Het opzetten van een succesvolle A/B test doet u zo!

13 augustus 2015

U heeft een website en u wilt graag uw omzet verhogen of meer leads genereren? Logisch, het streven naar verbetering is immers altijd positief. Echter, hoe gaat u hier dan voor zorgen? Door conversie optimalisatie toe te passen kunt u uw website met behulp van relatief kleine aanpassingen een stuk gebruikersvriendelijker maken. Wat is conversie optimalisatie? Bij conversie optimalisatie analyseert u uw website grondig en kijkt u daar waar mogelijk welke aanpassingen uw omzet of aantal leads kunnen verhogen. Hoe doet u dit concreet? Met behulp van een A/B test bijvoorbeeld! In deze blogpost leggen we u er alles over uit.

A/B tests: wat zijn dat?

Dankzij A/B tests kunt u uw website in twee verschillende weergaven voorleggen aan uw doelgroep. Zo wordt 50% van de bezoekers naar versie A geleid en de resterende 50% naar versie B. Hierbij test u dan één of meerdere elementen op uw website en kunt u dus precies onderzoeken welke aanpassingen voor een hoger rendement zorgen.

En hoe zorgt u voor een succesvolle A/B test?

Voordat u een succesvolle A/B test kan uitzetten dient u gestructureerd te werk te gaan. Het zou niet slim zijn om zomaar twee verschillende versies neer te zetten en een en ander vervolgens op zijn beloop te laten. Zonder een genuanceerd vooronderzoek kunt u namelijk tijdens een test veel leads of omzet mislopen. De stappen die nodig zijn om een succesvolle A/B test uit te kunnen voeren kunnen als volgt worden gedefinieerd:

  1. Doelen stellen
  2. Analyseren
  3. Hypothese
  4. Design opstellen
  5. A/B testen
  6. Evaluatie

A/B testStap 1: doelen stellen

Doelgericht testen is een ‘must’ wanneer u uw website wilt verbeteren. Begin daarom altijd met het opstellen van doelen die u wilt bereiken (voorbeeld: “het genereren van meer e-mail aanmeldingen”). Wanneer u alle doelen heeft opgesteld, heeft u een gedetailleerd beeld van de aanwezige kansen. Vervolgens prioriteert u de kansen met kijk op time & cost efficiency.

Stap 2: analyseren

Wanneer u weet wat u wilt gaan verbeteren aan uw huidige website, is de tweede stap het uitzoeken van de huidige prestaties van uw website. Met behulp van Google Analytics kunt u precies zien waar uw bezoekers op klikken, via welke kanalen ze op uw website terecht komen, hoelang ze op een bepaalde pagina blijven en op welke pagina’s uw bezoekers afhaken en wegklikken van uw website (bounce rate). Wanneer u uw doelen heeft samengesteld kunt u ook met behulp van deze tool monitoren in hoeverre u uw doelen behaalt.

Stap 3: hypothese

Nadat u duidelijk uw huidige website heeft geanalyseerd met betrekking tot uw samengestelde doelen, kunt u een veronderstelling maken (voorbeeld: een oranje call to action knop met de tekst ‘neem nu vrijblijvend contact op’ werkt beter dan een blauwe call to action knop met de tekst ‘contact opnemen’).

Stap 4: design opstellen

Nadat u een aantal hypotheses heeft vastgesteld is het tijd om een en ander uit te werken tot een nieuw design voor de desbetreffende elementen die betrekking hebben op uw hypotheses. Laat het design ontwikkelen en u kunt beginnen met stap 5!

Stap 5: A/B test

U heeft nu twee verschillende versies van uw website. Er zijn talloze tools voorhanden die u kunnen helpen bij het A/B testen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Visual Website Optimizer, Convert, Google Experiments en Optimizely. Met behulp van deze tools kunt u vrijwel direct aan de slag en zet u eenvoudig twee verschillende testomgevingen op. Let daarbij wel op dat u een bepaalde periode instelt en denk dus na over een gewenste looptijd van de test. Heeft u moeite met het bepalen van de gewenste looptijd van uw A/B test? In een volgende blogpost ga ik hier verder op in!

Stap 6: evaluatie

Is de looptijd voor uw A/B test afgelopen? Bekijk dan de data die opgehaald is en vergelijk deze met uw verwachtingen. Geslaagd? Goed, maar geen einde! Houd er rekening mee dat u nooit in één keer een maximaal resultaat kunt behalen. Door doorlopend te testen en weer bij stap 1 te beginnen kunt u verbetering na verbetering blijven realiseren. Succes!

Heeft u ervaring met A/B tests? Welke tools gebruikt u hiervoor? Wat zijn uw ervaringen hiermee? Heeft u nog vragen? Laat vooral een reactie onder deze blogpost achter!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon