Wat is het offline effect van online advertenties?

11 april 2019

Er gaat geen dag voorbij zonder verandering in het online speelveld. Dit zorgt ervoor dat we vaak worden gedwongen om anders naar onze marketinginstrumenten te kijken. Meten we nog wel wat we willen meten? Kennen we juiste waardes toe aan de juiste kanalen?

Die laatste vraag is voor veel bedrijven een erg belangrijke, maar ook erg relevante vraag. Om goed te kunnen bepalen waar budgetten voor gealloceerd worden, is het belangrijk om inzicht te hebben in de kosten-batenverhouding van een kanaal.

Een rapport uitgebracht door Deloitte geeft inzicht in het percentage offline sales die beïnvloed zijn door online advertenties.

effect online op offline

In deze visual zien we dat de invloed van online advertenties al een aantal jaar bestaat, maar opvallend is dat consumenten met het jaar steeds meer beïnvloed raken. Maar hoe meet je dit nu voor jouw business? Daar kan Happy Idiots bij helpen.

Winkelbezoeken meten

In Google Ads is het mogelijk om winkelbezoeken te meten. Winkelbezoeken hoor ik je denken.. De eerste vraag die bij veel mensen opkomt is: “Hoe wordt dit gedaan dan?”. Dat gebeurt in 3 eenvoudige stappen.

winkelbezoeken meten

 

Stap 1: gegevens halen uit Google-accounts

Tijdens de eerste stap tracked Google mensen die zijn ingelogd in één van de vele accounts waar Google gegevens uit kan plukken (Mail, YouTube, Maps, Drive, etc.). Vervolgens kun je meten welk profiel op een bepaalde advertentie klikt.

Stap 2: locatie tracken

Vervolgens kan Google op basis van GPS en locatiehistorie kijken waar een ingelogd gebruiker is geweest.

Stap 3: gegevens valideren

Om vervolgens te kijken of de gegevens juist zijn geïnterpreteerd valideert Google de gegevens door middel van online enquêtes.

Dit zijn de 3 fases waarin een winkelbezoek tot stand komt en toegewezen wordt aan het Google Ads-kanaal.

Wat moet ik doen om winkelbezoeken te meten?

Om store visits te meten in Google Ads is het ten eerste natuurlijk belangrijk dat je fysieke winkels hebt. Daarnaast moeten deze winkels gekoppeld zijn aan Google Mijn Bedrijf. Minstens 90% van de gelinkte locaties in Google Mijn Bedrijf moet geverifieerd zijn. Dit wordt gedaan door een telefoontje naar de fysieke winkel, een code per briefpost of een e-mail naar het opgegeven e-mailadres. Het is in alle gevallen belangrijk dat je aan kunt tonen dat jij de rechtmatige eigenaar bent van de winkel.

Wanneer al je vestigingen geverifieerd zijn in Google Mijn Bedrijf leg je een verbinding met Google Ads. Dit is relatief eenvoudig, aangezien er een uitnodiging gestuurd kan worden vanuit de Google Ads-interface.

Om de conversietracking aan te vragen kun je terecht bij een accountmanager. Deze voorziet vervolgens het account van de conversie “winkelbezoeken”. Deze conversie is als kolom toe te voegen in de interface.

Kan ik nog meer informatie halen uit mijn winkelbezoeken?

Jazeker! In Google Ads-reporting zijn er allerlei mogelijkheden om meer inzichten te krijgen over winkelbezoeken.

Zo kunnen we zien hoe lang het duurt voordat iemand de winkel bezoekt.

winkelbezoek

We kunnen zien of mensen die dichtbij de winkel wonen meer waard zijn.

Hoeveel van deze mensen zijn terugkerende winkelbezoekers en hoeveel komen voor de eerste keer?

nieuwe bezoekers

Maar hoe meet je het effect van online in je offline sales?

Daarvoor gebruiken we het ROPO-effect (Research Online Purchase Offline).

Stel je voor dat 1 op de 25 van alle Google Ads-bezoekers een bezoek brengt aan een vestiging nadat hij/zij op een advertentie heeft geklikt.

research online purchase offline

Bovenstaande berekening stelt je in staat om de extra omzet uit winkelbezoeken te berekenen.

Heb je hulp nodig bij het inzichtelijk maken van het effect van online op je offline sales? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor een kopje koffie.

 

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon