How-to: Bing Ads kostendata in Google Analytics importeren

29 juni 2017

Als SEA-marketeer wil je natuurlijk je campagnes en effort zo goed mogelijk analyseren. In de e-commercebranche worden targets voor een webshop of marketingkanaal voornamelijk opgesteld aan de hand verkoopresultaten. Dit kan op basis van alléén de hoeveelheid transacties of omzet zijn, maar vaak is dit op basis van maximale cost per acquisitie (CPA), cost of sale (COS) of ROAS (return on ad spend). Wanneer gebruik wordt gemaakt van Google AdWords zijn al deze resultaten (mits goed gekoppeld) direct in Google Analytics af te lezen.

Maar wanneer er gebruik wordt gemaakt van Bing Ads is de kostendata niet in Analytics af te lezen. Dat terwijl dit juist de cruciale data is die benodigd is om snel en overzichtelijk de COS of ROAS te kunnen analyseren, bijvoorbeeld per campagne, adgroup of keyword. In dit blogpost zal ik, Kevin Gloudemans, een praktische handleiding geven om Bing kostendata handmatig in Google Analytics te importeren.

1.    Google Analytics voorbereiden

De eerste stap is om in Google Analytics in de beheerdersomgeving een dataset voor te bereiden. Dit kan onder Beheerder –> Gegevens importeren. Dit valt te vinden op Property-niveau:

Gegevens importeren

Vervolgens dient een nieuwe data-set gemaakt te worden door middel van de rode knop ‘Maken’ en daarbij kies je uit de keuzenlijst ‘Kostengegevens’:

Google Analytics kostengegevens

Nadat dit gedaan is kun je bij de details je dataset een naam geven, bijvoorbeeld ‘Bing Ads kosten’. Ook kies je de weergaven waarbij je deze dataset wilt gebruiken.

De volgende stap betreft het kiezen van de kolommen en data die je uiteindelijk wilt importeren. De eerste tabel is vereist (bron, datum en medium). En uit de tweede tabel kiezen we alle 3 de opties: klikken, kosten en vertoningen:

Google Analytics data importeren

Ook willen we onze data en prestaties kunnen analyseren op campagne-, advertentiegroep-, en zoekwoordniveau. Daarom moeten we deze 3 opties selecteren in de derde tabel:

Tabel GA data importeren

Verder moet bij Importgedrag ‘Optelling (STANDAARD)’ geselecteerd worden.

2.    Bing Ads data exporteren

Wanneer Google Analytics is voorbereid dient er een export gemaakt te worden van de daadwerkelijke kostendata + aanvullende gegevens vanuit Bing Ads. Hiervoor ga je naar het menu-item ‘Reports’ en daarna naar het rapport ‘Keyword’.

Binnen de instellingen voor het rapport dat gegenereerd moet worden dienen nog enkele velden juist te worden gespecificeerd. In ‘General Settings’ dient de tijdseenheid op dag te staan, daarna kies je de periode waarvan je de kostendata wilt importeren. Verder moet de tijdszone overeenkomen met wat je in Google Analytics hebt ingesteld en het formaat moet Excel zijn. Vervolgens laat je dit rapport voor alléén het account waar je in zit genereren:

 

Google Analytics create keyword report

 

Wanneer de algemene instellingen kloppen, dienen de juiste kolommen gekozen te worden die terugkomen in de export. Hiervoor zijn alleen de kolommen nodig die vereist zijn in Google Analytics zoals in stap 1 beschreven is (klikken, kosten, vertoningen, campagne, advertentiegroepen en keyword):

 

Google Analytics kolommen kiezen

Hierna kun je het rapport downloaden.

3.    Het CSV-bestand voorbereiden

Uiteindelijk heb je een gedownload Excel-bestand. Dit bestand dient nog wat aangepast te worden zodat het volledig door Google Analytics gelezen kan worden. Eerst moet de informatie in de kop weggehaald worden zodat je alleen de kolommen overhoudt die ertoe doen. Ook dient onderaan het gedeelte ‘©2017 Microsoft Corporation. All rights reserved.’ weggehaald te worden.

Vervolgens dienen er 2 extra kolommen toegevoegd te worden: source + medium. Deze dienen respectievelijk gevuld te worden met ‘bing’ en ‘cpc’. Dit dient voor ieder keyword op deze manier gevuld te zijn.

Verder moet de datumnotatie in de kolom ‘Gregorian date’ te worden veranderd naar ‘jjjjmmdd’. Dat kan in Excel met ‘Aangepaste getalnotaties’:

Aangepaste getalnotaties

Als laatste moeten in de kolom ‘Spend’ de komma’s aangepast worden naar punten.

Wanneer deze stappen gezet zijn, moeten de kolommen hernoemd worden zodat Google Analytics ze goed kan lezen:

Oud Nieuw
Gregorian date ga:date
Campaign name ga:campaign
Ad group ga:adGroup
Keyword ga:keyword
Impressions ga:impressions
Clicks ga:adClicks
Spend ga:adCost
Source ga:source
Medium ga:medium

Uiteindelijk moet je dit bestand opslaan als een .CSV bestand (gescheiden door komma’s).

4.    Het CSV-bestand uploaden in Google Analytics

Nadat je via Excel een CSV-bestand hebt gegenereerd moet je dit bestand uploaden in Google Analytics. Dit gaat via ‘Gegevens importeren’ in de beheerdersomgeving en dan ‘Uploads beheren’ bij de dataset die je in stap 1 hebt gemaakt.

Google Analytics Uploads beherenGoogle Analytics bestand uploaden

Wanneer je het CSV-bestand hebt geüpload valt direct af te lezen of de upload voltooid of mislukt is. Als de upload mislukt is kun je direct zien wat de reden is en dit oplossen.

5.    Data gebruiken in een rapport

Wanneer het CSV-bestand succesvol geüpload is, kan de kostendata worden gebruikt in Google Analytics, in combinatie met alle andere data die beschikbaar is. Deze informatie valt te vinden binnen Acquisitie –> Campagnes –> Kostenanalyse.

Ik vind het zelf nog handiger om een aangepast rapport te gebruiken zodat je exact alle data kunt zien die je wilt zien. Hiervoor heb ik een voorbeeld gemaakt dat gebruikt kan worden.

6.    Tips

  1. De UTM-tagging vanuit Bing Ads dient juist te gebeuren. Dit kan door middel van handmatig achter iedere link de juiste tagging te plaatsen, maar kan ook door ‘Autotagging’ in de instellingen van Bing Ads te activeren.
  2. Je kunt ook Google Analytics zelf een bestand laten genereren met de juiste koppen. Dat kan binnen je aangemaakte Dataset, en dan in Stap 3 –> Schema ophalen –> Schemasjabloon downloaden.
  3. In deze blogpost is alleen Bing Ads als voorbeeld gebruikt, maar er kunnen kosten van veel meer online marketingkanalen worden geïmporteerd, bijvoorbeeld van Facebook. Met nóg meer kostendata op één plek (Google Analytics) kunnen dan ook nóg betere analyses gemaakt worden van de prestaties.
  4. Let op: het kan na het succesvol indienen van het bestand maximaal 24 uur duren voordat de gegevens beschikbaar zijn in rapporten.

Liever vandaag dan morgen

Al met al is het importeren van kostendata in Google Analytics een goede manier om betaalde online marketingcampagnes beter te kunnen analyseren en beoordelen. Voor Bing Ads valt gemakkelijk op dezelfde manier als AdWords iedere campagne, advertentiegroep en keyword te analyseren en te optimaliseren dankzij de extra informatie die is toegevoegd. Ik raad je dan ook aan om dit stappenplan vandaag nog te doorlopen!

Als je meer informatie over dit onderwerp wilt, opmerkingen of hulp nodig hebt, laat dan gerust een reactie achter.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon