Wat is growth hacking?

15 maart 2018

Is het een buzzword dat we met z’n allen omarmd hebben?  Of is het een handige strategie om te bouwen aan de groei van je online dienstverlening of webshop?  Hoe dan ook, het is een trend. Maar liefst 3000 keer wordt er maandelijks op gezocht in Nederland! Dus hoog tijd voor een paar antwoorden.

Wat is growth hacking nou eigenlijk?

In 1 zin samengevat: het stellen van 1 groot meetbaar doel en alle ideeën daarvoor in snel tempo (op onorthodoxe wijze) testen, meten en optimaliseren. Je kunt growth hacking toepassen op twee gebieden: op de ontwikkeling van je product/dienst óf op de groei van je bereik en verkeer naar je site. Of allebei natuurlijk.

De klassiekers

Heb je al meer gelezen over growth hacking? Dan ken je ongetwijfeld een paar klassieke voorbeelden. Bijvoorbeeld die van PayPal. De overlevering vertelt dat ze een ‘bot’ ontwikkelden die automatisch op eBay goederen aanschafte en vervolgens vroeg om via PayPal te kunnen betalen. Waardoor verkopers zich gingen aansluiten uit angst omzet mis te lopen. Aan de andere kant boden ze gebruikers $10,- tegoed op hun account bij aanmelding en nog eens $10,- als ze een nieuwe klant aanbrachten. Dit leverde in de eerste fase dagelijks een groei van 7-10%, zo wordt verteld.

Of het voorbeeld van Airbnb. Zij vonden een loophole in het grote platform Craigslist en bouwden een ingenieus systeem waarbij de accommodaties die ze zelf op Airbnb uploaden, meteen ook verschenen op Craigslist. Zo profiteerden ze mee van hun enorme bereik. Bovendien wordt ook gezegd dat ze wisten in te breken op de mailinglijst van Craigslist zodat alle adverteerders via email gewezen werden op de advertentiemogelijkheden op een fris nieuw platform: Airbnb.

De essentie van growth hacking?

Waar het om gaat bij growth hacking, is dat je zoekt naar slimme oplossingen, nieuwe kanalen, een aanpak die buiten de gebaande paden ligt. Je kunt op zoek gaan naar die ene onorthodoxe technische hack, maar de kans is klein dat je die snel vindt. Maar er zijn nog veel andere creatieve mogelijkheden! Ik vind het mooiste voorbeeld het verhaal van een Chinees kampioen hotdogs eten. Hij at eerst alle worsten, maakte met water het brood tot kleine balletjes die hij zo in kon slikken en hij was als eerste klaar.  De essentie: hij bekeek het probleem van een andere kant en vond een oplossing die nooit iemand eerder had geprobeerd.

Growth hacking proces bij productontwikkeling

Wil je een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt brengen?  Blijf dan niet eindeloos ontwikkelen!  Voor je uitontwikkeld bent, is de wereld alweer veranderd. Maak een “minimal viable product”, een versie met alleen de hoogst noodzakelijke features. Maak keuzes en ga testen, meten en verbeteren. Want alleen zo haal je feedback uit de snel veranderende markt. Het moeilijkste in deze aanpak is het maken van keuzes. Want het liefst ga je voor de meest optimale oplossing. Inclusief alle toeters en bellen. Wat je zal helpen is één (ja slechts 1!) groot doel bepalen voor een overzienbare periode. Alles wat niet bijdraagt aan dat doel, doe je niet!  Die ideeën parkeer je voor wanneer je je doel hebt behaald. Een groot doel voor het eerste jaar kan zijn: ‘1500 proefabonnementen verkopen’. Met dat doel ga je dus vooral inzetten en leren hoe je gebruikers kunt vinden en houden. Een ander doel kan zijn “100 appgebruikers die ook een in-app aankoop hebben gedaan”. Met dat doel ga je niet voor de grote massa, maar focus je op een optimale sales- en betaalmethodiek. En zo weet je meteen waar je je tijd en energie in wilt steken.

Growth hacking voor veel bereik en activatie van klanten

Ok, je bent zover dat je klanten wilt bereiken. Dan kun je veel baat hebben bij allerlei slimme online mogelijkheden. De vuistregels die je het beste kunt hanteren zijn:

  • Zoek naar bestaande platformen of bestaand online verkeer wat je kunt inzetten. Misschien betaald, maar wellicht kun je met goede content of slimme inhakers ook wel gratis een stukje van dat verkeer naar jouw website halen. Veel klanten zijn gevoelig voor autoriteit en testimonials van bekende personen of merken. Zorg dat jij als nieuwkomer daar zoveel mogelijk van profiteert!
  • Investeer in het creëren van een olievlek. Je wilt zo snel mogelijk tractie krijgen. Maak het voor gebruikers interessant om nu aan te sluiten. Beloon hen voor hun reactie of deelname. En bovenal: zorg dat je je boodschap FUN, FAST en EASY maakt.
  • Ga niet op 1 paard wedden. Als je start, zet dan meerdere tests uit. Leer in een paar dagen tijd welke boodschap het beste werkt. Stop met wat niet genoeg oplevert en maak een nieuwe test. Let op! Testen doe je niet alleen met je reclameboodschap. Test ook wat er gebeurt als je je prijs verandert. Test verschillende verpakkingen, of de samenstelling van je dienstenpakket.
  • En vooral: wees niet teleurgesteld… De kans is groot dat één van jouw voorkeuren de tests niet overleeft. Maakt niet uit! De markt is nu eenmaal onvoorspelbaar. Hoe sneller jij je aanpast, hoe sneller je groei kunt realiseren.

Wil je meer weten over slimme online opties en effectieve tests en optimalisatie?  Daag ons uit!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon