zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Instagram Reels

Ontdek alles over de Facebook-variant van TikTok

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Instagram Reels: de Facebook-variant van TikTok

De titel van dit blog verklapt het al een beetje. Een tijdje terug is de Facebook-versie van TikTok gelanceerd: Instagram Reels. Na Instagram Stories, die Snapchat overbodig zouden maken, heeft Facebook nu ook een alternatief voor het populaire TikTok geïntroduceerd. In dit blog vertelt Steffi je er het een en ander over.

Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels is vergelijkbaar met het populaire platform TikTok. Meer over dit platform lees je in één van onze eerder geschreven blogs: TikTok: tijd voor een nieuwe generatie adverteren.

Facebook omschrijft Instagram Reels als: “Een nieuwe manier om te creëren en korte entertainmentvideo’s te maken op Instagram”. Met korte entertainmentvideo’s bedoelen ze multiclips van rond de 15 seconden, met audio, effecten en nieuwe creatieve tools. Je kunt deze video’s delen in je feed. Het is een manier om nieuwe groepen te bereiken en ‘global te gaan’, mits je profiel op openbaar staat natuurlijk.

Ook platform TikTok vindt de nieuwe functie van Instagram verdacht veel op hun eigen platform lijken. Zo deelde het, tijdens de lancering van Instagram Reels, een gedurfde, maar wellicht terechte, ‘tik’ uit.

Hoe maak je een ‘Reels’?

1. Schuif naar rechts in je newsfeed

Je schuift in je feed naar rechts, net zoals bij een Instagram Story. Aan de onderkant van je scherm zie je de optie om te scrollen naar Reels.

2. Creëer je Reel
Links in je scherm zie je een menu van opties verschijnen. Deze creatieve opties zijn per profiel verschillend. Dit is afhankelijk van het soort profiel: bedrijf of persoonlijk, maar het kijkt ook naar het aantal volgers en het bereik van jouw profiel. Op basis hiervan krijg je meer of minder opties voor het maken van een creatie. Onder deze opties vallen onder andere: snelheid, muziek toevoegen, effecten en timer instellen. Links onderin kan je een foto naar wens toevoegen of druk op de videoknop om je verse Reel op te nemen. Net zoals bij het maken van een story, krijg je ook hier de keuze om de video te downloaden, een giftje toe te voegen, te tekenen en/of tekst toe te voegen.

3. Klaar met creëren?
Ben je klaar? Dan druk je onderin op het pijltje naar rechts. Hier vraagt Instagram of je nog extra tekst bij wil voegen.

4. Delen

  • Waar delen?:
    Hierna krijg je de optie om jouw gemaakte video via Reels of via Stories te delen. Kies je voor Instagram Reels? Dan heb je de mogelijkheid de video wel of niet te delen in je overzicht.
  • Publiekelijk of Privé?:
    Heb je een publiekelijk profiel, dan kan je jouw Reel ook in ‘Ontdekken’ delen. Dit is vergelijkbaar met de For You-page van TikTok. Heb je een privé-account? Dan kun je hem enkel in je eigen feed delen.
  • Opslaan als concept:
    Ben je nog niet helemaal tevreden of wil je hem liever op een later moment afronden? Dan kies je hier voor: creatie opslaan als concept.

En dan?

Zodra je jouw Reel hebt gedeeld, komt deze terecht in ‘Ontdekken’ (loepicoontje onderin je appmenu) en als je daarvoor gekozen hebt in je newsfeed. De video is ook te zien op jouw profielpagina. Om het overzichtelijk te maken heeft Instagram er voor gekozen deze in een apart tabblad neer te zetten. Klik in het menu op het ‘movie’-icoontje. Om weer terug te gaan naar je afbeeldingenoverzicht klik je op het ‘raster’-icoontje aan de linkerkant.

Reels bekijken in de omgeving

In de video die je in je newsfeed tegen komt kan je klikken op het linkse icoontje: Reels bekijken. Zo kom je bij jouw Reels-video terecht in de Reels-omgeving. Scroll je naar boven dan kan je zelf ontdekken wat anderen voor Reels hebben gemaakt en geplaatst.

Ook via de ontdekken-pagina van je Instagram account kun je in de Reels omgeving komen. Hiervoor klik je op het loepicoontje onderin je appmenu).

Wat is het verschil met TikTok?

Het is zoeken naar verschillen tussen deze 2 platformen voor het maken van korte videocontent. Waar de meeste opties en mogelijkheden overeenkomen zit er een duidelijk verschil in de mogelijkheden bij het creëren.

Creatiemogelijkheden

Waar TikTok inmiddels een enorme database aan creatieve elementen bij elkaar verzameld heeft, is dat bij Instagram Reels nog beperkt tot de opties van de Instagram Stories. De laatste tijd zijn daar echter wel meer nieuwe fonts toegevoegd. Ook is het mogelijk om muziek in je story toe te voegen. Het Reels-platform zal waarschijnlijk nog verder uitgebreid worden om het aanbod voor het maken van creatieve video’s nog gemakkelijker en leuker te maken.

Opvallend veel TikTok-filmpjes op Instagram Reels

Wanneer je in het Reels-overzicht door de gemaakte content van anderen scrolt zie je opvallend veel TikTok-filmpjes verschijnen. Dat is duidelijk te zien aan het TikTok-logo in de hoeken van je scherm. Deze video’s zijn vanuit TikTok naar Instagram Reels gedeeld. Het is dus duidelijk dat het nieuwe Reels-platform nog even moet inburgeren. Maar net als bij Instagram Stories zal dat, voorzie ik, een kwestie van tijd zijn.

Wat zijn de mogelijkheden voor bedrijven?

Contentcreatie

Net als TikTok is Instagram Reels voor bedrijven een mogelijkheid om op een creatieve, uitgesproken manier contact te maken met zijn of haar doelgroep. Door het maken van korte productvideo’s, gebruikerservaringen of challenges kan je de doelgroep op een laagdrempelige en leuke manier in beweging krijgen met je merk.

Adverteren

Mogelijkheden tot adverteren zijn – helaas – nog niet bekend. Ook bij Instagram Stories en TikTok heeft dit even geduurd voordat het daadwerkelijk mogelijk was. Tot die tijd is het dus goed om organisch alvast een database aan volgers op te bouwen en bekend te worden met deze nieuwe, op TikTok lijkende, functie van Instagram.

Meer informatie of een helpende hand nodig?

Heb je hulp nodig bij het maken van een Instagram Reel of wil je meer informatie over Instagram Reels? Neem contact met ons op.

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Get inspired: wat is contentmarketing?

15 maart 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.