Integratie van M-commerce binnen affiliate marketing

23 oktober 2014

Mobile – ook wel m-commerce genoemd – is zoals iedereen weet sterk in opmars. De online aankopen van consumenten worden steeds vaker via een mobile device geplaatst. Onder ‘mobile devices’ verstaan we de smartphone en de tablet. Als we m-commerce binnen affiliate marketing bekijken, zien we dat dit nog niet volledig is geïntegreerd in Nederland. Dit heeft onder andere te maken met de tracking die (niet) mogelijk is tussen de verschillende devices.

Waarom m-commerce?

In 2013 zijn de mobiele consumentenbestedingen gestegen naar 1,3 miljard euro, dat is 13% van de totale e-commerce omzet. Meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2012. In dit jaar was de m-commerce omzet namelijk nog maar 560 miljoen euro.[1] Wanneer we naar het eerste kwartaal van 2014 gaan kijken, zien we dat 18,2% van de totale e-commerce omzet via mobile devices is gegenereerd.[2] M-commerce zit dus nog steeds in de lift.

De productgroepen met de meeste mobiele verkopen zijn:

  1. Kleding & Schoenen (40%);
  2. Verzorgingsproducten (22%);
  3. Computer hardware (21%);
  4. Muziekdownloads (20%);
  5. Vliegtickets (19%).[3]

Cross-device tracking

Zoals bij iedereen inmiddels bekend, gebruiken online consumenten verschillende kanalen en apparaten in het aankoopproces. Bijvoorbeeld: je bent onderweg met de trein van je werk naar huis. Je bezoekt een vergelijkingssite, bekijkt enkele producten en gaat naar de website waar ze dat ene gave shirt hebben. Eenmaal thuisgekomen zoek je via je tablet naar een kortingscode voor die website, waarna je uiteindelijk besluit de aankoop via de desktop te doen.

Zoals je hierboven kunt zien komen in het aankoopproces van deze consument verschillende kanalen en apparaten aan de orde. Het is daarom noodzakelijk om de sessies van deze verschillende kanalen en apparaten met elkaar te koppelen, zodat we deze op de juiste manier kunnen meten: cross-device tracking. Collega Kevin Gloudemans heeft hier eerder dit jaar een artikel over geschreven. Met Universal Analytics is het mogelijk om te meten hoe een gebruiker zich via verschillende apparaten en schermen gedraagt en uiteindelijk een transactie plaatst. Echter kan de koppeling van de verschillende apparaten enkel gemaakt worden wanneer de consument inlogt op een klantenaccount.

Onder andere hierdoor loopt integratie van m-commerce bij affiliate marketing achter. Affiliate marketing is bij uitstek een pushkanaal, waarbij de behoefte van de consument nog gecreëerd moet worden. Dit betekent dat het affiliate kanaal meestal in de oriëntatiefase van de aankoopfunnel zit. Tegenwoordig doen consumenten de oriëntatie naar het product veelal via de smartphone en wordt op een ander device de aankoop gerealiseerd. Door de verschuiving naar een ander device, is de cookie van de affiliate niet meer te meten. Hierdoor kan de transactie niet toegewezen worden aan de affiliate, waardoor deze niet beloond kan worden voor de promotie van de adverteerder.

Met Universal Analytics is de eerste stap gezet naar cross-device meten en de oplossing voor dit probleem. Wanneer de devices via het klantaccount aan elkaar gekoppeld zijn, kan gemeten worden dat er wel degelijk een cookie is geplaatst op de smartphone van de gebruiker – ook al converteert deze via een ander device.

De toekomst van M-commerce binnen affiliate marketing

We kunnen dus stellen dat de beperkte mogelijkheden van de cross-device tracking voor de vertraging zorgt van de integratie van m-commerce binnen affiliate marketing. Wel zien we dat het aantal sessies en transacties via een smartphone nog steeds stijgt. Dit biedt perspectief voor de toekomst van m-commerce binnen affiliate marketing.

Om deze stijging voort te zetten, moet een webshop zorgen voor een goede ervaring van de bezoeker wanneer deze via een smartphone op de webshop komt. Het is dus belangrijk dat de webshop responsive is, om zo de conversies via dat device te stimuleren.

Wanneer steeds meer webshops een goed converterende, responsive website hebben, zullen steeds meer publishers zich wagen aan promotie op verschillende devices. Een aantal innovatieve publishers hebben we hieronder alvast op een rijtje gezet:

  • Stylect: de “Tinder” van de schoenenmode. Op een vergelijkbare manier kun je aangeven of je bepaalde schoenen wel of niet ziet zitten.M-commerce voorbeelden
  • ShopStyle: een app met mode-gerelateerde producten.
  • Keuze.nl: een overzichtelijke app waarmee men verzekeringen met elkaar kan vergelijken.
  • Scoupy: Scoupy is een coupon app die de koppeling maakt tussen on- en offline. Scoupy laat namelijk lokale coupons acties zien die je in jouw buurt kunt gebruiken.

M-commerce zal dus – zeker binnen affiliate marketing – steeds belangrijker gaan worden om doelstellingen te blijven halen en zelfs te verbeteren. Dit geldt zowel voor de adverteerder als voor de publisher. Belangrijk voor de adverteerder is dus om de meettechnieken zoveel mogelijk op orde te hebben en gebruik te maken van een responsive website!

Heb je vragen naar aanleiding van dit blog of wil je weten wat dit voor jouw webshop betekent? Laat het ons dat weten via een reactie of neem meteen contact op!

[1] https://www.thuiswinkel.org/bedrijven/nieuws/2111/mobiele-bestedingen-stijgen-naar-1-3-miljard-in-2013

[2] http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-onstuitbare-verdere-opmars-van-mobiel-de-cijfers1

[3] http://www.emerce.nl/

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon