zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Komen jouw orderbevestigingen aan?

“Waar is mijn orderbevestiging?" "Is mijn bestelling wel goed gegaan?" Voorkom dit gevoel bij klanten. Stel transactionele e-mails in. Joep vertelt je er alles over.

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Het nut van transactionele e-mails

Stel je eens voor; je koopt net een nieuwe MacBook ter waarde van €1.200, maar je krijgt geen orderbevestiging in je inbox. De eerste gedachte die door je hoofd schiet is: “Is mijn bestelling wel goed gegaan? Want het geld is wel afgeschreven!” Dat geeft jou als besteller veel onzekerheid. Als bedrijf wil je dit natuurlijk voorkomen. Maar hoe los je dit op dan? Met transactionele e-mails natuurlijk! Laat ons het een en ander uitleggen.

Wat zijn transactionele e-mails?

Transactionele e-mails zijn e-mails die een transactie tussen de verzender en de ontvanger faciliteren. Normaliter bevatten ze informatie die een ontvanger nodig heeft of wenst te ontvangen, omdat de ontvanger deze e-mails zelf triggert, direct of indirect. In tegenstelling tot nieuwsbrieven bijvoorbeeld. Waarvan de verzender het verzendmoment bepaalt. Daarnaast dienen transactionele berichten geen commercieel doel, zoals dat bij nieuwsbrieven of promotionele e-mails juist wel het geval is. We kunnen transactionele berichten in drie categorieën onderverdelen:

  1. Berichten die acties van je klanten opvolgen, zoals betaalbevestigingen, wachtwoord-vergeten e-mails of een multifactor-authenticatie bericht.
  2. Berichten die je ontvangers up-to-date houden, zoals track & trace mails, een not-in-stock notification of een aankondiging van een aflopend abonnement.
  3. Berichten die overzicht bieden aan je ontvanger, zoals loonstroken of facturen. Maar ook een besteloverzicht van alle bestellingen over een bepaalde periode.

Geen uitschrijfmogelijkheid verplicht

Zoals je nu geleerd hebt zijn de berichten uit bovenstaande voorbeelden enorm belangrijk voor jouw organisatie. Niet alleen vanwege de hoge open ratio’s, maar ook omdat het communicatie is die de ontvanger zeker wenst te ontvangen. Vandaar dat het is toegestaan om deze berichten zónder opt-in van de ontvanger te versturen. We scharen het dan namelijk onder de noemer ‘servicemails’. En waar ontvangers voor commerciële mails zich moeten kunnen afmelden, geldt dit niet voor servicemails. Dit zijn namelijk noodzakelijke berichten met belangrijke informatie. Je hoeft dus geen afmeldlink op te nemen in transactionele mails. Sterker nog; je mag ze zelfs sturen naar mensen die al op je suppressielijst (lijst met uitschrijvingen) staan! Wetgeving omtrent e-mailmarketing is wel vaak landelijk gereguleerd. Zorg daarom altijd dat je nagaat welke regels er gelden in jouw land en je dit toetst bij een jurist.

Aanbiedingen in servicemails

Bovenstaande beschrijving lijkt erop te duiden dat je géén aanbiedingen in je servicemails op mag nemen. Dat is echter niet helemaal het geval. Het gaat erom wat het doel van het bericht is. Als je een orderbevestiging stuurt, wil je de klant een overzicht bieden van wat hij heeft besteld. Als dat het hoofddoel is, mag je de mail uitbreiden met een commerciële uiting. Zolang die uiting het hoofddoel maar niet overschaduwt. Verplaats jezelf in de ontvanger. Het gaat er namelijk om dat hij dit percipieert. Hoe beter de e-mail aansluit bij wat de klant verwacht te ontvangen, hoe kleiner het risico als organisatie. Hier schuilt dus nog een kans in voor veel organisaties.

Wat komen we helaas vaak tegen?

Helaas zien we echter dat veel organisaties geen of nog niet genoeg aandacht besteden aan transactionele mails. Ze zien het als verplichte berichtgeving. En dat is het ook. Maar dat neemt niet weg dat deze berichten onderdeel vormen van je customer journey. Zorg dat je communicatie en stijl consistent is. Het is natuurlijk gek als je een strak gedesignde nieuwsbrief krijgt met de aankondiging van de nieuwste producten, waar je ‘wachtwoorden vergeten mail’ een saaie tekstuele mail is met enkel een link. Hieronder wat voorbeelden die we tegen zijn gekomen in onze inbox en waar we niet zo vrolijk van worden.

Wat komen we gelukkig ook tegen?

Gelukkig zien we ook organisaties die een eenduidige en professionele communicatie uitstralen. In al hun communicatie-uitingen. Dus ook in hun transactionele mails. Bijvoorbeeld bol.com. Onderstaande mail is herkenbaar, bevat een prominente call to action, toont wat je hebt besteld en waar het afhaalpunt met bijbehorende openingstijden is.

Ook hier worden we blij van

Ook Zalando ziet transactionele mails niet als ‘een moetje’, maar als een kans. Na het aanmelden van een retour, volgt direct de retourbevestiging met het overzicht van de artikelen die je wenst te retourneren. Aangezien het om retouren gaat, kan het zijn dat het toch niet het product is wat je zoekt. Zalando toont in ieder geval producten die zij persoonlijk aanbevelen. Een toffe manier om cross-sell te integreren in mails die een informatief karakter hebben.

Ons advies

Inventariseer eerst welke geautomatiseerde mails er worden verstuurd vanuit andere platformen dan je ESP. Probeer vervolgens te achterhalen of je weet hoeveel procent van die transactionele mails überhaupt in de inbox van de ontvanger terechtkomt. Als je dat niet weet, raden we je aan om deze mails via een erkende ESP te sturen die is gespecialiseerd in het afleveren van transactionele mails. Hiervoor zijn allerlei tools beschikbaar, die ook naadloos aansluiten op je huidige ESP. Zo kun je met je marketing-mails nog beter acteren op interacties met transactionele mails. Daarnaast hebben deze pakketten nog andere voordelen;

  • Je krijgt geavanceerde templates, die aansluiten bij je huisstijl
  • Je hebt alle interacties, zoals opens en clicks, inzichtelijk
  • Je beschikt over een berichtenarchief, zodat je terug kunt zien welke mails naar welke personen zijn verstuurd
  • Je ontvangt meldingen van transactionele e-mails die bouncen, zodat je daarmee je klantenservice kunt informeren
  • Het is veilig en betrouwbaar
  • Je kunt PDF bijlagen maken én toevoegen aan je berichten

Met een pakket dat is gespecialiseerd in het afleveren van transactionele mails, volg jij de acties van je klanten op, houd jij je ontvangers altijd up-to-date en bied je overzicht aan je ontvangers. Zo zorg je niet voor onnodige extra druk op klantenservice! Wil je meer weten over de mogelijkheden van het verzenden van transactionele mails via een daarin gespecialiseerd platform? Neem dan contact met ons op!

Happy nog vragen? Of ben je om?

Heb je nog vragen over transactionele e-mails? Of ben je benieuwd hoe we bij Happy Idiots jouw e-mail marketing naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

10 tips voor een sterke e-mail snippet

14 augustus 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.