Heeft copywriting nog toekomst?

15 oktober 2015

Contentmarketing is niet meer: de revolutie is begonnen”. Deze titel van een blogpost op Frankwatching trok laatst meteen mijn aandacht. Moet je je als copywriter zorgen gaan maken over je baan? Lees het artikel even en laat me je daarna vertellen waarom ik denk dat copywriters nog altijd onmisbaar zijn!

Verkeerd uitgangspunt

“Contentmarketing is niet meer, we moeten overstappen en dat moet snel. Overstappen op visual contentmarketing welteverstaan”. Een van de eerste zinnen uit de betreffende blogpost die al aangeeft dat het uitgangspunt niet helemaal klopt. Immers, zo heb ik geleerd, bestaat content uit meer dan alleen copywriting. Content: infographic, blogpost, artikelen, video, cartoon, podcast, whitepaper, ebook, nieuwsbrief… kortom: veel meer dan alleen het geschreven woord!

Dus: contentmarketing is niet meer? Onzin! De vraag die dit artikel naar mijn mening eigenlijk behandelt: wordt het onderdeel visual content steeds belangrijker? Het antwoord daarop: Jazeker. Moet je er nu dan een cursus fotografie bijnemen of gaan leren video editen? Daar mag je wat mij betreft nog wel heel even mee wachten.. Copywriting is namelijk als onderdeel van content marketing nog wel degelijk belangrijk. Voor de zoekmachine, en – jazeker – ook nog steeds voor de bezoeker!

Daarom blijf je voorlopig nog lekker even schrijven!

Google is slim, maar nog niet slim genoeg

Bij Happy Idiots vormt copywriting nog altijd een belangrijk onderdeel van de SEO afdeling. Old-skool Google had het geschreven woord nodig om te kunnen bepalen waar een bepaalde website over ging – iets waar we het allemaal wel over eens zullen zijn. Echter, Google wordt in een sneltreinvaart slimmer. Zou je kunnen stellen dat zoekmachine Google op dit moment geen copywriting meer ‘nodig heeft’? Dit is waarom ik denk van niet:

Kan Google inmiddels al afbeeldingen herkennen? Ja, zelfs beschrijven. De zoekgigant kan mensen, dieren en voorwerpen los zien van de achtergrond. Ook kan het algoritme via kleur herkennen wat er op de afbeelding staat en zelfs de hoeveelheid voorwerpen op een foto ‘tellen’.

Maar, zo zegt Google zelf al: het algoritme is nog verre van perfect. Een test met proefpersonen die de correctheid van het algoritme moest beoordelen wees dat maar weer eens uit: een matige score van gemiddeld 2,5 uit de 4 punten leert ons dat Google slim is, maar nog altijd niet slim genoeg. Kortom, ook van Google mag je voorlopig nog lekker tekst gebruiken:

A picture may be worth a thousand words, but sometimes it’s the words that are most useful

Let wel op: goede afbeeldingen, video’s en infographics verhogen natuurlijk wel de gebruiksvriendelijkheid van je tekst (=punten scoren bij Google én je bezoekers!).

Net zoals afbeeldingen verhoogt ook tekst de gebruiksvriendelijkheid van content

Mijn collega Nienke Wilting verwoordde het al mooi in haar laatste blogpost: “Google’s bestaansrecht is het tonen van dat waar jij naar op zoek bent. Om kwaliteit te blijven waarborgen heeft Google een strenge kwaliteitscontrole met rankingfactoren en een continu verbeterend algoritme.” Kortom: jouw content moet gebruiksvriendelijk, inhoudelijk zeer sterk en volledig zijn. Leg mij maar eens uit hoe je dat doet zonder tekst. Net zoals afbeeldingen of video’s goed zijn voor de volledigheid en gebruiksvriendelijkheid is tekst dat ook. Weer een reden om dus lekker door te blijven schrijven!

Verschillende soorten verhalen & doelgroepen = verschillende soorten content

Daarop aansluitend: verschillende soorten verhalen en verschillende soorten doelgroepen vragen om verschillende soorten content. Voor een diepgaand, specialistisch verhaal is een cartoon niet afdoende. Daar staat natuurlijk tegenover dat een modeblog juist wel weer veel foto’s en video’s vereist, waarbij de tekst mogelijk een ondersteunende rol heeft.

Nogmaals: wissel dus vooral af met audio, video of afbeeldingen. Maar… persoonlijk vind ik niks fijner dan het lezen van een mooi geschreven, verfrissende, grappige of inhoudelijke tekst. En met mij vast en zeker nog vele anderen. Copywriting is nog lang niet verleden tijd!

wie wordt hier nou niet gelukkig van?!

wie wordt hier nou niet gelukkig van?!

Je bent specialist in plaats van ‘een halve alleskunner’

Er is waarschijnlijk een reden dat je copywriter bent. Je vindt het leuk en je bent er goed in. Mooi! Lekker houden zo, wat mij betreft. Vind je het leuk om je te verdiepen in bijvoorbeeld fotografie of video editing? Perfect, lekker doen dan!

ieder zijn specialisme!

ieder zijn specialisme!

Echter, nogmaals: je schrijft omdat je daar goed in bent. Dat ben je waarschijnlijk niet op het gebied van fotografie/ video/ design. Daar ga je de oorlog dus niet mee winnen. Dat doe jij met je woorden! “Ja, maar, schrijven – dat kan toch iedereen?” Is ook zo. Foutloos schrijven echter niet. En een idee mooi verwoorden – dat al helemaal niet! Daar hebben we enthousiaste copywriters voor nodig! En daarom onderscheid je je als specialist. En voor die video/ fotografie: schakel hulptroepen in die daar weer alles over weten! Problem solved!

Copywriting geen toekomst? Een non-discussie!

Mensen lezen niet, hebben geen tijd en beeld is zaligmakend. Onzin, onzin, onzin. Voor een mooi of goed verhaal in woord en geschrift was er altijd publiek. En dat is er heus nog steeds! Geloof je me niet? De nieuwe Happy copywriter is net aangenomen en we komen nog steeds om in het werk! Het maakt me trouwens niet zo veel uit of je me gelooft. Ik blijf voorlopig lekker schrijven! Wil overigens niet zeggen dat ik geen interesse heb in andere vormen van content. Ben jij dus de specialist in fotograferen, design of video? Meld je vooral, wie weet wat we van elkaar kunnen leren!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon