Hoe gezond is uw backlinkprofiel?

27 augustus 2015

We hebben het er al eens eerder over gehad; de evolutie van linkbuilding. Linkbuilding wordt steeds meer ‘link earning’. Bij link earning draait het letterlijk om het verdienen van links. Een goed backlinkprofiel is één van de ongeveer 200 ranking factoren die zijn opgesteld door Google. Wat is nu eigenlijk een backlinkprofiel? Een backlinkprofiel is het totaal aan verwijzende links naar een website. Zowel interne als externe links zorgen voor een betere ranking in zoekmachines. Interne links zijn de links op de eigen site. Externe links (backlinks) zijn de links van andere websites die verwijzen naar de website. In dit artikel wordt uitgelegd aan welke eisen een goed backlinkprofiel moet voldoen volgens de richtlijnen van Google.

Kwaliteit boven kwantiteitLinkbuilding online marketing

Tegenwoordig hecht Google erg veel waarde aan de relevantie en kwaliteit van backlinks. Het is belangrijk dat de verwijzende websites relevant zijn én van goede kwaliteit. Vroeger was dit niet het geval. Toen was de hoeveelheid verwijzende links belangrijk. Dit tijdperk is echter voorbij; sinds de komst van de Google Penguin update (april 2012) worden sites met een groot aantal kwalitatief slechte en onnatuurlijke backlinks bestraft met een zogenoemde ‘penalty’. De website zal in dat geval flink dalen of zelfs geheel verdwijnen in de zoekresultaten. Een regelrechte ramp voor elk bedrijf dat online gevonden wil worden!

Een natuurlijk profiel creëren

We hebben het al een enkele keer laten vallen; linkearning. Hiermee beperk je het risico om te worden afgestraft in Google. In het meest gunstige geval wordt er namelijk vanzelf een link geplaatst naar de website. Natuurlijke links blijven een belangrijke factor voor hoge posities in de zoekresultaten. Natuurlijke links worden verkregen door het creëren van kwalitatief goede content op de website over een bepaald onderwerp dat voor mensen leuk, belangrijk of interessant kan zijn. Indien dit het geval is, bestaat de kans dat een webpagina een link vanzelf opneemt naar uw site en dat de content met bekenden wordt gedeeld. Dit zijn de beste links die een website kan krijgen. In de meeste gevallen is er toch echt iets meer voor nodig om een link te krijgen op een relevante website. Daarom is het van belang dat de SEO specialist rekening houdt met de wensen van Google. Dit kan men doen door:

  • het plaatsen van links op kwalitatief goede websites;
  • het plaatsen van links op relevante websites;
  • het plaatsen van links op gevarieerde websites;
  • het gebruiken van gevarieerde anchorteksten;
  • een juiste verhouding tussen links naar de homepage en dieperliggende pagina’s.

Hoe checkt u uw huidige backlinkprofiel?

Het is belangrijk om uw eigen backlinkprofiel in de gaten te houden. Vraagt u uzelf af hoe uw huidige backlinkprofiel eruit ziet? Dit kunt u gemakkelijk analyseren met verschillende gebruiksvriendelijke tools zoals Majestic SEO, Open Site Explorer en Google Search Console. U kunt met deze tools nagaan hoeveel en welke websites naar uw website linken en welke kwaliteit deze websites hebben. U kunt ook zien welke anchorteksten worden gebruikt om te linken naar uw website. Hieronder een vijftal punten om rekening mee te houden tijdens het maken van een backlinkanalyse.

  1. Domeinsterkte

Open Site Explorer gebruikt Domain- en Page Authority als metrics om de sterkte van een domein uit te drukken. De trustflow is een metric van Majestic SEO. Deze maateenheid voorspelt hoe betrouwbaar een URL is. Dit wordt gebaseerd op het aantal betrouwbare links naar de URL. Hierbij wordt aangegeven uit welke branches de verwijzingen komen en geeft daarmee een indicatie van de betrouwbaarheid van het backlinkprofiel. De Citation Flow is een maateenheid waarvan het getal voorspelt hoeveel invloed de URL van een webpagina heeft op het backlinkprofiel. Dit is gebaseerd op de hoeveelheid links naar de URL. Hoe groter het aantal links naar de URL, des te hoger de Citation Flow van de URL.

2. Hoeveelheid linksLinkearning

In Majestic SEO en Open Site Explorer kunnen het aantal geregistreerde links worden gedownload. De domeinen waarvan de links afkomstig zijn worden ook getoond. Indien u ziet dat er ‘spammy’ websites in het backlinkprofiel zitten – die ervoor kunnen zorgen dat u lager rankt in Google – dient u contact op te nemen met de webmaster om de spammy links naar uw website te verwijderen of u kunt gebruikmaken van de Google Disavow Tool. Hiermee kunt u links uitsluiten die slecht of verouderd zijn.

3. Soorten links

Zoals eerder benoemd bestaan er interne en externe links. Externe links hebben de focus. Hier valt vervolgens onderscheid te maken in het type links. Deze vallen onder te delen in:

  • tekst links (in blogartikelen);
  • homepage links en dieperliggende pagina links;
  • startpagina links;
  • links in handmatig toegevoegde comments (blogs en forums);
  • links in internetprofielen (bedrijfsprofielen of lidmaatschap van een vereniging);afb3 blog evelien
  • Afbeeldinglinks (vaak gebruikt bij sponsoring).

Wanneer Google een website crawlt, herkent de zoekmachine het soort link. Hier hangt Google een waarde aan. Iedere link van een externe partij is een ‘stem’. Het totaal aan stemmen geeft aan hoe relevant en populair een website is. Hierdoor is Google in staat om een website op waarde te schatten en te indexeren. Niet elke link speelt evenveel waarde door. Dit is afhankelijk van de PA, DA en het type link.

Een sterk backlinkprofiel bestaat uit diverse soorten kwalitatieve links. In een natuurlijk backlinkprofiel wordt er niet gefocust op één type link of één website pagina.

4. Anchorteksten

Een anchortekst is de klikbare tekst waar de link onder zit. Deze tekst geeft de zoekmachine meer inzicht in het onderwerp van de website. Voor een natuurlijk backlinkprofiel is het belangrijk dat de anchorteksten divers zijn. In de Majestic SEO tool kan er precies worden gecheckt welke anchorteksten gebruikt worden.

5. Target URL

De target URL is de pagina op het domein waar de link naar verwijst. Men kan linken naar de homepage of naar dieperliggende pagina’s. Er dient een goede verhouding te zijn tussen links naar de homepage en zogenoemde deeplinks. Backlinks naar dieperliggende pagina’s helpen het gehele domein sterker te maken. Hoe hoger het percentage dieperliggende links van het totaal aantal links, hoe beter.

Conclusie

Er zijn veel factoren die Google gebruikt voor de ranking van websites in de zoekmachine. Eén van deze factoren is een sterk, natuurlijk backlinkprofiel. Het creëren van goede content op de website is belangrijker dan ooit tevoren omdat juist dit zorgt voor sterke, natuurlijke links – het soort links dat in het algemeen de voorkeur krijgt boven links die op een andere manier verkregen zijn.

Hoe ziet uw backlinkprofiel eruit? Wilt u meer weten hierover? Of bent u benieuwd hoe Happy Idiots linkbuilding en link earning in kan zetten voor uw bedrijf? Plaats een vraag onder deze blogpost of neem contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon