zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Jouw e-mail open ratio in 6 stappen optimaliseren

Hoe? Dat lees je in onderstaande 6 quick fixes.

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Je e-mail open ratio verbeteren in 6 stappen

Email Marketing Consultant Wouter heeft 6 handige tips & tricks voor je op een rijtje gezet. Verbeter de open ratio van jouw nieuwsbrief in no-time met deze trucs. Nieuwsgierig? Lees dan snel verder.

Tip 1. Database: kwaliteit boven kwantiteit

Het schoonhouden van je database is ontzettend belangrijk. ESP’s hebben vaak wel de mogelijkheid om de inactieve contacten uit je database te filteren. Zet deze apart. Zo zorg je ervoor dat je e-mailcampagnes niet verstuurt naar ontvangers waarvan je van tevoren al weet dat ze je e-mails hoogstwaarschijnlijk niet gaan openen. Dit geeft een positief effect voor je reputatie én open-ratio.

Bonustip: En omdat je ze in een aparte database plaatst kun je ze vanuit daar apart opvolgen met een reactivatiecampagne om te proberen of je ze weer actief te krijgen. 

Tip 2. Blijf weg uit de spam-box

Een laag open-ratio doordat je in de SPAM belandt wil je ten alle tijde voorkomen als e-mailmarketeer. Hoe voorkom je dit? Een paar tips: 

  • Gebruik een e-mailadres dat bij een verzending nog nooit in de spam-box terecht is gekomen. 
  • Verzend vanuit een geverifieerd domein (SPF, DMARC, DKIM geautoriseerd).
  • Laat de afmeldknop duidelijk naar voren komen in je mail.

Tip 3. Personaliseer je campagnes

Het onderwerp dat al jaren terug te vinden is in de top 10 trends voor e-mailmarketing lijstje: personalisatie. Alvorens je kan personaliseren moet je eerst segmenteren. Zo zorg je ervoor dat je ontvangers uitsluitend relevante content ontvangen. Segmenteren in een notendop: Segmenteer bijvoorbeeld op interesses. Demografische gegevens. Of op bron. Komt diegene in je database terecht door bijvoorbeeld het downloaden van een brochure, dan wil je deze anders benaderen dan iemand die zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief.

Tip 4. Wat te doen met de afzender naam? 

Hier zijn een aantal best practices voor. Gebruik bijvoorbeeld bij een verzending liever een herkenbare, persoonlijke naam in plaats van een bedrijfsnaam. Een harde voorwaarde hierbij is dat je herkenbaar bent voor de ontvanger. Binnen een splitsecond wordt besloten of iemand een mail zal openen. Als de afzender niet herkenbaar is, is de kans veel groter dat de mail niet wordt geopend.

Daarnaast is het goed om reply adressen als noreply@emaildres.nl te vermijden. Dit wordt wellicht binnen afzienbare tijd zelfs verboden in de vernieuwde e-Privacy wetgeving. Naast het noreply-adres geldt ook dat verzendadressen als info@emailadres.nl, support@emailadres.nl of sales@emailadres.nl niet bijdragen aan een verhoogd open-ratio. Deze zijn allemaal veel te algemeen en daarmee wek je vaak de illusie dat de boodschap niet persoonlijk is.

Tip 5. De onderwerpregel

Dit is dé factor waarmee je het verschil kunt maken. Bijna de helft van alle e-mail ontvangers bepaalt of hij of zij een e-mail opent uitsluitend op basis van de onderwerpregel (bron: AWeber). Het is daarom ontzettend belangrijk dat je een duidelijke onderwerpregel schrijft. Zodat degene die de mail ontvangt zich al precies kan inbeelden wat er daadwerkelijk in de mail staat. Gebruik daarnaast je pre-header (ook wel snippet genoemd) als een verlengde van je onderwerpregel. Hierover kan je meer lezen in het artikel van mijn collega Paul schreef “10 tips voor een sterke e-mail snippet”.  Hiermee geef je de boodschap nog meer kracht.

Personaliseren van je onderwerpregel is key. En dit gaat verder dan alleen “Hey [voornaam]!”. Noem bijvoorbeeld eens het laatst gekochte product of de woonplaats van de ontvanger. Dit zijn factoren waarop mensen geïnteresseerd raken en  je de kans tot een geopende e-mail verhoogt. 

Een aantal praktische tips: 

  • Maak je onderwerpregel kort maar krachtig. Vooral wanneer het gros van je lezers op mobile openen. Des te meer reden om de pre-header te gebruiken als verlengde van je onderwerpregel. 
  • Denk bij iedere onderwerpregel na of er een reden aan verbonden zit waarom de ontvanger de mail zou moeten openen. Als dit ontbreekt dan zul je dit terugzien in de open-ratio. 
  • Wees eerlijk. De verwachtingen die je opwekt met de onderwerpregel moeten in lijn liggen met de daadwerkelijke content in de mail.
  • Het gebruik van emoji’s voor een positief effect zorgen. Je valt immers meer op tussen alle tekstregels. Schat alleen zelf in of dit past bij de mensen in je database. Ook het overmatige gebruik ervan kan averechts werken. Zet ze dus vooral in, maar doe het slim! Overigens is het effect van emoji’s groter wanneer ze voorafgaand aan de tekstregel worden gebruikt. Achteraan plaatsen kan er voor zorgen dat ze niet zichtbaar zijn bij lange onderwerpregels.

Tip 6. Timing

Timing is everything! Je zal merken dat gestaag aan de groei van je database, je ook met steeds meer voorkeuren te maken gaat krijgen. Zo ook voor wat betreft de verzenddag en -tijd. Zo leest de een zijn mail bij het opstaan op zijn of haar smartphone, de ander zodra hij of zij voor het eerst de laptop opgestart heeft en de ander opent zijn e-mail ‘s avonds op de bank.. Geen pijl op te trekken zal je denken. Niets is minder waar.

Stel je zelf voorafgaand aan een verzending een aantal vragen: 

  • Ben je een B2B- of een B2C-bedrijf?
  • Welk type content bevat je e-mailcampagne?
  • Wat is het beroep van je ontvangers? Hebben ze vooral 9-tot-5 banen of werken ze op onregelmatige tijden?
  • Test, test, test.

Na een uitgebreid test bij één van onze klanten zorgde Happy Idiots voor een open-ratio stijging van 15% en een omzetstijging van 89% door van de donderdag naar dinsdag te wisselen op basis van de testresultaten.

Op basis van deze info kun jij al beter bepalen wat een ideale verzenddag en tijd is. Idealiter werk je met persoonlijke verzendmomenten. In verschillende ESP’s zijn hier inmiddels middelen voor om deze vast te leggen. Dat wil zeggen dat je in jouw database, op basis van zijn of haar gedrag, gaat vastleggen wanneer hij of zij jouw mailtjes leest. Op basis hiervan zullen de vervolg verzendingen afgestemd worden om de open-ratio een flinke boost te geven. Klaar om aan de slag te gaan? Of heb je meer hulp nodig? Onze Happy e-mail marketeers zijn er voor je.

Samengevat

Er zijn flink wat knoppen waar je aan kunt draaien om jouw open-ratio te laten stijgen. Het is niet alleen de A/B test van de onderwerpregel. Dit maakt het een leuke uitdaging! Het advies hierin is om gewoon te starten. Schrijf voor jezelf op wat het huidige open ratio is en begin met het stappenplan om naar een bepaald doel te gaan werken. Maak dit doel vooral ambitieus, maar niet onrealistisch.

Happy nog vragen? Of ben je om?

Heb je nog vragen over het optimaliseren van jouw e-mails? Of ben je benieuwd hoe we bij Happy Idiots jouw e-mail marketing naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Het nut van transactionele e-mails

17 april 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.