Hoe kom ik gratis aan mijn eerste 1.000 gebruikers, fans, subscribers, kopers of klanten?

5 september 2018

Wanneer je een nieuwe website of business start, en je nog helemaal nieuw bent in de markt, wil je opzoek naar je eerste 1.000 gebruikers, fans, subscribers, kopers of klanten. Binnen online marketing kun je bereik inkopen, echter zijn er tal van manieren om gratis bereik te genereren. De grote vraag is alleen: waar bereik ik deze mensen en hoe kan ik ze het beste benaderen? Ik geef je 3 tips over hoe je in contact kunt komen met de eerste 1.000 gebruikers.

Tip 1: zoek 1-op-1 interactie met communityleden

De branche waarin je organisatie actief is bevat ongetwijfeld communities waar je potentiele gebruikers actief zijn. Voor ons als online marketing agency zouden dat marketing gerelateerde communities kunnen zijn, Facebook-groepen of YouTube-kanalen. Start gesprekken met deze gebruikers en laat zien dat je betrokken bent met het onderwerp. Hierbij zou ik adviseren om niet met de “community” te gaan communiceren, maar zie elk lid als een persoon en communiceer met hen 1-op-1. Neem de tijd om met je eerste 1.000 gebruikers te interacteren. Wanneer je het goed aanpakt vergroot je de kans dat deze gebruikers naar jouw website gaan, wellicht een aankoop overwegen of bereid zijn via hun kanalen content over jouw business te delen. De interactie met gebruikers is het allerbelangrijkste, reageer op elke binnenkomende e-mail, reageer op reacties onder social content en Twitter terug wanneer een gebruiker een vraag heeft.

Tip 2: meld je aan als gastblogger

Een tweede manier om je doelgroep te vinden is door op te treden als gastblogger op relevante websites binnen jouw branche. Er zullen ongetwijfeld honderden website zijn die content schrijven over jouw branche, kies hiervan de top 3 websites uit en benader deze met de mogelijkheden tot het indienen van een gastblog. Doe dit niet eenmalig maar spreid je winkansen en probeer op meerdere websites jouw content te laten plaatsen zodat potentiele gebruikers je op meerdere plekken terugvinden. Wellicht gaan ze je zelfs zien als expert binnen je vakgebied. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat nieuwe potentiele gebruikers je (bedrijfs)naam herkennen en onthouden.

Tip 3: opnemen van backlinks

Heb je eenmaal contacten gelegd met gebruikers uit communities? Vraag ze dan om jouw content actief te delen via hun kanalen en platformen. Echter, wanneer je nog een ‘nobody’ bent zal dit niet gemakkelijk gaan. Je zult dus iets moeten forceren zodat jouw content wel extern gedeeld gaat worden. Stel, Happy Idiots zou nieuw zijn binnen de online marketingwereld dan zouden we content kunnen genereren met unieke statistieken en data over online marketing waarin we backlinks opnemen naar grote online marketingplatformen, bekende bloggers
of influencers. Je zou dan een e-mail kunnen sturen naar de personen die je vernoemt met onderstaand bericht:

Op deze manier vergroot je de kans dat personen met meer bekendheid en volgers jouw content delen. Het grote voordeel is dat de kans groter is dat gebruikers geïnteresseerd raken in jouw website en een kijkje gaan nemen.

Resumé: zoek 1-op-1 interactie op met communityleden binnen jouw branche zodat je in contact komt met de  juiste mensen. Denk aan bekende platformen, Facebook-groepen of YouTube=kanalen. Meld je aan als gastblogger en publiceer relevante content die interessant is voor jou potentiele gebruikers. En als laatste tip: link en refereer (backlinks) aan bekende personen of bedrijven binnen jouw branche en breng hen daarvan op de hoogte door ze te e-mailen om de kans te vergroten dat ze jouw content gaan delen. Succes!

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon