zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Het opzetten van een succesvolle A/B-test doe je zo!

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Het opzetten van een succesvolle A/B-test doe je zo!

Je hebt een website en je wilt graag je omzet verhogen of meer leads genereren. Logisch, het streven naar verbetering is altijd positief. Maar, hoe ga je hiervoor zorgen? Door conversieoptimalisatie toe te passen kun je je website met behulp van relatief kleine aanpassingen een stuk gebruikersvriendelijker maken. Wat is conversieoptimalisatie? Bij conversieoptimalisatie analyseert je jouw website grondig en kijk je daar waar mogelijk welke aanpassingen je omzet of aantal leads kunnen verhogen. Hoe je dit concreet doet? Met behulp van een A/B-test bijvoorbeeld! In deze blogpost leggen we je er alles over uit.

A/B-tests: wat zijn dat?

Dankzij A/B-tests kun je jouw website in twee verschillende weergaven voorleggen aan je doelgroep. Zo wordt 50% van de bezoekers naar versie A geleid en de resterende 50% naar versie B. Hierbij test je dan één of meerdere elementen op je website en kun je dus precies onderzoeken welke aanpassingen voor een hoger rendement zorgen.

Hoe zorg je voor een succesvolle A/B test?

Voordat je een succesvolle A/B-test kan uitzetten moet je gestructureerd te werk gaan. Het zou niet slim zijn om zomaar twee verschillende versies neer te zetten en een en ander vervolgens op zijn beloop te laten. Zonder een genuanceerd vooronderzoek kun je namelijk tijdens een test veel leads of omzet mislopen. De stappen die nodig zijn om een succesvolle A/B-test uit te kunnen voeren kunnen als volgt worden gedefinieerd:

  1. Doelen stellen
  2. Analyseren
  3. Hypothese
  4. Design opstellen
  5. A/B-testen
  6. Evaluatie

Stap 1: doelen stellen

Doelgericht testen is een ‘must’ wanneer je je website wilt verbeteren. Begin daarom altijd met het opstellen van doelen die je wilt bereiken (voorbeeld: “het genereren van meer e-mailaanmeldingen”). Wanneer je alle doelen hebt opgesteld, heb je een gedetailleerd beeld van de aanwezige kansen. Vervolgens prioriteer je de kansen met kijk op time & cost efficiency.

Stap 2: analyseren

Wanneer je weet wat je wilt gaan verbeteren aan je huidige website, is de tweede stap het uitzoeken van de huidige prestaties van je website. Met behulp van Google Analytics kun je precies zien waar je bezoekers op klikken, via welke kanalen ze op je website terechtkomen, hoelang ze op een bepaalde pagina blijven en op welke pagina’s je bezoekers afhaken en wegklikken van je website (bounce rate). Wanneer je je doelen hebt samengesteld kun je ook met behulp van deze tool monitoren in hoeverre je je doelen behaalt.

Stap 3: hypothese

Nadat je duidelijk je huidige website hebt geanalyseerd met betrekking tot je samengestelde doelen, kun je een veronderstelling maken (voorbeeld: een oranje call-to-action knop met de tekst ‘neem nu vrijblijvend contact op’ werkt beter dan een blauwe call-to-action knop met de tekst ‘contact opnemen’).

Stap 4: design opstellen

Nadat je een aantal hypotheses hebt vastgesteld is het tijd om een en ander uit te werken tot een nieuw design voor de desbetreffende elementen die betrekking hebben op je hypotheses. Laat het design ontwikkelen en ga verder met stap 5!

Stap 5: A/B-testen

Je hebt nu twee verschillende versies van je website. Er zijn talloze tools voorhanden die jou kunnen helpen bij het A/B-testen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Visual Website Optimizer, Convert, Google Experiments en Optimizely. Met behulp van deze tools kun je vrijwel direct aan de slag en zet je eenvoudig twee verschillende testomgevingen op. Let daarbij wel op dat je een bepaalde periode instelt en denk dus na over een gewenste looptijd van de test.

Stap 6: evaluatie

Is de looptijd voor je A/B-test afgelopen? Bekijk dan de data die opgehaald is en vergelijk deze met je verwachtingen. Geslaagd? Goed, maar geen einde! Houd er rekening mee dat je nooit in één keer een maximaal resultaat kunt behalen. Door doorlopend te testen en weer bij stap 1 te beginnen kun je verbetering na verbetering blijven realiseren. Succes!

Facebook advertenties A/B-testen

Niet alleen kun je je website A/B-testen, ook social advertenties kun je op deze manier testen.

Automatisch A/B-testen in Facebook

De mogelijkheid bestaat om Facebook automatisch te laten A/B-testen op advertentiesetniveau. Deze instelling gaat echter anders te werk dan het testen op advertentieniveau. Wanneer je een tekst, een vorm of een afbeelding aanpast op advertentieniveau test je de uiting. Wanneer je ervoor kiest om een A/B-test in te richten, test je dit op setniveau. Dat wil zeggen dat je op basis van targeting en instellingen test in plaats van vorm.

Wat doet Facebook precies?

Bij het instellen van een A/B-test-campagne vraagt Facebook wat je wil testen. Hierbij zijn 3 mogelijkheden:

1.    Weergaveoptimalisatie

Hierbij test je hoe verschillende optimalisatiestrategieën ten opzichte van elkaar presteren. Deze optie is interessant om bijvoorbeeld te testen of conversie campagnes nu echt beter werken dan een campagne die optimaliseert op klikken. Wanneer een campagne namelijk te weinig conversies binnenhaalt, valt deze stil. Dan is het optimaliseren op klikken een beter idee. Bij het aanmaken van een campagne is het slim om na te gaan of er misschien meerdere campagnedoelstellingen kunnen leiden naar het uiteindelijke gewenste resultaat.

2.    Doelgroep

Hierbij test je hoe verschillende strategieën voor doelgroepbepaling ten opzichte van elkaar presteren. Weet je bijvoorbeeld nog niet met zekerheid welke doelgroep het beste converteert voor je merk? Dan is een A/B test de moeite waard. Hierbij worden verschillende targetingsmogelijkheden ingesteld en vervolgens 2 groepen naast elkaar getest. Via deze optie kom je te weten welke personen het beste converteren op basis van jouw product of dienst.

3.    Plaatsing

Hierbij test je hoe verschillende plaatsingsstrategieën van elkaar verschillen. Converteert jouw doelgroep het beste via een advertentie in hun tijdlijn, een in-stream advertentie of misschien toch beter op Instagram? Bij deze instellingen leg je 2 campagnes met verschillende plaatsingsopties naast elkaar.

Welke optie je ook kiest. De advertentiesets zijn geheel identiek, op de optie die je kiest na. De doelgroep die bij de A/B-tests wordt gebruikt wordt verdeeld over de 2 advertentiesets. Zo voorkom je overlap in de personen die je gaat bereiken. Wanneer de test afgelopen is ontvang je van Facebook een e-mail en melding met de resultaten en kun je een vervolgcampagne gaan opstarten die compleet geoptimaliseerd is.

Hulp nodig bij het opzetten van een A/B-test?

Blog

Relevant blog posts

Google Optimize review: handige tool voor kleine en simpele A/B-testen?

18 mei 2017

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.