zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Nieuw! ‘Creative gears’-model

Vertaal je (online) branding in 3 versnellingen naar online campagnes

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Hoe vertaal je je branding naar online campagnes?

Herken je die strijd die regelmatig wordt gevoerd tussen de merkbouwers en de online marketeers in een bedrijf? Troost je, die strijd komt vaker voor. En ja, ook in onze Happy groep. Dat is de reden waarom we de noodzaak voelen om in beeld te brengen waarom (online) branding en online campagnes geen gescheiden werelden zijn. Concept en creativiteit zijn zelfs de kritische succesfactoren voor online marketing. En wij zijn niet de enigen die dat vinden. Zowel Facebook IQ en Google in samenwerking met Nielsen Catalina Studies hebben onderzocht dat meer dan 47% van het effect van digitale campagnes resulteert uit de kracht van de creatieve invulling.

En dat kun jij ook in je campagnes bereiken! Stimuleer betere creatives met het Creative Gears model.

De eerste ring: een scherpe positionering aan de basis

Laten we beginnen bij de basis. Natuurlijk is het belangrijk om goede uitgangspunten voor de branding en positionering van je merk te hebben. Eerlijk gezegd onderschatten digital marketeers dat weleens. Een scherpe positionering is onmisbaar want die vormt de basis voor merkvoorkeur en loyaliteit. 

Een praktijkvoorbeeld toont meteen aan wat het effect is. Als ik voor mijn echtgenoot een rode zwembroek wil kopen en daar online naar ga zoeken, kom ik uit bij maar liefst 260.000 Shopping-resultaten. Waar ga ik op klikken? Hoe maak ik een eerste selectie? Hier speelt merkbeleving een cruciale rol. Bij het merk Protest heb ik een beeld. Een wat stoerder sportief merk met een surferboy uitstraling. Ja, dát wil ik wel kopen voor mijn man! Uit het grote aanbod resultaten, zal ik als eerste klikken op de merken waar ik al een beleving bij heb en waarvan ik vind dat ze bij me passen.

De tweede ring: verder bouwen aan je online campagnes

In de tweede ring van het Creative Gears model kun je vanuit het fundament – de positionering van je merk- verder bouwen aan je online campagnes. Met maar liefst 3 versnellingen die je kunt inzetten! Als eerste wil je impact maken om de doelgroep die je target, te laten stoppen met scrollen zodat ze aandacht hebben voor jouw boodschap. Heb je de aandacht? Dan moet je creativiteit inzetten om via interactie (engagement) de klik naar je website te stimuleren. Eenmaal aangekomen op de site helpt een creatieve aanpak om de bezoekers extra te motiveren om tot conversie over te gaan.

Impact

Laten we daar even op ingaan. Want hoe kun je IMPACT maken? Bijvoorbeeld door een inzicht over de drijfveren van je doelgroep meteen te verwerken in de eerste seconden van je boodschap. Zo krijg je stopping power! Een voorbeeld? New Heroes daagt de kijker letterlijk uit om aan de slag te gaan met het trainen van soft skills. De metafoor van de lift symboliseert op een implicieter niveau dat je dankzij dat ontwikkeltraject ook je carrière in de lift zet. 

Nog een ludiek voorbeeld? Bij de introductie van de Squatty Potty, een wetenschappelijk onderbouwd product, werd een infomercial verspreid over de werking ervan. Maar het grote publiek werd pas getriggerd toen een prins en een eenhoorn zich met de boodschap gingen bemoeien. Kijk zelf maar naar de verschillen in aantal views! 

Andere manieren om impact te maken is het gebruiken van menselijk emoties (kies de emotie die het beste past bij jouw merk : Humor, verdriet, blijdschap, verwondering, trots, angst, nieuwsgierigheid etc….). Of zorg dat intapt in de gebruiksmomenten waar je kijker op dat moment in zit. Zo maakte de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij in social advertising gebruik van de actuele windkracht om surfers aan de kust te attenderen op gevaarlijke omstandigheden en hen te activeren om een “be traceable” sticker aan te vragen.

Engagement

Als de kijker de moeite heeft genomen om aandacht te geven aan jouw boodschap, is het zaak om ook tot interactie te komen en een doorklik naar je website te krijgen. Hoe krijg je ENGAGEMENT? Je raadt het al: door de inzet van creativiteit!  Uiteraard kennen alle online marketeers de verschillende engagement formaten die je als advertentieruimte in kunt kopen. Maar daarmee ben je niet klaar. Wat de interactie vindt pas plaats als je zorgt dat de actie die je vraagt relevant genoeg is voor de kijker. 

En om relevant te zijn kun je bijvoorbeeld gamification inzetten, zoals Center Parcs doet in het 360 graden spel (wat meteen de faciliteiten van het park laat zien!). 

Een andere vorm van engagement ontstaat door kennisdeling. Belangrijk om te weten is dat jongere en oudere generaties op andere vormen van kennisdeling reageren. Start de invulling van je campagne dus altijd met een insight. In het geval van SHIMANO e-bikes wisten we 2 belangrijke inzichten over de doelgroep:

  • Ten eerste komt een aankoop pas tot stand nadat de klant een testrit heeft gedaan. Dat vertaalden we naar social ads met een interactieve video waarin de kijker zelf kon kiezen in welke omstandigheden hij of zij een digitale testrit wilde maken (heuvels, stad, wind, etc…).
  • Het tweede inzicht was dat klanten overweldigd raken door een informatie overload. Er is zoveel om op te letten bij de aankoop van een e-bike dat ze niet weten waar te beginnen. Daarom boden we in de campagne een optie om een checklist te downloaden. Bijkomend voordeel hiervan was dat deze checklist mee naar de dealers werd genomen en we dus zo de actieve vraag naar SHIMANO in plaats van de concurrent/marktleider konden stimuleren.      

Motivatie

Ben je zover dat de kijker een bezoeker van je website is geworden? Zet dan je creativiteit in om de MOTIVATIE tot conversie te verhogen. Veel gebruikte methodes om conversies te sturen zijn het toepassen van urgentie of prijsprikkels. Maar kun je vanuit je merk ook mensen motiveren vanuit de voldoening die jouw product of dienst gaat leveren? Hou de bezoeker voor wat het hen écht gaat opleveren en pak de intrinsieke motivatie van de bezoekers aan om hem tot aankoop te motiveren. Westpoort opleidingen deed dat heel succesvol. Hun doelgroep moet regelmatig hun certificeringen voor heftruck rijden of veiligheidscodes in de bouw vernieuwen. Maar deze doelgroep staat onder hoge werkdruk en kampt met opleverdeadlines. Dus in plaats van hun opleiding inhoudelijk te promoten, focust Westpoort op het eindresultaat met het concept “Zo geleerd, zo gedaan. Je certificaat in 1 dag op zak!” 

De derde ring: creatieve concepten ontwikkelen

Hoe kom je tot de creatieve concepten die passen bij jouw merk en vertaal je die naar iedere fase van de campagne? Daar biedt de buitenste ring van het Creative Gear model handvatten voor. Methodieken uit Behavioural Design zijn erg behulpzaam (anticipeer op het onvoorspelbare gedrag van je klant!), net als de beïnvloedingstactieken van Cialdini. Maar onderschat ook niet wat je vanuit data en insights kunt vinden als basis om je campagne idee op te baseren. Pas consumenteninzichten toe in het overkoepelende concept én in alle kleinste facetten van de campagne, tot en met de microcopy en UX aan toe.

Hulp nodig?

Wil je een ontdekken hoe dit voor jouw merk er in de praktijk uit ziet? Onze Creative Bridge afdeling vertellen je alle ins en outs! Ik breng je graag in contact met Samantha, Joska, Gerto, Sven of Rob.  Liever zelf aan de slag? Onderstaande onepager bevat de 10 stappen die jij in je creatieve proces moet doorlopen!

Onepager 'Train je creatieve brein'

Download de onepager

Blog

Relevant blog posts

Online branding maturity model

16 april 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.