nuchterheid lijkt me. Een effectieve methode om te leren met volle aandacht bezig te zijn met je taken is onder andere meditatie, een belangrijk onderdeel van mindfulness waarbij men (al dan niet begeleid) zowel leert te ontspannen als de aandacht te richten op dat wat op dit moment van belang is. De hersenen worden in staat om alles wat afleidt te filteren en krijgen hierdoor een heldere kijk op dat wat er gaande is, wat ruimte geeft voor nieuwe ideeën. Want tijdens een brainstormsessie nadenken over wat je nog allemaal op je agenda hebt staan is voor niemand voordelig. Nog steeds een zweverige hype? Dan gaan we door naar…

.. het wetenschappelijk onderzoek

Per jaar worden er door wetenschappers meer dan 600 onderzoeken gedaan naar het effect van deze zogenaamde hype op de hersenen. Zo blijkt uit een onderzoek van Harvard dat meditatie al na 8 weken een positief effect heeft op de activiteit in de linker prefrontale cortex, dat te maken heeft met positieve emoties. In de BBC documentaire ‘Focus’ zocht documentairemaker Micheal Mosley uit of dit onderzoek klopte. En wat bleek: vóórdat hij startte met meditatie-oefeningen vertoonde zijn rechterhersenhelft overduidelijk meer activiteit – dat wil zeggen: hij had last van stress, overprikkeling, nervositeit en pessimisme. Na 7 weken van 10 minuten meditatie per dag vertoonde zijn linkerhersenhelft overduidelijk een grotere activiteit. Het gevolg? Minder stress, meer optimisme, een betere focus, meer ruimte voor creativiteit en meer flexibiliteit bij veranderingen. En wie ziet deze ‘competenties’ nou niet graag terug op de werkvloer..

Trendsetters

Veel bedrijven zagen dat wel zitten. Uiteraard waren het allereerst de grote (Amerikaanse) bedrijven die mindfulness introduceerden op de werkvloer. Denk bij deze trendsetters aan Google, Samsung, LinkedIn, Facebook, Apple – visionair Steve Jobs mediteerde al vanaf zijn 18e -, KPMG en SAP. Een mindfulnessprogramma van het Amerikaanse bedrijf Aetna Insurance, waar 13.000 werknemers aan deelnamen, leverde een productiviteitsstijging op van 62 minuten per week, een stressverlaging van 30% en voor de ondernemers onder ons: een jaarlijkse besparing van 3000 dollar per jaar[i]. Ook LinkedIn is om: dankzij meer aandacht voor ‘conscious business’ (bewustzijn op de werkvloer) zagen zij niet alleen het werkplezier van hun medewerkers stijgen, maar ook het resultaat van LinkedIn zelf. Zij zijn zelfs zo enthousiast dat ze de resultaten graag delen én iedereen de mogelijkheid geven om het trainingsprogramma Conscious Business Academy gratis te volgen.

Mindfulness als HR-beleid

Inmiddels is mindfulness ook bij veel Nederlandse bedrijven onderdeel van het Human Resource beleid. Medewerkers van bedrijven als KLM, T-Mobile en de Belastingdienst volgden diverse mindfulnessworkshops. Ook de mindfulnesscursus ‘Search Inside Yourself’ die Google eerst alleen aan haar werknemers aanbood, kan sinds 2015 ook door andere bedrijven gevolgd worden. Het betreft een training van twee dagen, gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van mindfulness, emotionele intelligentie en hersenwetenschap. Het doel: focus op je werk, het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten en sociale vaardigheden, en het verhogen van flexibiliteit en productiviteit. Helaas ben je dit jaar te laat, want het evenement vond plaats van 31 maart t/m 1 april 2016 te Amsterdam.

De gulden middenweg

Kun jij wel wat meer focus gebruiken en ben je benieuwd naar de invloed van mindfulness op je werkprestaties? Goed, je moet even uit je comfortzone komen en het kan tijd kosten. Echter blijkt dat we 47% van de tijd in gedachten bezig zijn met zaken die er op dat moment niet toe doen, dus ook ‘in de baas zijn tijd’. Zie je een complete cursus niet zitten, begin dan simpel. Bijvoorbeeld door 10 minuten per dag helemaal niets doen. Geen e-mail, geen telefoon en zelfs geen boek lezen. Met behulp van de Headspace App begeleidt mindfulness goeroe Andy Puddicombe je door diverse ‘meditatiepacks’ gericht op o.a. creativiteit, focus en performance. Nog simpeler beginnen? Mindful bezig zijn of in een meditatieve staat komen kan ook door een stukje te wandelen tijdens je lunchpauze, een potje tafelvoetbal te spelen (de Happy Idiots mannen doen dit maar al te graag), je voor te nemen je op één taak te focussen en last but not least: niet te oordelen. Dat laatste helpt je om geen deuren dicht te gooien, waar misschien wel een goed idee achter schuilt.

Met dat laatste in ‘mind’, sluit ik dan ook graag af met de woorden: wie niet waagt, wie niet wint…

 

[i] Bron: mt.nl

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon