‘Instagram Stories’: het kleine broertje van Snapchat?

18 augustus 2016

Begin augustus werd Instagram Stories geïntroduceerd: een nieuwe feature die stiekem toch wel heel erg veel lijkt op Snapchat. Maar wat is het precies, hoe werkt het en wat zijn de kansen voor ons als online marketeers?

Terwijl Instagram foto’s vaak worden gemaakt wanneer ze perfect zijn gecomponeerd kun je middels Instagram Stories juist de kleine momenten gemakkelijk delen. Op deze manier kun je dus eenvoudig bereik creëren en foto’s delen tegen een hogere frequentie.

Instagram positioneert deze feature als een oplossing voor ‘overposting’. Stories vinden plaats in een apart gedeelte van Instagram, waardoor je zo vaak als je wilt foto’s of video’s kan posten zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het irritatieniveau van je volgers. Maar hoe maak je nu zo’n story en wat betekent het voor je marketingstrategie? Dat ga ik je in deze blogpost vertellen!

Let’s get started!

1) Kies voor het plusteken linksboven in de hoek om te beginnen.

Instagram Stories 1
2) Maak een foto door kort de ronde knop in te drukken. Wanneer je de knop langer vasthoudt kun je een video maken.

Instagram Stories 2

Liever een bestaande foto delen op je Instagram Story? Geen probleem – scroll naar beneden om je foto of video te kiezen. Dit omvat ook Boomerang en Hyperlapses uploads.

3) Nu kun je beginnen met het bewerken van je foto of video! Selecteer een van de drie penopties – die bovenin het beeld komen te staan – om te tekenen binnen je foto. Je kunt ook emoticons toevoegen door het gebruik van je keyboard. Als je naar rechts swiped kan je tevens een kleurenfilter kiezen voor je foto of video, zoals we dat van Instagram gewend zijn.

Instagram Stories bewerken                                  Instagram Stories 4

Bron afbeelding rechts: Instagram news blog

4) Als je klaar bent kies je voor het vinkje om de foto of video te delen. Je story verschijnt vervolgens hier op de tijdlijn van je volgers.

Instagram story delen

5) Bekijk wie je foto of video heeft gezien door omhoog te scrollen als je je story open hebt staan.

Instagram Stories 6

Bron: Instagram news blog

Wil je je Stories privé houden? Dit kun je bij je privacy-instellingen wijzigen. Op deze manier kan je ervoor kiezen om je story voor bepaalde gebruikers af te schermen en ook kan je bepalen wie er wel of niet op je story kan reageren. Echter wordt hier over het algemeen vrij beperkt gebruik van gemaakt, omdat Stories juist bijdragen aan de exposure van je account. Als er vaak negatieve reacties volgen van eenzelfde persoon is dit uiteraard wel een prettige oplossing.

Simpel toch? Maar laten we eerlijk zijn.. is dit niet hetzelfde als Snapchat?

Ja! De twee zijn dan ook zeker nieuwe concurrenten van elkaar te noemen. Gelijkenissen zoals de foto- en videofunctionaliteit, een 24-uurs tijdlijn voordat de content weer automatisch verdwijnt, beschikbare filters en de tekentool zorgen ervoor dat de twee in de ogen van de gebruiker vrijwel hetzelfde zijn.

Het grootste voordeel van Snapchat is dat het platform ook gebruikmaakt van gezichtsherkenning en verschillende stickers om je foto te ‘pimpen’ bij het maken van een selfie. Bij Instagram is dit (nog) niet het geval.

Instagram Stories filters

Bron afbeelding: Technewsrrs.com

Echter, het grote voordeel van Instagram Stories ten opzichte van Snapchat is dat Instagram Stories valt onder de overkoepelende Facebook/Instagram-paraplu. Dit maakt het eenvoudiger om de horde te overtuigen van de nieuwe feature. Snapchat zit momenteel pas op de helft van het aantal (3 miljoen) dagelijkse Instagram-gebruikers. Snapchat is nog steeds bezig om terrein te winnen, terwijl Instagram dit allang heeft gedaan.

Brand your business met Instagram Stories

Wanneer je al een actieve groep Instagram-volgers hebt, dan is het van groot belang dat je snel start met Instagram Stories. Het biedt je namelijk de mogelijkheid om kortstondige, luchthartige snapchat-like content te creëren zonder de uitdaging om een gehele nieuwe ‘fanbase’ op te zetten binnen Snapchat of een nieuw kanaal te moeten launchen.

Het is een mooie kans op het creëren van een grotere vindbaarheid naast je huidige volgers. De content die je creëert op Snapchat dient gepromoot te worden via andere kanalen. Anders zal namelijk niemand het zien. Op Instagram zijn er hashtags, geotags en een ‘discover sectie’ om de vindbaarheid van je profiel flink te vergroten. Snapchat content verdwijnt al snel in de leegte tenzij iemand weet waar hij/zij exact op moet zoeken. Grote organisaties zoals Ketel One en Nike maken bijvoorbeeld al volop gebruik van de nieuwe Instagram feature.

Bedenk wel dat het inzetten van Instagram Stories hoofdzakelijk relevant is voor branding van een merk en/of product, maar dat het absoluut geen tool is om conversies mee te realiseren.

Maar, zal het blijven?

Erg opvallend is dat deze feature op Instagram compleet het tegenovergestelde is van hun huidige prospositie. Ieder sociaal netwerk heeft zijn eigen onderscheidende factor en Instagram was altijd een plaats waarbij de gebruikers hun dierbare momenten deelden door middel van ‘mooie plaatjes’, waarbij vaak werd nagedacht over sfeer en/of compositie. Instagram Stories is geheel het tegenovergestelde: kortstondig, ongepolijst en simpel.

Instagram Stories is waarschijnlijk onderdeel van een grotere verschuiving die momenteel plaatsvindt richting kortstondige/tijdelijke content – een format waarmee Snapchat reeds grote successen heeft geboekt. In plaats van het nauwgezet aanpassen van kleuren en schaduwen per foto hebben Instagrammers nu de mogelijkheid om simpele content te creëren. Voor nu is het nog even afwachten welke functionaliteiten Instagram nog gaat toe voegen aan Instragram Stories om meer gelijkwaardige bewerkings- of interactiemogelijkheden te creëren voor haar gebruikers.

Kunnen Instagram Stories en Snapchat in alle harmonie naast elkaar leven? Zeker. MacDonalds, Burger King, Pepsi Cola en Coca-Cola zijn hier het levende bewijs van. Ongeacht welk platform uiteindelijk als ‘leider’ uit de bus komt, de populariteit van tijdelijke en ongepolijste content zal naar verwachting niet snel afnemen op de korte termijn.

‘Instagram Murders Snapchat’

Vragen stellen of ideeën delen? Neem contact met ons op!

Ben jij al aan het experimenteren met Instagram Stories? En wat vind je er goed of juist niet goed aan? Deel je ervaringen hieronder.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een relevante story? Happy Idiots denkt graag met je mee!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon