Hoe managementtools je linkbuildingactiviteiten efficiënter maken

12 februari 2015

De onlangs gepubliceerde blogpost van SEO-specialist en collega Niels Emmen over waarom je white-hat SEO zou moeten kiezen, geeft een mooie aanleiding om dieper in te gaan op de discipline linkbuilding. Linkbuilding is een veelbesproken en bediscussieerd onderdeel van SEO. Zoekmachines gebruiken links om websites te crawlen en uiteindelijk te indexeren. De positie van je website is mede afhankelijk van kwalitatieve links die naar je domein refereren. Bij linkbuilding ga je actief aan de slag met het werven van interessante links. Een tijdrovende lange-termijn strategie ,die overigens wel zijn vruchten afwerpt: kwalitatieve links zorgen namelijk voor een betere positie in de zoekmachine en daarmee voor meer traffic. Maar hoe werf je links op een efficiënte wijze in het veranderende en concurrerende zoekmachinelandschap? Linkbuilding kan namelijk naast veel tijd ook een hoop registratie met zich meebrengen.

Google PenguinIs linkbuilding dood?

De laatste jaren is het de wijze van linkbuilding door verschillende Google updates veranderd. Mogen we eigenlijk nog wel van linkbuilding spreken? In 2012 sprak Rand Fishkin van MOZ al over de dood van linkbuilding. Het Google’s Webspam Team werd door updates steeds actiever en slimmer in het opsporen van ‘spammy’ linkactiviteiten. Steeds meer black-hat methodes zoals article directories en zogenaamde link farms kregen het label ‘spam’. Wanneer je deze methodes gebruikt heeft je website een grote kans om een penalty te krijgen. Ook in 2015 stuurt Google weer aan op het verkrijgen van natuurlijke links – ofwel linkearning. “The objective is not to make your link appear natural; the objective is that your links are natural”, aldus Matt Cutts van Google’s Webspam team. We kunnen dus beter spreken over ‘linkearning’. In de praktijk gebeurt linkearning nog te weinig. Artikelen over hoe je je backlinkprofiel zo ‘natuurlijk’ mogelijk over kunt laten komen zijn hier het bewijs van.

Linkearning met content marketing

Het is duidelijk dat linkbuilding anno 2015 bijna een verboden SEO woord is. Linkbuilding is hiermee op sterven na dood en linkearning wint aan terrein. Of je nou aan white-hat of black-hat SEO doet, uiteindelijk draait het erop uit dat je zoveel mogelijk kwalitatieve en relevante links naar je website wilt hebben. Dit kan door middel van het werven van ‘spammy’ links – bijvoorbeeld door het kopen van links (=black-hat) – of door het stimuleren van organische verkregen links (=white-hat) Hier komt content marketing om de hoek kijken.

Content marketing is een methode om op natuurlijke wijze links te verkrijgen. Een goede reden voor SEO’ers om actiever aan de slag te gaan met content marketing. Content marketing wordt voor SEO doeleinden ingezet. Dat doel: door middel van relevante content een link krijgen naar de website. Hierbij staat niet zozeer de dienst van een bedrijf centraal, maar een onderwerp dat van toegevoegde waarde is voor de doelgroep. Hoe de informatie verpakt kan worden? Bijvoorbeeld in white papers, infographics, blogs en podcasts. Hoe je ‘goede’ content ontwikkelt kun je lezen in dit artikel.

Content gemaakt: wat nu?

Na een lang creatief proces is je content af! Je hebt een ‘killer-piece-of-content’ gemaakt. Maar wat nu? Hoe ga je je content vermarkten? Hoe ga je potentiële websites, bloggers en andere mogelijk geïnteresseerden benaderen en die waardevolle linkjes bemachtigen? In de tijden dat black-hat SEO nog aan de orde van de dag was deed je dit waarschijnlijk door (ongepersonaliseerde) massa mails te versturen, links op directories te plaatsen of door simpelweg een dozijn linkjes te kopen. Nu vereist linkmarketing echter meer creativiteit.Linkbuilding afbeelding blog

Dit blogartikel gaat niet verder in op de creativiteit van outreach, maar over praktische zaken. Het gaat hierbij om efficiëntie. Wanneer je met meerdere teamleden of voor meerdere websites aan linkbuilding doet, kamp je vaak met het volgende probleem: de logheid van linkregistratie en outreach. Je hebt vele strategieën en mogelijkheden om je linkactiviteiten uit te voeren. Benaderingen van potentiële partners kan via social media, e-mail, contactformulieren en de telefoon. Hierbij lopen de relatie-statussen van een potentiële partners uiteen tussen ‘nog niet gecontacteerd’ tot aan ‘link geaccepteerd’. Contactinformatie, relatiestatus en andere gerelateerde informatie worden veelal gedocumenteerd in Excelsheets die handmatig bijgewerkt moeten worden. Linkbuilding is hierdoor een administratieve en tijdrovende activiteit. Soms is het moeilijk om door de Excelsheets de linkmogelijkheid te zien. Na zelf te zijn omgekomen in registratierompslomp bedacht ik dat hier een oplossing voor moest zijn. Tijd voor een antwoord op het linkbuildingvraagstuk; Hoe doe je aan efficiënte registratie van linkbuilding?

Dè oplossing: linkmanagement software

Linkbuilding software blogLinkmanagement software stelt je in staat om in één database al je projecten en contacten te beheren. Enkele bekende partijen die dergelijke tools verstrekken zijn Linkbird en Buzzstream. Vanaf januari is Happy Idiots in zee gegaan met de linkmanagement software vanBuzzstream.

Deze tool bezit veel mogelijkheden voor het managen van je linkactiviteiten. Vergeet Excel sheets, inloggen in mailboxen en het handmatig checken van backlinks. Deze tool zorgt namelijk voor een zorgeloze registratie, prospecting, outreach, controle en evaluatie van linkpartners.

Eigenlijk is Buzzstream een intelligent CRM systeem. Je beheert je contacten in projectmappen, die je kunt toekennen aan verschillende teamleden. Indien bekend laadt Buzzstream automatisch contactgegeven zoals e-mail, telefoonnummer, Twitter en Facebook in. Door middel van een filter kun je contacten sorteren op metrics zoals Domain Authority, onderwerp en relatiestatus. Indien je geschikte contacten voor jouw website heb geselecteerd kun je beginnen met het benaderen van deze partijen. Hier begint het vermarkten van je content.

De tool stelt je in staat om op een gepersonaliseerde outreach te doen door het maken van templates. Wanneer het contact is gemaild, pas je de relatiestatus met één druk op de knop aan en kun je desgewenst reminders instellen bij (non)reply. Het voordeel van de tool is dat het resultaten en kansen inzichtelijker maakt. Je kunt namelijk linkrapportages maken en zien welke e-mailtemplate de hoogste respons rate heeft. Hierdoor ben je sneller in staat om prioriteiten en targets te stellen. Naast het vermarkten van content is deze tool handig voor het vinden van potentiële partners en het werken in teamverband.

Conclusie

Linkmanagement software als Buzzstream maken je linkactiviteiten efficiënter door de diversiteit van toepassingen die zijn geïntegreerd in één tool. Dit geeft een makkelijker overzicht van je activiteiten. Welke linkbuilding strategie je ook hanteert, deze tool is altijd handig voor efficiënte  outreach. Heb jij ervaring met linkbuilding management tools? Zo ja, laat ons je ervaringen weten in een reactie onder deze post!

Linkbuilding is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO).

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon