zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

‘Het nieuwe normaal’ en de toekomst van ROPO

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. ‘Het nieuwe normaal’ en de toekomst van ROPO

Het is een belangrijke trend die we al jaren zien in het online landschap: online oriëntatiegedrag dat voorafgaat aan een offline aankoop. ROPO (= Research Online, Purchase Offline) is inmiddels niet meer weg te denken binnen een groot aantal omnichannel-strategieën. Want voordat men een restaurant binnenstapt, een kaartje koopt voor een museum, of een aankoop doet bij de kassa heeft de consument in veel gevallen online onderzoek gedaan. De jaren 2020 en 2021 zijn echter ook jaren waarin COVID-19 een enorme invloed heeft op de retailmarkt en fysieke locaties een flinke klap kregen te verwerken. Het aantal consumenten dat de weg richting e-commerce omgevingen wist te vinden groeide sneller dan ooit. Een belangrijke vraag is dus ook: Hoe ziet de toekomst van ROPO eruit?

Research Online, Purchase Offline

Eerst even terug naar de basis: Research Online, Purchase Offline. Een online oriëntatiefase die voorafgaat aan een offline aankoop dus. In het verleden schreven enkele Happy Idiots-collega’s al over dit verschijnsel. Zo ging Joep in dit artikel al dieper in op het meetbaar maken van de invloed van online advertenties op offline aankopen. Hier legde hij uit dat door middel van Google Store Visits fysieke bezoeken én de ‘extra’ omzet gemeten kunnen worden die voortvloeien uit online marketinginspanningen. En dat is een groot voordeel, want hierdoor wordt de ROI (= Return on Investment) van elk marketingkanaal beter inzichtelijk, en kunnen marketingbudgetten effectiever en efficiënter gealloceerd worden.

Het coronavirus dat onze wereld al een jaar in haar greep houdt, heeft niet geheel verrassend een grote invloed op ons winkelgedrag. Waar fysieke winkels aanzienlijke delen van het jaar gesloten waren, vond de consument logischerwijs de weg naar de e-commerce-omgeving. Het resultaat? Niet alleen het aantal orders steeg, maar ook de gemiddelde orderwaarde nam een vlucht. Wat betekent dit voor het ROPO-principe?

De toekomst van ROPO

Medio 2020, midden in de coronapandemie, bevestigde Coolblue dat het in datzelfde jaar 6 nieuwe vestigingen opent. Een forse stijging, en dat is niet voor niets. Coolblue snapt namelijk wat de toegevoegde waarde van een fysieke winkel is. De persoonlijke service, sfeer en klantvriendelijkheid, en het feit dat de consument het te kopen product met eigen ogen kan zien en zelf kan vasthouden zijn essentiële USP’s van een retailomgeving. Het helpt in het opbouwen van een langdurige klantrelatie, en daar verandert COVID-19 niets aan. 

Hoe de toekomst er exact uitziet is zeker in deze tijd lastig te voorspellen, maar ook Google blijft de waarde inzien van fysieke locaties. Met diverse innovaties faciliteert het voor consumenten de weg naar de fysieke winkel en stimuleert het een omnichannel aanpak. Zo werkt Google Maps met ‘Promoted Pins’ waarin je met je lokale vestiging adverteert door middel van een paarse ‘pin’, en maakt Google My Business het inmiddels mogelijk om de voorraad van een vestiging bij jou in de buurt te tonen (‘Local inventory’). Hierdoor is de boodschap: “deze hebben wij helaas niet meer op voorraad” voorgoed verleden tijd. En wil je ook in deze roerige periode aanloop naar je vestiging creëren zonder dat je over een goed lopende webshop beschikt? Geen probleem! Met Click & Collect helpt Google My Business de ondernemer om toch aanloop naar winkels te creëren. 

Kortom, de rol van ROPO is verre van uitgespeeld en wordt misschien zelfs wel belangrijker dan ooit wanneer de pandemie grotendeels achter ons ligt. Dat maakt dat een omnichannelstrategie met hyperlokale targeting in de toekomst enorm veel kansen blijft bieden.

Happy Idiots & Omnichannel strategie

Veel online marketingdisciplines bieden kansen voor offline sales; denk aan (local) SEO, gepersonaliseerde display-campagnes of hyperlokale search- en social advertising campagnes, zoals we bij onze award-winning case voor Shimano hebben gedaan? Zo boost niet alleen je offline sales, maar maak je deze offline sales die voortvloeien uit je online marketing ook nog eens meetbaar. Ideaal!

Hulp nodig?

Benieuwd wat Happy Idiots voor jouw (lokale) business kan betekenen? Stuur ons een berichtje. We denken graag met je mee!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Hoe je met data kosten bespaart

10 april 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.